Czytasz dzięki

Żadnego wdrożenia bez szkolenia

opublikowano: 07-07-2020, 22:00

Przy zakupie nowych technologii firmy nie biorą pod uwagę pracowników. To podważa zasadność inwestycji IT.

Komunikatory internetowe, elektroniczny obieg dokumentów, aplikacje mobilne do rejestracji czasu pracy — takie narzędzia nie są na rynku nowością, ale dopiero pandemia sprawiła, że firmy zaczęły z nich korzystać na masową skalę. Informatyzacja procesów biznesowych przyniosłaby jednak więcej korzyści, gdyby realizowano ją w porozumieniu z użytkownikami. Tymczasem przy podejmowaniu decyzji o zakupie określonych rozwiązań cyfrowych rzadko które przedsiębiorstwo pyta pracowników o zdanie — wynika z najnowszego badania spółki Lenovo, zrealizowanego wśród tysiąca menedżerów IT z regionu EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka).

Aż 62 proc. respondentów przyznało, że ich decyzje inwestycyjne są zorientowane wyłącznie na cele biznesowe. Tylko co siedemnasty uwzględnia podczas wdrożeń opinie, preferencje i kompetencje technologiczne zatrudnionych. Lekceważenie tzw. czynnika ludzkiego prowadzi do pogorszenia produktywności. Co piąty ankietowany (21 proc.) stwierdził, że technologie w rzeczywistości spowolniły procesy w firmie. Prawie połowa (47 proc.) uważa, że pracownicy mają trudności w uczeniu się obsługi nowego oprogramowania.

— Już zbyt długo w decyzjach dotyczących IT czysty koszt przeważał nad tym, co w firmie najcenniejsze — nad pracownikami. To ludzie zmieniają świat. Dane i technologie nie mogą powodować przełomu bez ludzi, którzy go realizują i nadają mu sens — uświadamia Giovanni Di Filippo, prezes Lenovo Data Center Group w EMEA.

Jak na tle innych gospodarek prezentuje się Polska? Nie najlepiej, skoro tylko 40 proc. Kowalskich ma podstawowe kompetencje cyfrowe, a w rankingu państw członkowskich Unii zajmujemy pod tym względem 24 miejsce na 28 krajów (Indeks gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego Komisji Europejskiej DESI).

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Biznes w dużej części przeniósł się do wirtualnej rzeczywistości. Tymczasem duży odsetek polskich pracowników nie dysponuje umiejętnościami, dzięki którym czuliby się jak ryba w wodziew nowym zdigitalizowanym świecie. Im gorzej radzimy sobie z obsługą firmowych innowacji, tym większą czujemy do nich niechęć, a to z pewnością nie podnosi ani naszej efektywności, ani zadowolenia z pracy — argumentuje dr Sergiusz Prokurat, ekonomista, autor książki „Praca 2.0.

Nie ukryjesz się przed rewolucją na rynku pracy”. Zgadza się z nim Michał Gembal, dyrektor marketingu w spółce Arcus, który zwraca uwagę, że wysłani na home office zaczęliśmy korzystać z funkcji pakietów biurowych, o jakich wcześniej wielu z nas nie słyszało, ale zwykle za mało było instrukcji i wskazówek. Stąd bierze się opór wobec technologii. Jak go przezwyciężyć? Ekspert proponujedwie metody. Pierwszą jest wdrażanie rozwiązań intuicyjnych w obsłudze, drugą — szkolenia pracowników.

— Nawet młode pokolenie nie zawsze radzi sobie z zaawansowanymi narzędziami IT, co pokazuje dobitnie, że zajęcia informatyczne w polskiej szkole pozostawiają wiele do życzenia. Tym bardziej osoby starsze mają z tym kłopot. Firmom nie pozostaje nic innego, jak zabrać się za cyfrową edukację, często od podstaw. Odpowiednie zajęcia, kursy, warsztaty trzeba włączyć w zakres wdrożeń. O tyle jest to łatwiejsze, że renomowani dostawcy oprogramowania z reguły oferują w pakiecie szkolenia — tłumaczy Michał Gembal.

6 proc. - tylko tyle firm przy zakupie nowych technologii bierze pod uwagę opinie, preferencje i umiejętności technologiczne pracowników.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane