Zagrożona reputacja przedsiębiorstwa

  • Dorota Czerwińska
opublikowano: 01-07-2013, 00:00

Najbardziej narażeni na nieetyczne zachowania są w firmach pracownicy sprzedaży i zakupów.

75 proc. specjalistów i menedżerów uważa, że firmy w Polsce często łamią zasady etyczne — wynika z badania przeprowadzonego przez Crido Taxand, Pracodawców RP i ICAN Institute. O jakie zasady chodzi? Zgodnie z definicją międzynarodowej normy SA8000, odnoszącej się do miejsca pracy i standardów etycznych w łańcuchu dostaw, dotyczą one m.in. godzin pracy, wynagrodzenia, dyskryminacji, BHP, a także systemów zarządzania i praktyk dyscyplinujących.

Zaledwie 2 proc. badanych twierdzi, że zasady w tych dziedzinach nigdy nie są w Polsce łamane. Mimo że respondenci zdecydowanie lepiej oceniali sytuację we własnej firmie niż ogólnie na rynku, to i tak wskazywali na liczne nieetyczne zachowania w miejscu pracy. Najczęściej wymieniali nadużywanie zwolnień lekarskich i wykorzystywanie sprzętu firmowego do celów prywatnych.

Niewiele osób wskazało molestowanie seksualne, dyskryminację czy korupcję, za to dużo na mobbing i kradzieże. Najbardziej narażeni na niewłaściwe zachowania w przedsiębiorstwach są pracownicy sprzedaży i zakupów (odpowiednio 35 proc. i 30 proc. wskazań). To w tych działach najczęstsze są dylematydotyczące przyjmowania podarunków lub wyboru oferty współpracy z klientami i dostawcami. Na trzecim miejscu badani wskazali zarządy firm (15 proc.).

— W zarządzaniu ryzykiem w zakresie etyki w miejscu pracy firmy powinny się skoncentrować przede wszystkim na pracownikach działów sprzedaży i zakupów. Tym bardziej, że właśnie pracownicy działów sprzedaży wskazali siebie jako grupę najbardziej narażoną na ryzyko nieetycznych zachowań — komentuje Robert Sroka, lider projektu CSR w Crido Taxand. Za główną przyczynę kłopotów z etyką w biznesie aż 70 proc. badanych uważa brak w firmie osoby, która zajmuje się podnoszeniem i przestrzeganiem standardówetycznych. Inne wskazania dotyczą m.in. wielkości firmy, braku czasu, braku odgórnych zaleceń, nieświadomości kierownictwa, sytuacji gospodarczej.

— Ryzyko reputacyjne firmy postrzegają jako jedno z najważniejszych, zwłaszcza w dobie przenoszenia sporej części działalności marketingowej i sprzedażowej do internetu. Skoro 75 proc. respondentów uważa, że firmy w Polsce łamią często lub bardzo często zasady etyczne, to znaczy, że trzeba zwrócić szczególną uwagę na praktyki dotyczące etyki biznesu i ich komunikowanie społeczeństwu. Bez konkretnych działań firm negatywny obraz polskiego biznesu szybko się nie poprawi — uważa Robert Sroka.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu