Zakupy społecznie odpowiedzialne

Materiał sponsorowany
17-12-2012, 14:09

Kompania Piwowarska zamawia gadżety firmowe w Zakładzie Aktywności Zawodowej w Pile. Firma meblowa Paged dzieli się z cieszyńską Fundacją „Być Razem” wiedzą i kanałami dystrybucji. Do czego potrzebne są im przedsiębiorstwa społeczne?

Do opublikowanego niedawno „Raportu zrównoważonego rozwoju” Kompania Piwowarska dołączyła nowy gadżet firmowy – ekologiczną torbę wykonaną z nieużywanych bannerów reklamowych. – Mieliśmy bardzo dużo takich bannerów. Zastanawialiśmy się co z nimi zrobić. Myśleliśmy o utylizacji, ale staramy się promować postawy ekologiczne i stąd pomysł, aby przedłużyć ich cykl życia – mówi Klaudyna Polanowska-Skrzypek, specjalistka ds. PR w Kompanii Piwowarskiej.

Społecznie odpowiedzialni dostawcy

Kompania zaczęła szukać w firm, którym można było zlecić produkcję ekologicznych toreb. Wtedy ktoś z pracowników przypomniał sobie, że podobne torby widział już na targach Zakładów Aktywności Zawodowej – przedsiębiorstw społecznych, w których osoby niepełnosprawne przechodzą rehabilitację zawodową i społeczną. Zamiast ofert agencji reklamowych Kompania wybrała ZAZ z Piły. Wybór ten idealnie uzupełniał politykę zrównoważonego rozwoju firmy. Działania na rzecz ekologii były już jego znaczną częścią. Teraz do łańcucha dostawców mogło dołączyć przedsiębiorstwo, które daje pracę i stabilność osobom z grup wykluczonych.

Pierwszy zestaw toreb rozszedł się na pniu. Głównie wśród pracowników firmy i jej partnerów biznesowych.

– Nie ma żadnej różnicy między torbą uszytą przez ZAZ, a innymi firmami. Każda jest szyta ręcznie, co ma wpływ na ich wysoką jakość – podkreśla Polanowska-Skrzypek. Na torbach znajduje się metka z informacją o twórcach i pochodzeniu bannerów. Każda korzystająca z torby osoba będzie mogła dowiedzieć się o zawartej w niej społecznej i ekologicznej idei.

Kompania, jak każde inne przedsiębiorstwo zamawiające produkty w Zakładach Aktywności Zawodowej, będzie mogła też liczyć na ulgi we wpłatach do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Przykład Kompanii pokazuje, że współpraca między biznesem a przedsiębiorstwem społecznym może być elementem strategii społecznie odpowiedzialnego biznesu, chociaż wymaga zmiany perspektywy.

– CSR jest jeszcze wciąż blisko PR. Wciąż łatwiej jest dać dziecku paczkę niż być partnerem dla przedsiębiorstwa społecznego. To jest bardziej wymagające i dużo trudniejszedo „sprzedania” – mówił Paweł Bochniarz, dyrektor marketingu i rozwoju biznesu PwC w wywiadzie dla Ekonomiaspoleczna.pl. Kluczem do sukcesu może być umiejętne zbalansowanie CSR z potrzebami zakupowymi i wizerunkowymi w biznesie.

Przedsiębiorczość wykluczonych?

Tymczasem spróbujmy wyjaśnić samo zjawisko ekonomii społecznej. Tym bardziej, że ta, coraz prężniej rozwijająca się w Europie Zachodniej gałąź gospodarki w naszym kraju budzi nieufność i wielu osobom kojarzy się z Polską Ludową. „Ekonomia to ekonomia – jakieś inne tam prawa działają niż w klasycznej ekonomii?” – to tylko jeden z wielu sceptycznych komentarzy, jakie pojawiają się na portalu Ekonomiaspoleczna. pl. Otóż nie – prawa są zupełnie te same, tylko cele inne. Za przedsiębiorczość społeczną uznaje się działalność gospodarczą, z której zyski z założenia przeznaczane są na określone cele społeczne lub na potrzeby pracowników przedsiębiorstwa. Nie jest jej celem maksymalizacja zysku, czy zwiększenie dochodu udziałowców lub właścicieli. To w tej przedsiębiorczości znajdują dla siebie miejsce osoby bezrobotne, niepełnosprawne, bezdomne czy osoby po leczeniu odwykowym. Jakie podmioty zaliczamy do przedsiębiorstw społecznych? Spółdzielnie socjalne, stowarzyszenia i fundacje prowadzące działalność gospodarczą, Zakłady Aktywności Zawodowej, Centra Integracji Społecznej, czy spółki z o.o. non profit.

Nowi klienci, lepszy wizerunek

Jeżeli zapytamy przedsiębiorców społecznych czego najbardziej im potrzeba, w większości przypadków usłyszymy, że zamówień i nowych klientów. Tymczasem w Cieszynie powstał model partnerstwa oparty na mentoringu i wzajemnej wymianie usług. Wydawać by się mogło, że bardzo nierównej, bo między dużą i renomowaną firmą meblową Paged S.A., a fundacją „Być Razem”, w której pracują osoby bezdomne i bezrobotne. Fundacja, pod marką „WellDone” produkuje m.in. eleganckie drewniane produkty do wystroju wnętrz, zaprojektowane przez młodych projektantów.

– To nas połączyło, bo my również stawiamy na dobry design. Ich produkty są świetnie zaprojektowane i wykonywane z dużym
udziałem pracy ręcznej. Nie bez znaczenia jest też to, że działamy na tym samym terenie – mówiła Julitta Maciejewska, dyrektor marketingu Paged S.A., na VI Ogólnopolskich Spotkaniach Ekonomii Społecznej. Paged zaproponował fundacji wspólne stoisko na targach branżowych. Udostępnił swoje salony dla produktów „WellDone”. Służy radą i pomocą w rozwoju biznesowym.

– Produkty tak świetnie współgrają z naszymi meblami, że postanowiliśmy pomóc im w poszukiwaniu nowych rynków zbytu – przekonywała Maciejewska i dodała, że działania te pozytywnie przekładają się na wizerunek i społeczne podejście jej firmy. Paged zaczął docierać z ofertą do nowych klientów. Pojawia się na targach społecznego designu.

Uczmy się od siebie

Powyższe przykłady to jedynie przyczynek do ogromnego potencjału, jaki tkwi we współpracy między klasycznym a społecznym biznesem. Niezbędne jest tworzenie przestrzeni do wymiany poglądów dla tych środowisk, bo nierzadko postrzegają siebie jako konkurencję. Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, PwC i PKPP Lewiatan przeprowadziły niedawno projekt „Zrób biznES”, finansowany ze środków Funduszu Inicjatyw Obywatelskich, w którym przedstawiciele obu sektorów mogli się spotkać, opowiedzieć o swoich oczekiwaniach i potrzebach oraz zastanowić się wspólnie nad korzyściami z budowania partnerstwa. Okazywało się, że biznes boi się, że produkty i usługi przedsiębiorstw społecznych są niskiej jakości, obsługa klienta marna, a ceny niekonkurencyjne. Wielu przedsiębiorców społecznych przyznawało zaś, że czasem brakuje im umiejętności sprzedażowych i PR-owych, a skupienie na misji społecznej przesłania im rozwój działalności gospodarczej i nowych produktów.

Efektem projektu jest podręcznik „Zrób BiznES – jak współpracować z podmiotami ekonomii społecznej” dla przedsiębiorców, którzy chcieliby rozpocząć współpracę z przedsiębiorstwami społecznymi na zasadzie społecznej odpowiedzialności biznesu i włączyć je w łańcuch swoich dostawców lub zaoferować im mentoring biznesowy na zasadach wolontariatu pracowniczego.

Aleksandra Muzińska, Ekonomiaspoleczna.pl

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał sponsorowany

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Zakupy społecznie odpowiedzialne