Inwestor zrobił swoje, inwestor może odejść. Pod koniec 2010 r. założyciele grupy Akomex ze Starogardu Gdańskiego, zajmującej się produkcją opakowań, sprzedali pakiet kontrolny funduszowi private equity Highlander Partners. W kolejnych latach grupa znacznie się rozwinęła i przejęła mniejszych konkurentów. Teraz Sebastian Śliwa, jej współtwórca, który zachował 29,5-procentowy pakiet, odkupuje od funduszu jego udziały. Wspomaga go w tym finansowo Accession Mezzanine Fund, któremu doradza Mezzanine Management.

— Chcemy wspierać zarząd w dynamicznym rozwoju grupy Akomex w obu głównych liniach biznesowych — opakowaniach dla przemysłu farmaceutycznego oraz dla branży spożywczej. Celem jest dalsze umacnianie pozycji i ekspansja na rynku krajowym i rynkach zagranicznych — w najbliższym czasie planowane jest istotne zwiększenie mocy produkcyjnych oraz rozbudowa zakładu opakowań farmaceutycznych w Aleksandrowie Kujawskim — mówi Piotr Sadowski, partner w Mezzanine Management, cytowany w komunikacie spółki.
Wartości transakcji nie ujawniono. Na jej przeprowadzenie będzie musiał zgodzićsię UOKiK.
Rosnący biznes
Koncentrujący się na obsłudze klientów z przemysłu spożywczego Akomex w 2018 r. miał 86 mln zł jednostkowych przychodów, co oznaczało 17-procentowy wzrost, i 11,7 mln zł zysku operacyjnego. W ostatnim sprawozdaniu finansowym prognozowano, że przychody w 2019 r. sięgną prawie 110 mln zł, a zysk operacyjny ponad 16 mln zł. Skala biznesu jest jednak większa. Przy wsparciu Highlander Partners grupa znacznie się powiększyła — dzięki akwizycjom i rozwojowi organicznemu.
W 2014 r. przejęła notowany wówczas na NewConnect Druk-Pak z Aleksandrowa Kujawskiego, zajmujący się produkcją opakowań tekturowych i papierowych, a także drukiem ulotek i etykiet. Wartość transakcji sięgnęła blisko 100 mln zł. Druk-Pak, dostarczający opakowania przede wszystkim przemysłowi farmaceutycznemu, w 2018 r. miał 102,5 mln zł przychodów i 9,6 mln zł zysku operacyjnego. W 2018 r. grupa kupiła duńską spółkę Plano Pack, produkującą tacki tekturowe dla przemysłu spożywczego. Do tego doszły znaczące inwestycje w bazę produkcyjną, m.in. zakup maszyn poligraficznych. Spółka podaje, że od 2015 r. sięgnęły one 40 mln zł.
Perspektywiczna branża
Dla wywodzącego się z Teksasu funduszu Highlander sprzedaż udziałów w Akomeksie oznacza wyjście z najstarszej inwestycji w Polsce. W ciągu ostatniej dekady fundusz był też inwestorem agenta transferowego ProService, operatora ośrodków rehabilitacyjnych Medi-System, a także zajmującej się produkcją i modernizacją transformatorów energetycznych spółki ZREW. Z inwestycji tych wyszedł w latach 2015-16. Fundusz ma jeszcze w portfelu QFG, producenta dań gotowych, oraz spółkę Rotometal, która produkuje cylindry magnetyczne i drukowe.
Po inwestycji Highlandera w Akomex opakowania skusiły kolejne fundusze. W 2015 r. Abris kupił poznański Graf- Poz, do którego dołączył później gdańską spółkę Druk Markuszewski i wywodzący się spod Warszawy Drukpol, przy okazji zmieniając nazwę całej grupy na Dot2Dot. Abris był też w latach 2015-19 właścicielem innej spółki poligraficznej — CheMeSu. Sprzedał ją jednak... innemu funduszowi private equity. Na inwestycję w branży zdecydowała się bowiem również Innova, która nieco wcześniej kupiła też Drukarnię Embe Press, specjalizującą się w produkcji opakowań i etykiet dla branży napojowo-spożywczej.
Polska stała się hubem
W 2019 r. wyprodukowano w Polsce około 6 mln ton opakowań. W przeliczeniu na mieszkańca daje to 157 kg, czyli wciąż mniej niż średnia w Unii Europejskiej (180 kg). Wielkość ta rośnie (wagowo) w tempie około 10 proc. rocznie, zaś przychody branży w tempie ponad 12 proc. Polska stała się hubem produkcji w tej dziedzinie. Udział branży w całym przetwórstwie przemysłowym sięga 3,4 proc. i jest niemal dwukrotnie wyższy niż średnia dla UE. Innymi słowy produkcja opakowań stała się jedną z polskich specjalności. Traktując wszystkich producentów opakowań łącznie (papier, tworzywa, szkło, metale, drewno), ich udział w zatrudnieniu jest zbliżony do udziału przetwórstwa mięsa i znacznie większy niż producentów samochodów czy urządzeń AGD, czyli branż znacznie bardziej eksponowanych medialnie. Produkcja opakowań w Polsce nadal powinna rosnąć dynamicznie, choć nie tak szybko jak dotychczas. Według prognozy zaprezentowanej w raporcie „Rewolucja opakowań — polscy producenci wobec zmian regulacji i preferencji konsumentów” autorstwa platformy SpotData i Banku Santander przychody producentów do 2025 r. mogą się zwiększać średnio o 6,8 proc. rocznie.
Centrum Analiz SpotData
Aktualizacja: W pierwotnej wersji artykułu podano, że po sprzedaży udziałów Akomeksu fundusz Highlander nie ma już w Polsce spółek portfelowych, tymczasem jest jeszcze inwestorem QFG i Rotometalu.