ZASADA JEST BLIŻEJ FUZJI Z POL-MOTEM

Janas Paweł, Maciejewski Krzysztof
18-05-2000, 00:00

ZASADA JEST BLIŻEJ FUZJI Z POL-MOTEM

Opuszczenie przez Zasadę giełdy i grona spółek publicznych ułatwi nie tylko od dawna oczekiwaną fuzję z Pol-Motem, ale także rozmowy z potencjalnymi inwestorami w Autosanie i Jelczu

STATUS QUO: W skład holdingu Zasada wchodzą obecnie 23 spółki. Liczba ta raczej się nie zmieni — mówi Franciszek Gaik, prezes zarządu Zasada SA. fot. Borys Skrzyński

Zdaniem Franciszka Gaika, prezesa zarządu Zasada SA, po wyjściu z giełdy Sobiesław Zasada nie planuje sprzedaży spółki. Prawdopodobnie w czerwcu podjęta zostanie natomiast ponowna próba integracji kapitałowej między Zasadą SA a Pol-Mot Holding. Spółka nadal będzie szukać inwestorów dla Jelcza i Autosanu.

Dziś spółka Zasada zostanie wycofana z obrotu giełdowego. Według Franciszka Gaika, prezesa zarządu spółki, zadecydowały o tym głównie trzy czynniki. Zwraca on uwagę na niepowodzenia pierwszej emisji akcji, prowadzonej poprzez budowanie księgi popytu (book building). Nie uzyskano wówczas odpowiedniego kapitału.

— Początkowo było dużo chętnych, w tym nawet firmy zagraniczne. Inwestycje w przemysł motoryzacyjny mają jednak długofalowy charakter, a inwestorzy liczyli na szybki zwrot zainwestowanego kapitału. Stąd liczba potencjalnych akcjonariuszy zaczęła maleć — mówi Franciszek Gaik

Druga kwestia, podkreślana przez Franciszka Gaika, to „restrykcyjne obowiązki informacyjne”. Konieczność ujawniania wiadomości o planowanych przedsięwzięciach, skali nakładów finansowych utrudniała działalność firmy na rynku.

— Tak było na przykład ze sprawą Hyundaia. Ujawnienie planów dotyczących montażu 30 tys. sztuk koreańskiego samochodu oraz planów zainwestowania przez Zasadę 100 mln DEM doprowadziło w rezultacie do fiaska tego przedsięwzięcia — mówi Franciszek Gaik.

Cisza po odejściu

Franciszek Gaik dementuje pogłoski sugerujące, że po wyjściu z giełdy Sobiesław Zasada sprzeda spółkę. Podkreśla, że firma nie zmieni statusu prawnego i pozostanie spółką akcyjną. Całą działalność operacyjną przeniesiono już do spółek zależnych.

— Zasada skupi się natomiast na zarządzaniu holdingiem, restrukturyzowaniu wchodzących doń podmiotów, wzmacnianiem nadzoru właścicielskiego nad wykorzystaniem posiadanych kapitałów i poszukiwaniem inwestorów branżowych — wylicza Franciszek Gaik.

Spółka będzie także koncentrować się na koordynacji współpracy z firmą DaimlerChrysler w zakresie sprzedaży, serwisu i obrotu częściami zamiennymi Mercedes Benz i Chrysler. Zasada będzie rozwijać także działalność logistyczną.

— Wszelkie sprawy związane ze zobowiązaniami wobec DC zostały w ostatnim czasie uregulowane — chwali się prezes.

Będą inwestorzy

W ostatnich latach Zasada sprzedał Fabrykę Przekładni Samochodowych w Tczewie amerykańskiej firmie Eaton Corporation, SHL z Kielc producenta m.in. karoserii — włoskiej MCA oraz fabrykę ciężarówek w Starachowicach — niemieckiemu MAN-owi.

Ostatnia z wymienionych transakcji została właściwie zawarta między MAN-em a ZS Star. Jednak Zasada odegrał rolę gwaranta.

Trwają negocjacje z inwestorami branżowymi w sprawie sprzedaży udziałów w Jelczu i Autosanie.

— Zainteresowanie oboma zakładami jest bardzo duże. Nie można wykluczyć, że walory obu przedsiębiorstw zaoferowane zostaną jednemu inwestorowi — mówi Franciszek Gaik.

Wśród potencjalnych inwestorów mogą znaleźć się zarówno obecne na polskim rynku firmy zagraniczne, jak i podmioty z polskim kapitałem.

Franciszek Gaik nie wyklucza, że Autosana i Jelcza przejmie jeden inwestor, co w przyszłości może np. zaowocować połączeniem obu zakładów. Jest jeszcze za wcześnie na podawanie szczegółów.

— Produkcja w obu zakładach jest jednak nieco odmienna. Jelcz specjalizuje się głównie w produkcji autobusów miejskich, a Autosan — międzymiastowych i turystycznych — podkreśla prezes Gaik.

Wkrótce z Pol-Motem

Zasada prowadzi rozmowy z zarządem holdingu Pol-Mot. Do powiązań kapitałowych między firmami miało dojść jeszcze w grudniu ubiegłego roku. W zamian za udziały w Jelczu i Autosanie spółka Zasada miała objąć 10 proc. nowej emisji akcji Pol-Mot Holding. Zdaniem prezesa Gaika, sfinalizowanie rozmów o połączeniu jest możliwe jeszcze w tym półroczu.

Plany integracji kapitałowej zostały zablokowane przez Skarb Państwa oraz przedstawicieli spółki Handlowy Investments w grudniu 1999 r. Franciszek Gaik mówi, że zawarcie transakcji byłoby łatwiejsze, gdyby Skarb Państwa odsprzedał swoje 19,5 proc. udziałów w Pol-Mot Holding

— Taka możliwość istnieje — podkreśla Franciszek Gaik.

Jego zdaniem, w sprawie integracji obu spółek żaden spór z MSP nie istnieje. Prezes dementuje także prasowe sugestie głoszące, że wyjście firmy z giełdy miałoby stanowić jeden z warunków fuzji z Pol-Motem.

— Nie było takiej umowy. Nie ukrywam jednak, że może to ułatwić przeprowadzenie transakcji — dodaje Franciszek Gaik.

Jerzy Musiał, prokurent zarządu Pol-Mot Holding, twierdzi, że czerwcowy termin porozumienia z Zasadą jest w zasadzie możliwy. Podkreśla jednak, że rozmowy nadal trwają, chociaż nie doszło jeszcze do konkretnych ustaleń.

— W tym roku nie planujemy większych inwestycji. Powstaną dwie kolejne stacje dealersko-serwisowe. Pierwsza w Sosnowcu kosztować będzie 14-15 mln zł. Druga powstanie w Opolu. W tym roku przeznaczymy na ten cel tylko około 5 mln zł. Wdrażamy również system aktywnej ochrony pojazdów wykorzystujący GPS. Chcemy rozpocząć sprzedaż pojazdów przez Internet. Będziemy rozwijać spółki transportowe, inwestować w magazyn centralny części zamiennych — dodaje prezes.

Na targach w Poznaniu zaprezentowane zostaną najnowsze modele autobusów produkowanych przez zakłady Jelcz i Autosan.

Cena parkietu

Franciszek Gaik uważa, że 5 lat spędzonych na giełdzie nie można traktować jako porażki.

— Nie żałuję lat na giełdzie. Uważam, że pozwoliło to uporządkować struktury zarządzania, wymusiło wewnętrzne reformy i usprawniło obieg informacji — podkreśla Franciszek Gaik.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Janas Paweł, Maciejewski Krzysztof

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / ZASADA JEST BLIŻEJ FUZJI Z POL-MOTEM