Zasady jazdy po Norwegii

Wprowadzona w lipcu 2015 r. ustawa o płacy minimalnej w Norwegii to jedno z rozwiązań stosowanych w Europie.

Jeszcze niedawno eksperci mieli wątpliwości, czy w ogóle należy respektować prawo, które rażąco narusza ideę wspólnego rynku transportowego. Po pierwszych kontrolach w Niemczech przychodzi czas na Norwegię. Od 1 lipca 2015 r. polscy przewoźnicy muszą wypłacać kierowcom realizującym kabotaż i transport kombinowany na terenie Norwegii tamtejszą płacę minimalną wynoszącą 158,32 korony norweskiej (około 76 zł) za godzinę.

Przy zleceniach transportowych wiążących się z koniecznością noclegu płacą też dietę (307 koron) jako dodatek wolny od podatku. Za każde rozpoczęte 8 godzin wypłaca się jedną trzecią diety. Zleceniodawcy, wykonawcy i dostawcy, którzy zawierają umowy przewozowe, muszą też dostarczać wszelkich informacji dotyczących warunków wynagradzania i pracy. Organem kontrolnym jest norweska inspekcja pracy.

— Prowadzimy pierwszą w Polsce kontrolę przewoźnika realizującego transport na terenie Norwegii po wprowadzeniu ustawy o płacy minimalnej — informuje Łukasz Włoch, główny ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców. Kontrole odbywają się na drogach. Jeżeli kierowcy nie mają kompletu dokumentów płacowych, to wypełniają ankietę dotyczącą wynagradzania.

— Jeżeli z przedstawionych dokumentów lub informacji nie wynika wprost wypełnienie obowiązku wypłaty norweskiej stawki minimalnej, to tamtejsza inspekcja pracy wysyła do polskiego przedsiębiorcy żądanie dostarczenia brakujących danych, na które składają się umowa o pracę kontrolowanego kierowcy, rejestr czasu pracy w Norwegii za kontrolowany okres, listy płac za kontrolowany okres, ewidencja czasu pracy, na podstawie której naliczono wynagrodzenie, umowa między zleceniodawcą a wykonawcą usługi transportu, potwierdzenia wypłat wynagrodzenia oraz pokrycia kosztów wyżywienia i noclegów kierowcy — tłumaczy Łukasz Włoch.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Zasady jazdy po Norwegii