Zdalna praca nie dla każdego

  • Dorota Czerwińska
13-04-2015, 00:00

Dla pracowników wykonywanie obowiązków na odległość jest dodatkową wartością. Dla firm oznacza np. łatwiejszy dostęp do specjalistów.

W miarę rozwoju nowych technologii zmienia się również rynek pracy i formy zatrudnienia. Praca zdalna coraz częściej postrzegana jest przez pracowników jako dodatkowa wartość i motywator, choć nie we wszystkich branżach i nie na wszystkich stanowiskach jest możliwa. Najczęściej praca zdalna sprawdza się w sektorze IT. Według ekspertów z firmy doradztwa personalnego Experis, już co dziesiąty specjalista w tej dziedzinie pracuje tylko w taki sposób, a co szósty chętnie korzysta z pracy zdalnej w jakiejś części.

— Możliwość pracy z domu jest bardzo często postrzegana przez kandydatów do pracy jako istotna zaleta, przemawiająca za związaniem się z danym pracodawcą, nawet jeśli w praktyce nie zdecydują się na taką formę — twierdzi Justyna Mirska, lider zespołu IT w Experis. Współpraca pracodawcy i pracownika na takich zasadach wymaga jednak od pracownika dojrzałości, a od pracodawcy — zaufania.

Dlatego na taką formę zatrudnienia rzadziej mogą liczyć osoby rozpoczynające karierę w IT. Ważnym czynnikiem jest również bezpieczeństwo danych. Praca w trybie zdalnym jest odradzana np. w pracy przy kluczowych informacjach finansowych lub innych danych wrażliwych. Zaletą pracy zdalnej są elastyczne godziny czasu pracy i możliwość dostosowania ich do swoich potrzeb. To również możliwość wykonywania obowiązków z dowolnego miejsca na świecie.

W przypadku sektora IT jest to tym łatwiejsze do przeprowadzenia, że uniwersalnym językiem branży jest angielski. Zdalna praca pozwala znacznie poszerzyć grono firm, dla których mogą pracować. Polscy specjaliści IT są świetnymi fachowcami, cenionymi zarówno przez rodzimych, jak i zagranicznych pracodawców. Coraz więcej z nich, mieszkając w kraju, pracuje zdalnie nad aplikacjami dla firm europejskich czy amerykańskich.

— Pracodawcom pozwala powiększyć pulę kandydatów o pożądanych umiejętnościach, co jest szczególnie istotne przy dużym niedoborze talentów w sektorze IT, a także pomocne w poszukiwaniu kandydatów o niszowych kompetencjach. Nie do przecenienia są oszczędności, np. w kosztach najmu powierzchni biurowej — dodaje przedstawicielka Experis.

Nie jest to jednak rozwiązanie dla każdego. Minusem pracy zdalnej jest praca w pojedynkę i brak zespołowej atmosfery, co może się kończyć zmniejszoną motywacją. Dlatego jest ona wskazana dla osób dobrze zorganizowanych, zdyscyplinowanych, lubiących pracować indywidualnie. Praca zdalna jest również wyzwaniem dla pracodawców. Wiele firm musi nie tyko zapewnić odpowiednie narzędzia, ale wprowadzić wiele zmian w systemie funkcjonowania całego przedsiębiorstwa, również zwiększających poczucie przynależności zatrudnionego pracownikado reszty zespołu oraz firmy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Zdalna praca nie dla każdego