Zdalnie, elastycznie i w chmurze

Cyfrowa komunikacja zmienia rynek. Czy jutro znajdziesz na nim miejsce, skoro twoja firma pozostaje analogowa?

Nic gorszego, niż stać się ofiarą swojego rozwoju. Groziło to spółce Abak, która kupowała mniejsze firmy księgowe, by zamieniać je w kolejne oddziały. Osiem rozrzuconych po Polsce placówek obsługuje dziś ponad 700 przedsiębiorstw i instytucji. Powiększanie struktur i skali działania wiązało się z potrójnym wyzwaniem — usprawniania komunikacji wewnętrznej, podniesienia jakości zarządzania dokumentami klientów i optymalizacją kosztów. Grupa chciała uporządkować procesy technologiczne, ponieważ każda jednostka organizacyjna dysponowała własnym wsparciem IT, odrębną polityką bezpieczeństwa i osobną infrastrukturą. Można było stopniowo harmonizować różnorodne urządzenia i programy. Zarząd zdecydował się jednak na radykalną metodę — wprowadził Microsoft Azure, ujednolicone rozwiązanie w modelu usługowym, ułatwiające placówkom wzajemny kontakt. Dzięki chmurze obliczeniowej (ang. cloud computing) Abak nie musi inwestować w serwery i aplikacje, co daje przedsiębiorstwu 100 tys. zł oszczędności rocznie. Na tym korzyści z wdrożenia się nie kończą. Tworzenie raportu księgowego skróciło się aż pięciokrotnie do 3-4 minut. Pracownicy zyskali swobodny dostęp do systemu księgowego i mogą sami sporządzać raporty i przeglądać dane. Abak dostosowujemoc obliczeniową w chmurze do bieżących potrzeb, które rosną między 20. a 25. dniem każdego miesiąca, kiedy następuje wyliczanie podatków.

Zobacz więcej

DLA KAŻDEGO: Chmura sprawiła, że małe i średnie firmy mogą korzystać z równie zaawansowanych technologii, co największe przedsiębiorstwa — mówi Marek Kobielski, prezes Dimension Data Polska. Fot. ARC

— Zaletą usług w modelu cloud jest pełna skalowalność. W okresach zwiększenia mocy obliczeniowych nie ma konieczności kupowania dodatkowych serwerów, a niezbędne „posiłki” uzyskuje się jednym kliknięciem myszki — zachwala Wojciech Kaliciak, wiceprzewodniczący rady nadzorczej w firmie Abak.

Kupić czy używać

Dla większości małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce zakup i utrzymanie wewnętrznej infrastruktury IT jest dużym wydatkiem. Dlatego usługi chmurowe rozpowszechniają się wśród „misiów” w tempie, które przekroczyło oczekiwania dostawców. Nie dość, że rozwiązania cloudowe są tańsze, to jeszcze zapewniają większe bezpieczeństwo i mobilność niż tzw. stacjonarne programy i sprzęt.

— Postęp spowoduje, że chmura stanie się prostsza w obsłudze. Dzięki temu sięgną po nią ci, którzy dzisiaj usługi te uważają za zbyt skomplikowane — przewiduje Jakub Hryciuk, dyrektor zarządzający w Onex Group. Chmura przebojem wchodzi m.in. do centrów kontaktowych (ang. contact center — CC). Wynika to z tego, że od dawna oferują one dużo więcej niż klasyczną infolinię. Stosują wielokanałową obsługę klienta, na którą oprócz rozmów telefonicznych z doradcą składają się m.in. esemesy, e-maile, media społecznościowe, wirtualni asystenci, czaty, komunikatory WWW i wideokonferencje. Wielość narzędzinie powoduje jednak paraliżu informacyjnego, ponieważ tworzą one jedną platformę ujednoliconej komunikacji (ang. unified communication — UC). Na UC mogą sobie pozwolić nawet mniejsze podmioty. Oczywiście, w wersji chmurowej — UCaaS (ang. unified communication as a service). Do największych atutów tego rozwiązania specjaliści ICT (teleinformatyka) zaliczają: wyeliminowanie kosztów inwestycyjnych, szybkość wprowadzenia usługi i elastyczność (biznesowy klient płaci za tyle licencji, ile rzeczywiście potrzebuje, w każdej chwili mogąc zmienić ich liczbę).

Frontem do klienta

O przewadze konkurencyjnej firmy decydują doświadczenia i wrażenia klienta — są one pozytywne, jeśli został potraktowany profesjonalnie, ze zrozumieniem i kulturą.

— Dobrą obsługę łatwiej zapewnić, gdy konsultant firmy lub centrum kontaktowego ma wszystkie niezbędne informacje w jednym miejscu, czyli w systemie komunikacji zintegrowanej — uważa Michał Gembal, dyrektor marketingu spółki Arcus.

Zintegrowana platforma cyfrowa — dopowiada — jest jak telefon. Nie ma między nimi różnicy. Sto lat temu wszyscy mówiliby: musisz mieć telefon, to zdumiewający wynalazek! Dziś zewsząd słyszymy, że bez UC trudno rozwijać biznes. W podobnym duchu wypowiada się Marek Kobielski, prezes Dimension Data Polska, według którego od cyfrowej i chmurowej transformacji firmy nie mają odwrotu. Gra bowiem toczy się o poprawę wydajności pracy przez usprawnienie komunikacji i dostępu do informacji, o szybsze podejmowanie decyzji i automatyzację zarządzania procesami. Ponadto stawką jest efektywniejsza obsługa klienta, odpowiednia do jego bieżących oczekiwań.

— Konsument lubi kupować i załatwiać swoje sprawy szybko, łatwo i przyjemnie. Natomiast biznes chce działać bezpiecznie i z zyskiem. Nie widzę tutaj konfliktu interesów. Cyfrowa rewolucja pozwala pogodzić cele i potrzeby obu stron — zapewnia Marek Kobielski.

Więcej niż biznes

Komunikacja w chmurze zdaje egzamin wszędzie — w biznesie, samorządach, administracji publicznej, a także w innowacjach, kulturze i służbie zdrowia. Technologia cloud nieodwracalnie zmienia również oświatę, o czym świadczy np. niedawno podpisana umowa między Dimension Data Polska a Akademią Górniczo-Hutniczą (AGH) w Krakowie. Przedmiotem wartego 57 mln zł kontraktu jest dostarczenie komponentów chmurowej platformy informatycznej, za pośrednictwem której uczelnie wyższe w Małopolsce będą przekazywały wiedzę i przybliżały osiągnięcia naukowe uczniom tamtejszych szkół średnich. Partnerami inicjatywy o nazwie „Małopolska Chmura Edukacyjna” (MChE) są szkoły ponadgimnazjalne, czołowe uczelnie województwa, fundacje i organizacja kościelna, w sumie 37 podmiotów.

— To innowacyjne w skali europejskiej przedsięwzięcie będzie służyło rozwijaniu kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli, przydatnych w nowoczesnej edukacji i niezbędnych do funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym — wskazuje prof. Krzysztof Zieliński z AGH, koordynator MChE. Tzw. private cloud, czyli system informatyczny, który wdroży Dimension Data, umożliwi wytwarzanie, przetwarzanie i udostępnianie szkołom i uczniom materiałów dydaktyczno-edukacyjnych. Ponadto rozwiązanie umożliwi zdalną współpracę nauczycieli akademickich i szkół, w tym realizację wspólnych projektów i prowadzenie wirtualnych zajęć. Dostawca zbuduje też infrastrukturę w szkołach, sieci bezprzewodowe, systemy wideokonferencyjne i zapewni użytkownikom platformy stałą pomoc techniczną.

— Małopolska Chmura Edukacyjna jest najlepszym przykładem na efektywne i ekonomiczne zastosowanie technologii w edukacji. Dzięki chmurze będzie możliwy dostęp do danych i materiałów naukowych z dowolnego komputera podłączonego do internetu — podkreśla Marek Kobielski. Wracając do biznesu — firmy coraz częściej pozwalają swoim specjalistom i menedżerom pracować zdalnie i wymagają od nich dostępności niezależnie od tego, gdzie się w danym momencie znajdują. O chmurowych platformach komunikacyjnych mówi się głównie w kontekście obsługi klientów. Trzeba wspomnieć o innej funkcji systemów unified communication — zapewniają lepszy kontakt i wydajną współpracę między ludźmi, którzy rozrzuceni są po różnych zakątkach Polski, Europy czy świata.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Zdalnie, elastycznie i w chmurze