Zdobądź, zapłać, zatrzymaj

Paulina Kostro
30-11-2017, 22:00

Im wyższy wzrost płac, tym rzadziej pracownicy myślą o szukaniu nowego miejsca zatrudnienia. Firmy chcące zatrzymać talenty muszą zastanowić się nad podwyżkami.

Z najwyższym wzrostem wynagrodzenia — o ponad 20 proc. — w mijającym roku miał do czynienia już co ósmy pracownik. Natomiast ponad połowa zatrudnionych (55 proc.) otrzymała podwyżkę niższą niż jedna piąta ich pensji — wynika z 7. edycji raportu „Aktywność specjalistów i menedżerów na rynku pracy” zrealizowanego przez Antal.

— W 2017 r. mieliśmy w Polsce do czynienia z kontynuacją trendów z poprzednich lat. Umocnił się rynek kandydata — i to praktycznie we wszystkich branżach, a pracodawcy musieli mierzyć się z wyzwaniem „3xZ”, czyli zdobądź, zapłać, zatrzymaj. Stawienie czoła temu wyzwaniu okazuje się niełatwe. Zwłaszcza w obliczu tego, że przeciętnie specjalista i menedżer otrzymuje rocznie aż osiem ofert pracy. W tym kontekście na nowy rok pracodawcy powinni mieć sprecyzowane nie tylko cele biznesowe, ale również strategię zarządzania kadrami uwzględniającą system wynagrodzeń — komentuje Artur Skiba, prezes zarządu z Antala. Ekspert zaznacza, że rosną oczekiwania pracowników dotyczące coraz większych podwyżek. Dlatego firmy, które chcą zrekrutować nowe talenty, muszą pamiętać, że pozyskanie specjalisty może być bardziej kosztowne niż do tej pory.

— Pamiętajmy też, że znajomość indywidualnych motywacji i potrzeb — nie tylko płacowych — pracowników to ważny czynnik budowania zaangażowanych struktur i odporności na odpływ zatrudnionych z firmy — dodaje Artur Skiba.

Liderzy zwyżek

Jak wskazuje Daria Stefańska, menedżer z firmy Antal, liderami w dziedzinie kreowania konkurencyjnej polityki płacowej są pracodawcy z sektora outsourcingu procesów biznesowych i usług wspólnych (SSC/ BPO) — oczywiście ze względu na panującą obecnie tendencję, czyli rynek pracownika. — Rosnąca liczba ofert pracy ze strony wchodzących na polski rynek centrów jak i już działających tu pracodawców, którzy rozwijają swoje struktury, powoduje, że firmy często konkurują między sobą wysokością wynagrodzenia oraz bogatym pakietem socjalnym. Większość przedsiębiorstw z sektora usług dla biznesu od lat regularnie podnosi wynagrodzenia pracownikom. Dlatego zatrudnieni w sektorze SSC/BPO mogą spodziewać się podwyżek w wysokości 5-10 proc. w skali roku. Ponadto pracodawcy coraz częściej konkurują świadczeniami pozapłacowymi — zaznacza Daria Stefańska.

Chęć do zmiany

Wysokość otrzymanej podwyżki lub jej brak wyraźnie determinuje postawy pracowników. Im wyższy wzrost pensji, tym rzadziej specjaliści lub menedżerowie aktywnie poszukują nowego miejsca pracy. Nie dziwi więc fakt, że wśród osób, które nie otrzymały żadnej podwyżki, niemal połowa (45 proc.) aktywnie dąży do zmiany miejsca pracy, np. przeglądając ogłoszenie rekrutacyjne i odpowiadając na nie. W grupie, w której osoby otrzymały najniższą podwyżkę, odsetek ten wynosi 29 proc., a w grupie osób z przeciętną podwyżką — 19 proc.

— Śmiało można postawić tezę, że wzrost wynagrodzenia bezpośrednio przekłada się na spadek rotacji dobrowolnej. Im wyższe propozycje podwyżek, tym zdecydowanie mniejsza szansa na stratę pracownika. Wśród osób, które otrzymały najwyższą podwyżkę, aktywni kandydaci stanowią jedynie 15 proc. — przy jednocześnie wysokim odsetku osób, które w żadnym wypadku nie rozważą zmiany pracy — zwraca uwagę Agnieszka Wójcik, kierownik ds. badań rynku z Antala. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Zdobądź, zapłać, zatrzymaj