Zelmer: załoga chce kupić Silniki
BEZ WYJĄTKÓW: Zgodnie z programem restrukturyzacji prowadzonym przez Bożenę Oborską, zarządcę fabryki, Zelmer musi utrzymać wszystkie odzyskane spółki. fot. ARC
Zarząd spółki Zelmer-Zakład Silników zamierza w tym tygodniu złożyć ministrowi skarbu trzecią już ofertę wykupienia Zakładu Silników. Transakcja wiąże się ze zmianą programu restrukturyzacji, na co nie zgadza się zarządca państwowego Zelmeru.
Zarząd spółki Zelmer-Zakład Silników, który występuje w imieniu około 800 udziałowców tej firmy, chce zmiany trybu prywatyzacji Zelmeru. Spółka silnikowa stara się o zgodę ministra skarbu na odkupienie od państwowej fabryki Zakładu Silników, czyli części majątku wykorzystywanego w produkcji silników.
Trzecie podejście
W tym tygodniu zarząd spółki zamierza przedstawić ministrowi trzecią już ofertę transakcji. Poprzednio MSP uzależniało zmianę programu restrukturyzacji od zgody Bożeny Oborskiej, zarządcy Zelmeru, która w ramach przygotowań do prywatyzacji przywróciła do macierzystej firmy produkcję z wydzielonych wcześniej spółek produkcyjnych. Zelmer przejął także dzierżawione im wcześniej urządzenia produkcyjne i przejął pracowników. Kapitały trzech z tych spółek zostały przeniesione do firmy Invest-Zelmer, która po skomercjalizowaniu fabryki zamierza wystartować w przetargu na jej prywatyzację. Jednak wczesną wiosną udziałowcy spółki silnikowej odmówili przekazania kapitału Invest--Zelmerowi, a latem Bożena Oborska nie zgodziła się na zmianę programu restrukturyzacji i sprzedaż Zakładu Silników. Chętni proponowali za niego około 28 mln zł.
Własnymi rękami
— Chcemy sami sprywatyzować Zakład Silników, bo nie mamy zaufania do Invest-Zelmera. W resorcie skarbu powiedziano nam, że ta spółka nie będzie mieć żadnych preferencji w przetargu. Nie ma więc pewności, że prywatyzacja tą drogą się powiedzie. Staramy się prowadzić normalną działalność gospodarczą. Zelmer nadal byłby naszym głównym odbiorcą — mówi jeden z udziałowców spółki silnikowej.
Kapitał spółki nie przekracza 10,3 mln zł. Udziałowcy zapewniają jednak, że znaleźli już banki, które chcą sfinansować prywatyzację Zakładu Silników.