Zero odpadów produkcyjnych

Ani jedna fabryka Procter & Gamble w Polsce nie wysyła już odpadów na składowiska.

Procter & Gamble (P&G) dostosowuje swoje zakłady produkcyjne do norm wyznaczonych w misji Zero Odpadów w 2007 r. Już 56 proc. fabryk należących do firmy uzyskało ten status.

P&G planuje osiągnięcie tego w pozostałych zakładach produkcyjnych w kolejnych czterech latach. Będzie to oznaczało wyeliminowanie bądź ponowne wykorzystanie 650 tys. ton odpadów rocznie. To prawie tyle, ile waży 350 tys. średniej wielkości aut przeznaczonych do składowania na wysypiskach śmieci.

— Nasze podejście do zrównoważonego rozwoju się nie zmienia. Chcemy działać efektywniej przy mniejszej ilości odpadów. Konsekwentnie realizujemy tę wizję — twierdzi Shailesh Jejurikar, członek zarządu ds. zrównoważonego rozwoju i globalny prezes P&G odpowiedzialny za segment produktów do pielęgnacji tkanin.

Firma dąży do całkowitej eliminacji odpadów produkcyjnych. Planuje przyjmowanie do swoich fabryk wyłącznie takich materiałów, z których po przetworzeniu na produkt końcowy pozostaną jedynie odpady odnawialne, które będzie można poddać recyklingowi w fabryce lub będą się nadawały do ponownego wykorzystania przy użyciu alternatywnych metod przy współpracy z partnerami P&G.

W Polsce bez śmieci

Wszystkie fabryki Procter & Gamble w kraju (fabryka Gillette w Łodzi, fabryka kosmetyków do pielęgnacji skóry w Aleksandrowie Łódzkim, centrum dystrybucyjne w Sochaczewie, a także warszawska fabryka pieluszek Pampers) osiągnęły już status Zero Odpadów. Nie wysyłają na wysypiska śmieci żadnych odpadów produkcyjnych.

— Fabryki P&G w Polsce w znaczącym stopniu przyczyniają się do realizacji celów globalnej wizji zrównoważonego rozwoju. Powstające w nich odpady produkcyjne poddawane są recyklingowi i używane do produkcji przedmiotów codziennego użytku, np. w łódzkiej fabryce Gillette odpady z tworzyw sztucznych przetwarzane są na plastikowe pojemniki, doniczki i elementy wieszaków na ubrania. Odpady z warszawskiej fabryki Pampers po przetworzeniu służą dłużej w postaci kartonów, białego papieru, folii ogrodniczej, budowlaneji doniczek. Z kolei fabryka kosmetyków do pielęgnacji skóry w Aleksandrowie Łódzkim ma własną oczyszczalnię ścieków — podkreśla Geraldine Huse, prezes Procter & Gamble w Europie Centralnej, w tym w Polsce.

Paliwo z płynu do prania

P&G stale poszukuje unikalnych metod przetwarzania odpadów produkcyjnych. Na przykład w Limie w amerykańskim stanie Ohio odpady ciekłe, które powstają przy produkcji detergentów do prania, np. Tide (polska nazwa marki: Ariel) i Gain, przetwarzane są na biogaz i inne alternatywne rodzaje paliw do zasilania pojazdów. Natomiast materiały z plastikowego laminatu, które nie nadają się do recyklingu, stosowane w fabrykach P&G w indyjskich miastach Mandideep i Baddi są rozdrabniane i używane do produkcji niedrogich paneli budowlanych.

— Związki powierzchniowo czynne z odpadów powstających przy produkcji szamponu Head & Shoulders w Chinach są wykorzystywane ponownie w myjniach samochodowych, a odpady z fabryki Tampax w Kanadzie do wytwarzania produktów blokujących nagły wyciek substancji w trakcie przechowywania. Dzięki współpracy z partnerami zewnętrznymi nie patrzymy na odpady w kategoriach bezużytecznych produktów ubocznych, ale dostrzegamy, że mają potencjalną wartość dla innych firm — opisuje Yannis Skoufalos, globalny prezes ds. łańcucha dostaw w P&G.

W ponad połowie fabryk P&G na świecie całkowicie wyeliminowano odpady produkcyjne, które trafiają na wysypiska śmieci. Normy Zero Odpadów spełniają już zakłady w 19 krajach: w Polsce, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Japonii, Meksyku, Hiszpanii, Egipcie, Belgii, Irlandii, Wietnamie, Indonezji, Czechach, Rumunii, Singapurze, Korei Południowej, Tajlandii, Turcji, Pakistanie i na Węgrzech. Niebawem te same normy spełniać będą także zakłady produkcyjne firmy w Chinach i Indiach.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Barbara Warpechowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Ekologia / Zero odpadów produkcyjnych