Zespół oka biurowego

opublikowano: 19-03-2021, 16:53

Sześciu na dziesięciu Kowalskich pracujących przy komputerze ma problem z oczami.

Pracodawca zadbał o laptopy, ale czy pamięta, że praca przy komputerze podlega regulacjom BHP? Jeśli biurem jest prywatne mieszkanie, warunki mogą być dalekie od ideału: złe oświetlenie, niewłaściwe ustawienie monitora, centralne ogrzewanie, brak klimatyzatorów i nawilżaczy powietrza. Nic dziwnego, że u sześciu na dziesięć osób pracujących przy komputerach stwierdzono w trakcie kontroli u specjalisty jakiś problem ze wzrokiem. Na suchość oczu skarży się 44 proc. respondentów – wynika z sondażu zrealizowanego przez instytut badawczy IQS na zlecenie firmy farmaceutycznej Ursapharm.

Refundacja:
Refundacja:
Pracodawca powinien zwrócić pracownikowi koszty szkieł korekcyjnych do pracy przy monitorze.
Adobe Stock

Normalnie mrugamy 12-20 razy na minutę. Przez długie wpatrywanie się w ekran częstotliwość ta spada średnio pięciokrotnie. Ba! „Rekordziści” potrafią mrugać raz na minutę, przez co oko jest rzadziej czyszczone i nawilżane.

– Z powodu suchości oczy są bardziej podatne na infekcje. Dzieje się tak dlatego, że przez odsłoniętą, nieodpowiednio chronioną łzami rogówkę wnikają różne mikroorganizmy chorobotwórcze: wirusy, grzyby i bakterie. Warto więc sięgać po krople nawilżające – komentuje dr Agnieszka Nowosielska, chirurg okulista.

Specjaliści mówią o zespole oka biurowego, którego objawami oprócz wspomnianej suchości są łzawienie, zaczerwienienie, pieczenie, zmęczenie, obrzęk i uczucie piasku pod powiekami. Może pojawić się też nieostre lub podwójne widzenie. Te objawy często prowadzą do bólów głowy i światłowstrętu. „W przypadku wady wzroku na czas pracy powinno się zamienić soczewki kontaktowe na okulary z powłoką antyrefleksyjną. Ważne jest także robienie krótkich przerw” – czytamy w internetowym poradniku sieci aptek Gemini. Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie ergonomicznego stanowiska pracy.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane