Znawcy sztuki projektują dla maluchów

opublikowano: 23-06-2019, 22:00

Dotacje pomogą firmom wyróżnić się dizajnem. Jest on dla konsumentów coraz ważniejszym kryterium wyboru produktów

Czy firma powinna mieć swojego speca od wzornictwa, czy zatrudniać biuro projektowe? Niektórym przedsiębiorcom zależy na zewnętrznych znawcach sztuki z ożywczym, świeżym spojrzeniem na dany projekt. Inni zaś nie mają ochoty na wprowadzanie ciągle kogoś nowego do swojej firmy. Czasami warto wybrać obie opcje. Wszystko jednak zależy od rodzaju projektów i potrzeb przedstawicieli biznesu. Jakie korzyści mogą osiągnąć, współpracując z projektantami? Fachowcy od dizajnu pomogą im stworzyć produkty wyróżniające się na rynku.

Karolina Banach, starszy konsultant w Crido, podkreśla, że
kluczem do sukcesu jest prawidłowe przeprowadzenie procedury wyboru wykonawcy
audytu wzorniczego. Ważne jest — jak zaznacza — jego doświadczenie zawodowe.
Zobacz więcej

POSTAWIĆ NA PROFESJONALISTÓW:

Karolina Banach, starszy konsultant w Crido, podkreśla, że kluczem do sukcesu jest prawidłowe przeprowadzenie procedury wyboru wykonawcy audytu wzorniczego. Ważne jest — jak zaznacza — jego doświadczenie zawodowe. ARC

Przedsiębiorcy, którzy chcą wykorzystywać wzornictwo przemysłowe w biznesie, mogą stanąć w szranki o dotacje z działania 1.4 programu Polska Wschodnia („Wzór na konkurencję”). Nabór jest przeznaczony tylko dla firm z województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Stawką w w konkursie jest grant w wysokości 100 tys. zł na przeprowadzenie audytu wzorniczego i strategii wzorniczej.

Dwa etapy

Program składa się z dwóch etapów. Pierwszy jest prowadzony przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) do 31 lipca tego roku. Firmy z tzw. ściany wschodniej otrzymają wsparcie na audyt i opracowanie strategii. Natomiast w drugiej fazie uzyskają dofinansowanie na jej realizację. W tym przypadku rządowa agencja czeka na wnioski o granty do 31 lipca 2020 r. — Kluczem do sukcesu jest prawidłowe przeprowadzenie procedury wyboru odpowiedniego wykonawcy audytu wzorniczego. Przedsiębiorcy powinni zwrócić szczególną uwagę na jego doświadczenie zawodowe. Ważna jest również jakość opracowania przeprowadzonego audytu. Obie kwestie będą miały ogromny wpływ na najbliższe działania rozwojowe firmy — mówi Karolina Banach, starszy konsultant w Crido. Co powinien zawierać prawidłowo wykonany audyt? M.in. analizę wzorniczą dotyczącą oferty produktowej, modelu biznesowego, struktury organizacyjnej spółki i trendów branżowych. Istotna jest również odpowiedź na pytanie, w jaki sposób przedsiębiorca teraz wykorzystuje dizajn w biznesie.

— Natomiast strategia wzornicza to raport z przeprowadzonego audytu. Powinna koncentrować się głównie na możliwościach rozwiązywania problemów wzorniczych w firmie. Ponadto musi zawierać charakterystykę przedsiębiorcy, w tym opis otoczenia wnioskodawcy, klientów, głównych konkurentów, a także trendów rynkowych — wylicza Karolina Banach.

W treści wniosku o dofinansowanie należy wskazać atuty wybranej firmy doradczej i konkretne osoby z kadry zarządczej, które mają wiedzę o otoczeniu biznesowym. Jeśli przedstawiciele biznesu — jak podkreśla ekspertka Crido — nie będą przestrzegać zasad konkursu, mogą zapomnieć o wsparciu z drugiego etapu.

Duży popyt

Artur Soboń, wiceminister inwestycji i rozwoju, zauważa, że granty z działania 1.4 POPW cieszą się sporym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców. Jak podkreśla, PARP zakończyła już cztery konkursy z dotacjami na audyt i opracowanie strategii i trzy nabory związane z jej wdrożeniem. Przedsiębiorcy złożyli odpowiednio 852 i 260 wniosków o dofinansowanie. Natomiast rządowa agencja rekomenduje do wsparcia 523 wnioski o łącznej wartości pomocy w wysokości ponad 263 mln zł. Wiceminister inwestycji i rozwoju zwraca ponadto uwagę, że przedsiębiorcy mają największe trudności ze spełnieniemdwóch kryteriów konkursu. Zgodnie z pierwszym wymogiem wnioskodawca powinien mieć odpowiednią wiedzę pozwalającą na realizację projektu i sprecyzowane oczekiwania wobec rezultatów audytu przeprowadzonego przez firmę doradczą. Ponadto powinien być zdeterminowany do wdrożenia w firmie tych działań, które wynikają ze wspomnianego audytu. Przedsiębiorcom przysparza też trochę trudności kryterium dotyczące wprowadzenia na rynek innowacji i uzasadnienia kosztów z tym związanych.

— Również wytyczne dotyczące opłacalności i możliwości finansowania projektu bywają dla wnioskodawców problematyczne. Najczęściej popełniają błędy w tabelach finansowych i muszą je często poprawiać — zwraca uwagę Artur Soboń.

Startujące w konkursie firmy powinny wykazać konkretne przychody z prowadzonej działalności i zatrudniać co najmniej pięciu pracowników. Dlatego najmniejsze podmioty nie mają raczej szans na dofinansowanie. Natomiast bardziej doświadczeni przedsiębiorcy, którzy postawią na wzornictwo, mogą w łatwy i szybki sposób zwiększyć innowacyjność i konkurencyjność swoich biznesów.

Dla kogo i na co dotacje

Wsparcie przysługuje mikro, małym lub średnim przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą w makroregionie Polska Wschodnia. Musi być ona potwierdzona wpisem do odpowiedniego rejestru. Dofinansowanie jest przeznaczone na usługi doradcze świadczone przez projektantów zewnętrznych. Obejmuje przeprowadzenie audytu wzorniczego i opracowanie strategii wzorniczej. Wspomniane usługi nie mogą mieć charakteru ciągłego i być związane z bieżącą działalnością operacyjną MŚP.

Z takich dotacji skorzystała m.in. lubelska spółka Ekola. Grant w wysokości 747 tys. zł pomógł jej wdrożyć na rynek nowatorską w skali kraju ekologiczną armaturę łazienkową. Aby stworzyć drewniane umywalki, przedsiębiorca nawiązał współpracę z projektantem wzornictwa przemysłowego. Inny beneficjent programu to firma Szkło z Lidzbarka Warmińskiego. Dzięki dotacji w wysokości ok. 3 mln zł zaprojektowała szklane meble biurowe. Jej produkty — występujące pod marką Glascor — bazują na szkle lakierowanym.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy