Zwycięzca nie bierze wszystkiego

opublikowano: 13-03-2019, 22:00

Wiara w CD Projekt jest na tyle silna, że producent gier już czwarty rok z rzędu może się cieszyć tytułem Giełdowej Spółki Roku. Z każdym rokiem o tytuł jest jednak coraz trudniej.

Kup raport Giełdowa Spółka Roku 2018 w wersji elektronicznej>>

W 2015 r. spółka zdobyła w rankingu głównym 87,76 pkt., wyprzedzając CI Games o ponad 3 punkty. Wygrała również w kategoriach „sukces” i „innowacyjność produktów i usług”, a jej perspektywy nagrodzono drugą lokatą. W 2016 r., kiedy nie przebrzmiało jeszcze echo rekordowych dla firmy wyników za 2015 r. (zysk netto wyniósł 342 mln zł), a „Wiedźmin” przyniósł kolejne ćwierć miliarda złotych czystego zysku, spółka została oceniona na rekordowe 93,88 pkt. Rywali wręcz znokautowała — drugie w klasyfikacji 11bit Studios wyprzedziła o ponad 6 pkt. CD Projekt wygrał kategorię „perspektywy rozwoju” oraz ponownie „innowacyjność”, a w pozostałych zajął drugą lokatę. W 2017 r. zarysował się już jednak trend spadkowy — punktów w rankingu ogólnym było mniej niż rok wcześniej (89,14 pkt.), choć przewaga nad drugim w zestawieniu CCC była tylko nieco mniejsza niż w poprzedniej edycji (niespełna 6 pkt.).

Tym razem spółka nie wygrała w kategoriach „innowacyjność” (była druga) i sukces (również druga pozycja), najwyżej oceniono natomiast kompetencje zarządu. W przypadku perspektyw eksperci mieli moment zawahania, bo CD Projekt zajął dopiero 9. miejsce w tej kategorii. W zestawieniu za ubiegły rok to jednak właśnie ocena perspektyw stanowiła najmocniejszy filar spółki, a wzmacniały go także wysoko oceniane kompetencje zarządu (2 pozycja). Firma wciąż jest uważana za bardzo innowacyjną, ale pod tym względem na giełdzie są już lepsi (Selvita i Oncoarendi). Sukcesu w 2018 r. wielkiego nie było (były nawet niewielkie porażki), dlatego w tej kategorii CD Projekt zajął dopiero 19 lokatę. Piętą achillesową są nadal relacje z inwestorami — w tej kategorii spółka poza 2016 r. zbierała relatywnie najniższe noty. Ocena za 2018 r. pozwoliła na zajęcia zaledwie 23 miejsca, w 2017 r. była to 15 lokata, w 2015 dopiero 41. Suma ocen z pięciu kategorii dała 80,71 pkt. w rankingu ogólnym — tylko 0,14 pkt. więcej niż zebrała Selvita.

Ta ostatnia spółka przebojem wdarła się do czołówki, punktując wysoko przede wszystkim w kategorii „innowacyjność” (1 miejsce) i perspektywy rozwoju (2 miejsce). Ma też nieźle oceniany zarząd i sprawnie prowadzone relacje z inwestorami. Nieco inną charakterystykę ma Dino Polska, które innowacyjnością nie rzuca na kolana, cenione jest natomiast za odnoszone już sukcesy i znakomite perspektywy.

Jak powstał ranking

Już po raz 20. specjaliści rynku kapitałowego stworzyli ranking spółek z głównego parkietu GPW. Na zlecenie „PB” Kantar TNS przepytał 98 specjalistów, którzy mają wpływ na decyzje inwestorów — analityków, doradców i maklerów.

W sondażu przeprowadzonym w grudniu 2018 r. oraz styczniu i lutym 2019 r. obiektem szczegółowej oceny respondentów były najbardziej płynne spółki, wchodzące w skład indeksów WIG20, mWIG40 oraz sWIG80. Ankietowani wystawiali noty w kategoriach: kompetencje zarządu, innowacyjność produktów i usług, relacje inwestorskie, perspektywy rozwoju. Eksperci mieli też za zadanie odpowiedzieć, czy — ich zdaniem — każda ze spółek odniosła sukces w 2018 r. Na podstawie ocen w pięciu kategoriach powstał główny ranking. Zapytaliśmy ponadto o znajomość pozostałych notowanych firm. W głównym rankingu uwzględniliśmy te podmioty, które oceniło przynajmniej dwóch ekspertów, a poziom ich znajomości wyniósł przynajmniej 33 (w skali od 1 do 100). Oceny wystawiano w 7-punktowej skali, według zasady: im korzystniejsza ocena, tym większa liczba przydzielanych spółce punktów. Wyniki sondażu były uszeregowane według wartości średniej ocen. W rankingu głównym o kolejności w pierwszej dziesiątce decydowały doatkowo wyższe miejsca w poszczgólnych kategoriach, a w podrankingach drugim kryterium był wynik w rankingu głównym. Dla większej przejrzystości podrankingów i rankingu ogólnego średnie ocen były przeliczone na skalę 100-punktową.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Zatoński

Polecane