Żywiec trzyma KP na dystans
Po pięciu miesiącach Grupa Żywiec sprzedała o blisko 200 tys. hl piwa więcej niż Kompania Piwowarska. Zadowolony z wyników może być Okocim, który umacnia trzecią pozycję w branży.
W maju tego roku Grupa Żywiec, lider piwnego rynku, sprzedała — według nieoficjalnych danych — około 840 tys. hl piwa. W tym samym miesiącu drugi największy producent piwa, czyli Kompania Piwowarska, zdołał ulokować na rynku 842 tys. hl piwa.
Lider odpiera atak
Oznacza to, że dystans dzielący obu tych producentów, który po czterech miesiącach sprzedaży wynosił około 200 tys. hl, praktycznie się nie zmienił. Wpłynęły na to przede wszystkim wyniki sprzedaży Żywca w kwietniu. Wtedy spółka ta sprzedała o blisko 120 tys. hl piwa więcej niż KP.
Grupa Żywiec, czyli połączone browary Leżajska, Warki, EB oraz Żywca, sprzedała, według szacunkowych danych, przez pięć miesięcy tego roku około 3 mln hl złotego napoju. W tym samym okresie Kompania Piwowarska, czyli połączone browary Lech i Tychy, wypuściła na rynek niecałe 2,8 mln hl piwa. Wynik ten dał spółce kontrolowanej przez południowoafrykański koncern piwny SAB prawie 14-proc. dynamikę sprzedaży w porównaniu z takim samym okresem roku 2000. Uzyskanie przez Żywca 3 mln hl spowodowało, że firma, której właścicielem jest holenderski Heineken, odnotowała wzrost sprzedaży o mniej więcej 4,5 proc.
Okocim rośnie
Do końca maja imponująco wygląda sprzedaż Okocimia. Tylko w maju browar kontrolowany przez duński Carsberg (który chce mieć poprzez trwające do 25 czerwca wezwanie, do 75 proc. akcji spółki) sprzedał prawie 200 tys. hl piwa. Po pięciu miesiącach daje to około 650 tys. hl piwa, co oznacza dynamikę sprzedaży na poziomie 26 proc. w porównaniu z takim samym okresem sprzed roku. Tym samym Okocim umocnił trzecią pozycję w branży.
Czwarta jest austriacka grupa Brau Union i należące do niej Browary Warszawskie, rzeszowski Van Pur oraz bydgoski Kujawiak. Te firmy zdołały sprzedać w maju 145,5 tys. hl piwa, a przez pięć miesięcy około 570 tys. hl.