19 proc. więcej za reklamę, rekrutację, księgowość…

20-08-2017, 22:00

Biznes apeluje do fiskusa o rezygnację z pomysłu limitowania kosztów podatkowych związanych z wydatkami na usługi niematerialne.

Do Ministerstwa Finansów (MF) wciąż płyną krytyczne uwagi dotyczące pomysłu cięcia kosztów podatkowych przy rozliczaniu wydatków na usługi niematerialne. Co prawda w odpowiedzi na pierwsze negatywne opinie resort zapowiedział, że swój plan zmodyfikuje, jednak na razie szczegółów oficjalnie nie umieszczono w projektowanej nowelizacji ustaw o podatkach dochodowych od osób fizycznych (PIT) i prawnych (CIT), poddanej konsultacjom społecznym i uzgodnieniom międzyresortowym.

Niższa rentowność

Ograniczenia miałyby objąć usługi doradcze, prawne, księgowe, reklamowe, rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, a także badania rynku, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń oraz inne o podobnym charakterze. Jak pisaliśmy w „PB”, według projektu przedsiębiorcy mogliby wydatki na takie świadczenia zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów do wysokości 5 proc. EBITDA (obejmującej m.in. kwotę dochodu). Ten roczny limit miał być stosowany do nadwyżki wartości kosztów ponad 1,2 mln zł. W biznesie zawrzało i pojawiły sie apele o rezygnacjęz pomysłu. W opiniach przekazywanych w ramach konsultacji podkreśla się, że takie ograniczenia oznaczają zwiększenie obciążeń podatkowych, będą prowadzić do wzrostu cen wspomnianych usług, a poza tym kłócą się z ustawowymi regułami rozliczania podatku dochodowego.

— Rozwiązania te stanowią niedopuszczalne odstępstwo od zasady opodatkowania dochodu stanowiącego nadwyżkę sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania. Korzystanie z zewnętrznych usług niematerialnych jest niezbędne dla profesjonalnego prowadzenia działalności gospodarczej. Po wprowadzeniu ograniczeń kosztów polskie firmy nie będą w stanie konkurować z zagranicznymi. Skutkiem będzie obniżenie rentowności, a nawet upadłość podmiotów świadczących takie usługi, np. centrów usług wspólnych, agencji reklamowych, biur księgowych czy kancelarii prawnych — stwierdza Grzegorz Marciniak, prezes Izby Gospodarczej Północnej Wielkopolski.

Wzrost cen

Głos zabierają także organizacje, z którymi projekt nie jest konsultowany. Katarzyna Wojniak, dyrektor biura zarządu Polskiej Izby Artykułów Promocyjnych (PIAP), w piśmie do Mateusza Morawieckiego, wicepremiera, ministra rozwoju i finansów, wyraziła nadzieję, że resorty podejmą dialog również z branżą reklamową i w dalszych pracach nad projektem uwzględnią zagrożenia, jakie niesie jego obecna wersja.

„Usługi mogą podrożeć o 19 proc. Ograniczenie kosztów uzyskania przychodów pogorszy sytuację wielu polskich firm. Przewaga konkurencyjna wynika często z nakładów poniesionych na różnego rodzaju profesjonalne usługi — od reklamy, przez usługi prawne, doradcze itp. Limitowanie na nie wydatków poprzez zapowiadane regulacje znacząco ogranicza prowadzenie działalności gospodarczej. Zwracamy się o zaniechanie wprowadzenia drastycznych zmian” — czytamy w piśmie Katarzyny Wojniak. Na ekonomiczne skutki krytykowanego pomysłu zwracają uwagę także przedstawiciele niektórych resortów.

— Usługi księgowe, przetwarzania danych czy rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu świadczone przez centra usług wspólnych charakteryzują się niską, minimalną marżą. Gdy ich koszty przekroczą proponowany limit, to automatycznie nastąpi ich wzrost o 19 proc., co w konsekwencji oznacza prawdopodobną nieopłacalność działalności centrów — prognozuje Michał Kurtyka, wiceminister energii. Rafał Iniewski, wiceprzewodniczący Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan, zwraca uwagę, że korzystanie z zewnętrznych usług jest często niezbędne dla prowadzenia biznesu. Podkreśla, że wielu przedsiębiorców ponosi tego rodzaju wydatki na co dzień i nie ma to związku z żadną optymalizacją podatkową, którą w zamyśle MF ma ograniczyć projektowana nowelizacja.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / 19 proc. więcej za reklamę, rekrutację, księgowość…