190 tys. osób w centrach usług

opublikowano: 01-02-2016, 22:00

Sektor, który rośnie jak na drożdżach, liczy, że zostanie doceniony przez rząd.

Żaden inny sektor nie rozwija się tak szybko jak nowoczesne usługi biznesowe. Obecnie w ponad 560 centrach pracuje prawie 170 tys. osób — a to dane tylko dla spółek z zagranicznym kapitałem. Według szacunków branżowego zrzeszenia ABSL, na koniec roku zatrudnienie może urosnąć do 180-190 tys. Wyzwaniem dla sektora jest jednak podaż pracowników.

— Przyrost naturalny spada, dlatego pracujemy nad zmianami w edukacji, np. wprowadzeniem na studia elementów, które lepiej przygotują absolwentów do pracy w biznesie i centrach usług — mówi Wojciech Popławski, dyrektor zarządzający Accenture Operations i wiceprezes ABSL. Centra usług poszukują coraz lepiej wykwalifikowanych osób.

— Wchodzą automatyzacja i robotyzacja, część pracy wykonują komputery. Dzieje się jednak to, na czym nam zawsze zależało: utrzymujemy najbardziej wartościowe stanowiska pracy, a prostsze procesy przejmują maszyny lub kraje Dalekiego Wschodu — mówi Marek Grodziński, członek zarządu Capgemini w Polsce, dyrektor Europejskiej Sieci Centrów Usług wspólnych i wiceprezes ABSL. Zaawansowane procesy, do których zaliczają się usługi finansowe lub usługi dla firm z branży finansowej, przenoszone są do Polski z Europy Zachodniej i USA.

— Zdarza się, że od podstaw obsługujemy nowy produkt. Np. firma przygotowała nową polisę ubezpieczeniową, ale nie chciała tworzyć back office i middle office do obsługi, bo nie było wiadomo, czy projekt wypali. Stworzyliśmy taką usługę od początku do końca w Polsce — opowiada Marek Grodziński.

Przedstawiciele ABSL podkreślają, że są ważnym partnerem miast.

— Jesteśmy chyba jedynym sektorem, który ma tak dobre relacje ze wszystkimi największymi miastami w Polsce. Mamy oddziały w Katowicach, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Warszawie, Łodzi i Trójmieście, gdzie prowadzimy regularne spotkania. Gdy jesteśmy potrzebni np. w Toruniu, Bydgoszczy czy Szczecinie, zbieramy liderów z innych miejsc i tam jedziemy. Włodarze miast zauważyli, że kontakty z nami przekładają się na nowych inwestorów, bo często jesteśmy pierwszą linią kontaktu dla firm szukających miejsc pod centra — mówi Wojciech Popławski.

ABSL spodziewa się, że 2016 będzie rokiem, w którym nowoczesne usługi biznesowe zostaną ostatecznie uznane — zarówno przez opinię publiczną, jak i przez partnerów publicznych — za sektor strategiczny dla Polski. Zrzeszenie od kilku lat walczy o zmiany w prawie pracy, które m.in. umożliwią weryfikację przeszłości kryminalnej kandydatów do pracy, czego wymagają np. zagraniczne fundusze inwestycyjne. Z szacunków związku wynika, że w tej branży mogłoby powstać w kilka lat nawet 100 tys. miejsc pracy. © Ⓟ

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane