Znamy przyszłoroczny harmonogram konkursów dotacyjnych organizowanych przez Agencję Badań Medycznych (ABM). Dotacje w łącznej wysokości 600 mln zł wesprą przedsiębiorstwa, które chcą tworzyć innowacje medyczne. Dla porównania tegoroczny plan naborów zakłada budżet w wysokości 450 mln zł. ABM uruchomi nowe konkursy z grantami dla firm w czwartym kwartale przyszłego roku.
Łukasz Kościjańczuk, partner w Crido, zwraca uwagę, że w przyszłym roku przedsiębiorcy będą mogli powalczyć o dotacje w zupełnie nowym konkursie, finansującym projekty badawczo-rozwojowe związane z tzw. medycyną translacyjną. Firmy mogą zgłosić się do naboru w pojedynkę lub w ramach konsorcjów. W puli jest 300 mln zł.
— To pierwsza taka inicjatywa ABM mająca na celu finansowanie projektów dotyczących rozwoju technologii medycznych od podstawowych badań aplikacyjnych poprzez przedkliniczne aż do wczesnych faz klinicznych. Dofinansowane przedsięwzięcia będą stanowiły przygotowywanie do realizacji komercyjnych badań klinicznych, a następnie do ich rejestracji i wdrożenia — wyjaśnia Łukasz Kościjańczuk.
Na skuteczną diagnostykę
Głównym celem zgłaszanych projektów — jak podkreśla partner w Crido — powinna być poprawa wyników leczenia pacjentów dzięki dostarczaniu przez przedsiębiorców nowych i skutecznych metod diagnostyki. Dodaje, że chodzi o zapewnienie chorym bardziej spersonalizowanej i precyzyjnej opieki zdrowotnej.
Jakie projekty mają największe szanse na dotacje? Między innymi innowacyjne technologie dotyczące nielekowych biomarkerów, wyroby do diagnostyki medycznej in vitro, a także cyfrowe rozwiązania medyczne. W grę wchodzą również przedsięwzięcia uwzględniające dziedziny terapeutyczne związane z chorobami nowotworowymi lub układem krążenia. Mile widziane są także projekty zakładające wykorzystanie krajowych i zagranicznych platform danych, które przyczynią się do uzupełnienia brakujących informacji m.in. w regionalnych centrach medycyny cyfrowej.
Ponadto ABM przeznaczy granty w wysokości 300 mln zł dla przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać produkty lecznicze.
— Głównym celem konkursu jest zwiększenie skuteczności terapii i obniżenie kosztów opieki zdrowotnej. Dotacje sfinansują projekty dotyczące m.in. opracowania oryginalnych produktów leczniczych, a także generycznych i biopodobnych. ABM będzie premiować w ramach tego konkursu nowe terapie bazujące na produktach leczniczych o działaniu przeciwdrobnoustrojowym, w tym przeciwgrzybiczym — zaznacza partner w Crido.
Przedstawiciele ABM podkreślają, że Polska jest obecnie największym rynkiem farmaceutycznym w Europie Środkowo-Wschodniej. Jak dodają, stale rośnie jej atrakcyjność jako kraju do lokowania działalności B+R i realizacji badań klinicznych. Eksperci ABM zaznaczają ponadto, że firmy znad Wisły wyspecjalizowały się w tworzeniu leków łączących kilka substancji aktywnych w jednej tabletce lub opracowywaniu produktów o zmodyfikowanym uwalnianiu substancji czynnej.
Innowacyjne leki
Marta Winiarska, prezes Polskiego Związku Innowacyjnych Firm Biotechnologii Medycznej BioInMed, ubolewa, że przyszłoroczny plan konkursów dotacyjnych ABM przewiduje – jej zdaniem - niewystarczające wsparcie finansowe dla przedsiębiorców. Cieszy ją jednak fakt, że część grantów jest przeznaczona na realizację rządowego Planu Rozwoju Sektora Biomedycznego, w tym na opracowanie pierwszego polskiego leku innowacyjnego.
— Jest to o tyle istotne, że niestety pierwszy konkurs finansujący projekty B+R w ramach Ścieżki SMART z działania 1.1 programu Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki przyniósł krzywdzące rozstrzygnięcia dla firm działających w branży life science. Stało się tak za sprawą przesunięcia odpowiedzialności za przyznawanie dotacji MŚP z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Niestety, wypracowane przez NCBR dobre praktyki związane z realizacją projektów dotyczących rozwoju leków nie zostały przyjęte w PARP — podkreśla Marta Winiarska.
Ponadto zwraca uwagę na niewystarczający budżet konkursu dotyczącego finansowania leków i terapii, a także na możliwość zgłaszania przez przedsiębiorców bardzo zróżnicowanych projektów. Jej zdaniem ogranicza to możliwość realizacji wysoce innowacyjnych przedsięwzięć. Uważa, że ABM powinno prowadzić dwa oddzielne konkursy: jeden dotyczący dofinansowania leków i terapii oryginalnych, natomiast drugi - leków generycznych.
— Podczas konsultacji przyszłorocznego harmonogramu naborów apelowaliśmy o zwiększenie puli przeznaczonej na wspomniany nabór i konieczność uwzględnienia w regulaminie konkursu adekwatnych zapisów o różnych rodzajach projektów — zaznacza Marta Winiarska.
Dodaje, że polskie firmy z sektora biotechnologii medycznej powinny dywersyfikować działalność, prowadząc projekty w różnych dziedzinach terapeutycznych.
— Premiowanie przez AMB leków przeciwdrobnoustrojowych może spowodować, że mniej innowacyjne projekty lub te o niższym potencjale komercjalizacji wyprą wartościowe przedsięwzięcia związane z onkologią, chorobami autoimmunologicznymi czy neurologicznymi — uważa Marta Winiarska.