W drugim kwartale przychody Danone wzrosły o 4,1 proc. w zestawieniu rok do roku, przewyższając prognozowane 3,8 proc. Producent jogurtów Activia nieprzerwanie przekracza prognozy dotyczące sprzedaży od początku 2021 roku.
Akcje Danone wzrosły najmocniej od kwietnia 2022 roku
Akcje spółki w Paryżu zwyżkowały już nawet o 8,5 proc. w trakcie środowej sesji, co jest największym jednodniowym skokiem od kwietnia 2022 roku.
Wyniki kwartalne Danone postrzegane są jako potwierdzenie skuteczności działań naprawczych wdrażanych przez prezesa Antoine’a de Saint-Affrique, który objął stery firmy w 2021 roku po dekadzie stagnacji pod kierownictwem Emmanuela Fabera. Wówczas Danone zapowiedziało restrukturyzację około 10 proc. swojego portfela poprzez przejęcia i sprzedaż nierentownych marek.
Według wiceprezesa Juergena Essera przychody firmy są obecnie „dobrze zbilansowane między jogurtami wysokobiałkowymi – które stanowią dużą część sprzedaży – a segmentem żywienia specjalistycznego, który rośnie wyjątkowo szybko”. W ostatnich miesiącach Danone przyspieszyło rozwój poprzez zakupy nowych spółek, m.in. przejmując belgijską firmę biotechnologiczną Akkermansia oraz większościowe udziały w amerykańskiej spółce Kate Farms, specjalizującej się w żywieniu medycznym.
Analityk Jefferies, David Hayes, określił wyniki jako „bardzo mocne”, podkreślając szczególnie dynamiczny rozwój segmentu żywienia specjalistycznego w Chinach, gdzie sprzedaż wzrosła o 15,5 proc. w zestawieniu rok do roku – niemal dwukrotnie przekraczając oczekiwania rynku na poziomie 8,4 proc.
Danone utrzymuje ambitne cele sprzedażowe na 2025 rok
Firma utrzymała prognozę wzrostu sprzedaży na 2025 rok w przedziale 3–5 proc., a Juergen Esser podkreślił, że priorytetem jest stabilność wyników, a nie „składanie obietnic bez pokrycia”.
Jedynym słabszym punktem pozostaje segment wód butelkowanych (Evian, Volvic), który zanotował spadek sprzedaży o 0,5 proc., głównie z powodu gorszych wyników w Ameryce Północnej i Łacińskiej oraz niekorzystnej pogody w Meksyku.
Rynek północnoamerykański pozostaje wyzwaniem dla wielu producentów żywności – przykładowo Mondelez International (producent ciastek Oreo i czekolad Cadbury) wskazywał na niepewną sytuację gospodarczą i obawy dotyczące zatrudnienia jako powody spadku sprzedaży w regionie.
Dla Danone był to jednak korzystny okres – w USA firma notowała dobre wyniki w segmencie jogurtów i nabiału, wspierane rosnącym popytem na produkty wysokobiałkowe, napędzanym popularnością leków wspomagających odchudzanie GLP-1. Dodatkowo sprzedaż w obszarze żywienia medycznego, obejmującego m.in. mleko modyfikowane, produkty dla pacjentów onkologicznych czy osób starszych, rośnie dzięki silnemu popytowi w Chinach i perspektywom związanym ze starzejącą się populacją.