Czarny Piątek przypada w tym roku 24 listopada. To dzień, w którym tradycyjne sklepy oferują klientom obniżki cen na swoje towary. Obchodzony jako pierwszy dzień po Święcie Dziękczynienia jest dla sklepów szansą na poprawę obrotów tuż przed Bożym Narodzeniem. Dlatego proponują one ogromne obniżki na większość towarów i są otwarte zdecydowanie dłużej, a niektóre nawet przez całą noc.
Czarny Piątek przywędrował do Polski najpierw za sprawą nagrań emitowanych w wieczornych pasmach telewizyjnych wiadomości prosto z USA. Nic dziwnego, że był traktowany jako szczególna ciekawostka, bo za oceanem przybiera formę zakupowego szaleństwa. Nocne kolejki, szaleńczy bieg po towary, czasami rękoczyny – w tym dniu nie ma taryfy ulgowej.
Dantejskie sceny – przynajmniej na razie – są powszechne w amerykańskich sklepach, ale sama idea wyprzedaży przed Bożym Narodzeniem przyjęła się także w Polsce. W ślad za tradycyjnymi sklepami handel internetowy nie zostaje w tyle i na spektakularne obniżki wyznaczył również jeden dzień w roku. To poniedziałek przypadający po Czarnym Piątku. Internetowe wyprzedaże odbywają się wtedy pod wspólną nazwą Cyber Monday. Do tego rodzime sklepy rozciągają wyprzedaże na cały tydzień lub miesiąc, organizując kolejno Black Week lub Black Month.
Różnorodność zdaje się nam nie przeszkadzać, bo według agencji badawczej Klarna ponad 60 proc. konsumentów w Polsce wzięło udział w Black Week (dane za 2022 r.). Co więcej, połowa ankietowanych zadeklarowała, że szuka cenowych okazji za pośrednictwem komputera. Nic w tym dziwnego – internetowe zakupy zyskały na sile w czasie pandemii, trwale zmieniając przyzwyczajenia Polaków.
Rabaty nawet 50 proc.
Potwierdzają to badania firmy analitycznej SW Research wykonane na zlecenie Allegro. Wynika z nich, że chociaż jedna trzecia konsumentów jest wciąż przywiązana do Black Friday i Cyber Monday, to już co drugi Polak bierze udział w Black Week (w 2020 r. – nieco ponad 40 proc.). Nic więc dziwnego, że wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, Allegro wydłużyło największe święto zakupów na swojej platformie do 25 dni – w tym roku Allegro Black Weeks potrwa aż do 30 listopada.
W tym czasie klienci mogą wybierać spośród setek tysięcy produktów w obniżonych cenach – sięgających nawet 50 proc.! Agencja SW Research zapytała też Polaków o odczucia względem listopadowych promocji. 65 proc. badanych ocenia je pozytywnie w porównaniu z resztą roku, a 94 proc. przyznaje, że w tym czasie przynajmniej raz udało im się upolować satysfakcjonującą obniżkę. Z kolei aż 77 proc. badanych przyznaje, że czeka z zakupem określonych produktów właśnie na koniec listopada, a co trzeci z nich wyda w tym czasie od 200 do 500 zł. Black Week to przede wszystkim czas przemyślanych zakupów. Co trzeci Polak przyznaje, że wie z wyprzedzeniem, jakie produkty kupi w czasie wyprzedażowego festiwalu. Reszta stawia na spontaniczność.
Co najchętniej kupujemy w czasie Black Week? Wśród pań od kilku lat niepodzielnie rządzi moda (56 proc. wskazań) i elektronika (34 proc.), a na trzecim miejscu uplasowała się uroda (30 proc). Nieco inaczej wyglądają upodobania mężczyzn. Tutaj na pierwszym miejscu jest elektronika (58 proc. wskazań), a dalej moda (38 proc.) i oferty z pogranicza kultury oraz rozrywki (13 proc.). Popularnym wyborem są także prezenty świąteczne – co czwarta osoba kupuje je właśnie w trakcie Black Week. Nic w tym dziwnego, promocyjne święto jest szansą na spore oszczędności bez konieczności obniżania jakości prezentów dla bliskich.
Zakupy w internecie? Najlepiej z aplikacją
Allegro wystartował z Black Weeks już 6 listopada. Aby skorzystać z najbardziej atrakcyjnych ofert, warto sięgnąć po aplikację Allegro. Kupujący mogą otrzymać kupon w wysokości 10 zł tylko za samą jej instalację i kolejne 10 zł za pierwszy zakup za pośrednictwem smartfona. To nie wszystko. W czasie festiwalu mogą otrzymać aż 30 Monet, jeśli wydadzą minimum 500 zł na produkty oznaczone jako „Black Weeks”*. Jeszcze więcej korzyści czeka na użytkowników Allegro Smart! Tylko w aplikacji mają dostęp do codziennych ofert z Shakera, przecenionych o co najmniej 50 proc., w tym jednej oferty dziennie za 1 zł!
Wszystkie oferty specjalne w ramach festiwalu Allegro Black Weeks można znaleźć na stronie https://allegro.pl/strefaokazji/black-friday.


