Czytasz dzięki

Wyniki Allegro rosną w czasie pandemii

opublikowano: 14-09-2020, 07:53

W ramach przygotowań do debiutu na GPW Allegro ujawniło część danych finansowych. W tym roku sprzedaż rośnie jak na drożdżach.

Przed debiutem warto pokazać się z jak najlepszej strony. Allegro, które w poniedziałek oficjalnie poinformowało o zamiarze wejścia na warszawską giełdę, nie opublikowało jeszcze prospektu emisyjnego, ale udostępniło już sporo aktualnych danych finansowych. Wynika z nich, że w ostatnich miesiącach przychody i zyski spółki wyraźnie się poprawiły, na co wpływ bez wątpienia miało rosnące zainteresowanie e-handlem w rezultacie pandemii koronawirusa.

Allegro jest największą platformą e-handlową w Polsce i jedną z dziesięciu największych na świecie. W połowie tego roku korzystało z niego 12,3 mln aktywnych kupujących (o 13 proc. więcej niż rok wcześniej) oraz prawie 120 tys. sprzedawców. Przekłada się to na około 32 mln transakcji miesięcznie.

Ile to pieniędzy? Allegro podaje, że GMV (gross merchandise value), czyli wskaźnik oznaczający łączną wartość sprzedanych na platformie e-handlowej produktów, wyniosło w okresie 12 miesięcy zakończonych 30 czerwca tego roku 28,4 mld zł. 

Czytaj także>>Allegro rusza z ofertą publiczną

„Działalność operacyjna grupy skierowana jest na rynek handlu detalicznego w Polsce, którego wielkość szacowana jest na 621 mld zł (156 mld USD) w 2019 r. Wartość sprzedaży brutto grupy (GMV) stanowiła ok. 3 proc. tego rynku, którego wielkość według prognoz wzrośnie do 724 mld zł (182 mld USD) do 2024 r.” – czytamy w komunikacie Allegro o planie wejścia na warszawską giełdę.

GMV nie należy mylić z przychodami spółki - to wartość sprzedaży, generowanej na platformie przez niezależnych przedsiębiorców, tymczasem przychody Allegro pochodzą z prowizji od transakcji, a także z reklam. W ubiegłym roku wyniosły one niespełna 2,4 mld zł.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

„Wartość przychodów netto w latach zakończonych 31 grudnia 2018 r. i 31 grudnia 2019 r. zwiększyła się odpowiednio o 19,0 proc. i 31,1 proc. W okresie 6 miesięcy zakończonym 30 czerwca 2020 r. przychody netto grupy wzrosły o 51,8 proc." - podaje spółka.

A jak wygląda rentowność tego biznesu? Allegro podaje, że od 2017 r. skorygowany zysk EBITDA konsekwentnie przekraczał poziom 50 proc. przychodów i 6 proc. GMV, rosnąc w tym okresie średniorocznie o 17,6 proc. Ostatnio z rentownością jest gorzej, ale spółka twierdzi, że to efekt inwestycji w przyszłość.

„Kilka kluczowych inicjatyw inwestycyjnych, w szczególności program Smart, uruchomiony w 2018 r., zaczęło z czasem generować malejące marże, w związku z czym wskaźnik skorygowanej EBITDA do przychodów netto osiągnął poziom 45,6%, a wskaźnik skorygowanej EBITDA do GMV wyniósł 5,0 proc. w okresie 6 miesięcy zakończonym 30 czerwca 2020 r. Grupa jest zdania, że inwestycje te mają kluczowe znaczenie dla przyspieszenia efektu „koła zamachowego” i będą w dalszym ciągu napędzać ogólny wzrost prowadzonej przez nią działalności. W okresie 6 miesięcy zakończonym 30 czerwca 2020 r. skorygowana EBITDA wzrosła o 28,0 proc." - czytamy w komunikacie.

Allegro ma relatywnie wysokie zadłużenie, choć jego wskaźnik w ostatnim czasie się obniżył. Spółka podaje, że w połowie ubiegłego roku dług netto wynosił 5,1-krotność skorygowanego zysku EBITDA za 12 miesięcy, tymczasem w połowie tego roku poziom długu spadł do 3,7-krotności rocznego zysku EBITDA.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane