Allegro sięga po miliardy z B2B

Firma zapewnia, że jej biznesowa platforma może zagospodarować większość rynku zakupów firmowych, szacowanego na ponad 340 mld zł. Chce przyciągnąć największych graczy.

Przeczytaj tekst i dowiedz się:

  • W jakim tempie przybywa ofert i sprzedawców na Allegro Biznes
  • Jakie dodatkowe funkcjonalności spółka wprowadzi
  • Czym chce przyciągnąć do siebie duże firmy
  • Jakie perspektywy dla rynku ecommerce B2B widzi branżowy ekspert

Allegro sięga po miliardy z B2B

opublikowano: 25-03-2021, 20:00

Firma zapewnia, że jej biznesowa platforma może zagospodarować większość rynku zakupów firmowych, szacowanego na ponad 340 mld zł. Chce przyciągnąć największych graczy.

Notowane na GPW Allegro nabrało rozpędu. Przychody zwiększyło r/r o 54,2 proc. (do 4 mld zł), skorygowany zysk netto o 81,3 proc. (731,8 mln zł), a na poziomie EBITDA o 30,8 proc. (1,75 mld zł.). W lutym zapowiedziało otwarcie do końca roku centrum logistycznego oraz zbudowanie sieci 1,5 tys. automatów paczkowych. Natomiast 9 lutego uruchomiło Allegro Biznes – platformę do internetowych zakupów hurtowych.

– Wartość zakupów firmowych w kanale online przekroczyła w 2020 r. 340 mld zł. Znacząca część tego rynku jest do zagospodarowania przez naszą ofertę, a jego dynamika wzrostu jest w Polsce i za granicą bardzo duża. Pandemia przyspieszyła rozwój sprzedaży internetowej w B2B, niemniej szacuje się, że ok. 70 proc. rynku pozostanie w sieci nawet po jej ustaniu, ponieważ firmy dostrzegły, że to bardziej efektywny i szerszy od offline’u kanał sprzedaży – komentuje Piotr Truszkowski, szef segmentu B2B w Allegro.

PwC oszacowało polski e-commerce w 2020 r. na 83 mld zł, co stanowiło 14 proc. całego detalu (ok. 595 mld zł). Natomiast wartość produktów sprzedanych w tym okresie na Allegro wyniosła 35,1 mld zł (+54 proc. r/r).

Oko na dużych graczy:
Oko na dużych graczy:
Piotr Truszkowski, szef segmentu B2B w Allegro, twierdzi, że MŚP będą przeważały na nowej platformie, bo i na rynku są w większości, niemniej wartość zakupów ma być docelowo większa u dużych firm. Spółka chce je przyciągnąć łatwym dostępem do nawet kilkuset tysięcy przedsiębiorców i odroczoną płatnością u wszystkich partnerów po weryfikacji, a w dalszej perspektywie również integracją z innymi systemami bądź platformami zakupowymi.
Marek Wiśniewski

Ułatwiony start

Spółka rozpoczęła prace nad platformą B2B już kilka lat temu. Do lutego jej klienci biznesowi korzystali z głównego marketplace’u, za pomocą kont firmowych.

– Istnieją platformy wyspecjalizowane w poszczególnych segmentach rynku, np. elektronice, ale dostrzegamy zapotrzebowanie na wielosektorowy marketplace. Z jednej strony dajemy firmom z sektora MŚP dostęp do kompleksowej oferty w jednym miejscu, a z drugiej ułatwiamy dotarcie do nich dużym producentom i dostawcom – mówi Piotr Truszkowski.

Allegro Biznes bazuje na istniejącej już platformie konsumenckiej, dlatego firma miała ułatwione zadanie – nie musiała ponieść nakładów na zbudowanie nowego serwisu od zera.

– Inwestycji wymagało jednak technologiczne dostosowanie jej do nowych wymagań i funkcjonalności oraz stworzenie osobnego, kilkudziesięcioosobowego zespołu – zaznacza szef segmentu B2B w Allegro.

Podkreśla, że nie chce, by nowa platforma była używana wyłącznie do hurtowych zakupów towarów.

– Stworzyliśmy przestrzeń, w której klienci biznesowi mogą kompleksowo zaopatrywać się w asortyment potrzebny do prowadzenia codziennej działalności, m.in. środki czyszczące, wyposażenie wnętrz, części samochodowe i elektronikę – twierdzi Piotr Truszkowski.

Magnes na klientów

Firma zapewnia, że nie wymaga od klientów dodatkowych nakładów ponad prowizje obowiązujące na platformie konsumenckiej, a do sprzedaży i robienia zakupów wystarczy firmowe konto. Oferuje przy tym dodatkowe funkcjonalności, w tym cenniki hurtowe (rabaty od kilku do kilkudziesięciu procent) oraz odroczoną płatność.

– Wartość transakcji z odroczoną płatnością jest nawet dziesięć razy większa niż w przypadku zwykłych ofert. Wynegocjowaliśmy bardzo dobre warunki u partnera, PragmaGO, dzięki czemu koszt finansowania jest kilkakrotnie niższy niż u konkurencji, a dodatkowo wydłużyliśmy termin płatności do 60 dni. Firmy mogą więc zrobić zakupy i zapłacić za nie, gdy zdążą na nich zarobić – mówi Piotr Truszkowski.

Allegro Biznes wystartowało z ok. 120 mln ofert i ok. 100 tys. sprzedających. Tych pierwszych przybywa co tydzień kilkaset tysięcy, a drugich – po kilkuset.

– Chcemy utrzymać to tempo. Po ponad miesiącu widzimy, że zainteresowanie ofertami specjalnymi jest kilkakrotnie wyższe niż zwykłymi, szczególnie istotna jest opcja odroczonej płatności. Dążymy do objęcia dodatkową funkcjonalnością jak największej liczby produktów – podkreśla szef segmentu B2B w Allegro.

Najwięcej, bo 10 mln, przybyło ofert z odroczoną płatnością – jest ich 40 mln. Tyle samo jest już produktów ze specjalną ceną (hurtowy cennik lub rabaty ilościowe).

Stos pomysłów

Allegro Biznes będzie dodawać funkcjonalności. W tym roku udoskonali ofertę leasingu, a także umożliwi zagranicznym klientom, których jest już kilkanaście tysięcy, korzystanie ze wszystkich udogodnień – dostępnych na razie dla firm z polskim NIP. Pracuje też nad dostosowaniem programu Smart dla klientów biznesowych m.in. w zakresie transportu towarów wielkogabarytowych oraz przewidywalności dostaw. Ponadto w kolejnych latach uwzględni ich w usłudze fulfillment.

– W 2022 r. podejmiemy dodatkowe działania związane z jakością produktów w zakresie np. odpowiednich certyfikatów – to kluczowe m.in. dla rynku medycznego. Jednocześnie wprowadzimy mechanizmy pozwalające zweryfikować wiarygodność firm, czy nie są obarczone ryzykiem niepłacenia – dodaje Piotr Truszkowski.

Spółka będzie też stale dopracowywać funkcjonalność serwisu.

– Na przykład w dużych firmach zakupy są obsługiwane przez kilka osób – kto inny wybiera produkty, a kto inny zatwierdza itd. W kolejnych latach umożliwimy więc zarządzanie koszykiem w różnym zakresie na kilku kontach – wyjaśnia Piotr Truszkowski.

Pogoń za starszym bratem

Szef segmentu B2B w Allegro zwraca uwagę, że trudno będzie przebić konsumencką platformę pod względem wartości sprzedaży.

– Ale nie mówimy „nie”. Na rynku biznesowym jest do ugrania znacznie więcej, dlatego nie stawiamy sobie granic – zapewnia Piotr Truszkowski.

Podkreśla, że działalność Allegro Biznes jest rentowna.

– Jak w konsumenckiej platformie, tak i w tej inwestujemy w różne obszary z nadzieją, że przełoży się to na wzrost obrotów, a docelowo również zysk – mówi Piotr Truszkowski.

Okiem eksperta
Konkurencja równie duża jak perspektywy
Sebastian Błaszkiewicz
dyrektor sprzedaży w Unity Group
Konkurencja równie duża jak perspektywy

W biznesie jest jak w boksie – każdy ma jakiś plan, dopóki nie zostanie trafiony, jak mawiał Mike Tyson. Firmy wiele mówiły o strategii transformacji cyfrowej, aż nadeszła pandemia i zweryfikowała ich przygotowanie. Albo ktoś działał w kanale internetowym albo nie – ci drudzy znaleźli się w tarapatach. Klienci zaczęli nas pytać, czy projekt wejścia w B2B e-commerce możemy zacząć za tydzień, a nie za rok. W naszym raporcie [„Polski rynek B2B vs. Cyfrowy Megatrend. Sytuacja branży post COVID-19” – red.] odnieśliśmy się do zaniedbań w tym obszarze, opisując zjawisko „długu cyfrowego”.

Izba Gospodarki Elektronicznej szacowała wartość e-handlu w B2B w 2020 r. na 344 mld zł, w sektorze B2C to 100 mld zł. Potencjał do dalszego wzrostu jest ogromny, a Allegro musi liczyć się z konkurencją w postaci m.in. Amazona i MerXu oraz własnych platform dużych graczy, którzy mają rozwiązania skrojone na miarę swoich potrzeb oraz kontrahentów. Szansy może upatrywać w trendzie skracania sieci dystrybucji, a także dodatkowych rozwiązaniach jak np. 60-dniowy faktoring – choć to ważniejsze dla firm z sektora MŚP niż dużych.

E-commerce B2B czeka rozkwit, a gracze na tym rynku muszą zwrócić uwagę na konsumeryzację tego rynku, obserwowaną przez nas od kilku lat. Pierwsze platformy B2B, które wdrażaliśmy dekadę temu, były proste i intuicyjne, oparte na indeksach produktów. Dziś przedsiębiorcy w coraz większym stopniu oczekują w firmowych e-zakupach takich samych doświadczeń jak w prywatnych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.