Asbis lada dzień zaktualizuje prognozę

Grzegorz SuteniecGrzegorz Suteniec
opublikowano: 2022-11-03 11:24

Dystrybutor IT wstrzymuje się z podwyższeniem szacunków na ten rok czekając m.in. na znaczące wydarzenie biznesowe.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Na jakie wydarzenia czeka Asbis przed aktualizacją prognozy
  • Jakie działania w zakresie rozwoju rynku i oferty planuje przed końcem roku
  • Jaki jest cel grupy, jeśli chodzi o przepływy operacyjne
  • Jak przedstawiciel spółki zapatruje się na poziom marży brutto w przyszłym roku
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Po trzecim kwartale 2022 r. Asbis wypracował 1,9 mld USD przychodów, co oznacza, że zrealizował 79 proc. prognozy przychodów na 2022 r. w jej górnych widełkach. Zysk netto jest na poziomie 47 mln USD, co oznacza 90 proc. wykonania prognozy.

– Jest oczywiste, że zrealizujmy prognozę. Lada moment będziemy chcieli zweryfikować plany na ten rok. Chwilowo wstrzymujemy się, gdyż czekamy na pewne wydarzenia biznesowe - powiedział Costas Tziamalis, członek zarządu Asbisu.

Spółka czeka m.in. na podsumowanie wyników za październik.

- Po bardzo dobrym wrześniu jesteśmy zadowoleni z poziomu przychodów w za ostatni miesiąc, który był dobry - powiedział przedstawiciel spółki.

Oczekuje także też na finalizację innego wydarzenia.

– To może sfinalizować się niedługo, być może jeszcze przed weekendem i mieć wpływ na całoroczne wyniki - informuje Costas Tziamalis.

Po trzech kwartałach 2022 r. Asbis wygenerował 25,4 mln USD ujemnych przepływów operacyjnych wobec 4,2 mln USD ujemnych przepływów rok wcześniej. Spółka ma jasny cel, jeśli chodzi o generowanie gotówki.

– Naszym celem jest wypracowanie w całym roku dodatnich przepływów z działalności operacyjnej. Po wynikach za dziewięć miesięcy mogę z dużą pewnością powiedzieć, że to się uda - powiedział wiceprezes.

Jeszcze przed końcem roku Asbis planuje inne działania, które będą miały wpływ na wyniki. Przygotowuje się m.in. do otwarcia trzech nowych sklepów Apple - w Armenii, Gruzji i Kazachstanie. Nowe modele iPhone serii 14, które zadebiutowały we wrześniu na Ukrainie i Gruzji, wprowadzi na pozostałych rynkach. Zamierza też wejść w nowe segmenty rynku - m.in. biomedycynę oraz przygotowuje się do podpisania nowych umów dystrybucyjnych. Planuje też wejście na nowe rynki geograficzne - m.in. do Grecji.

– Zidentyfikowaliśmy rynki, które w naszym przekonaniu mają szansę na dobry rozwój. Jednym z nich jest Grecja. Myślimy też o pójściu dalej na południe i małej ekspansji w Afryce - mówi Costas Tziamalis.

Obecnie największym rynkiem jest Kazachstan, który po trzech kwartałach wygenerował 400 mln USD przychodów, a za nim Zjednoczone Emiraty Arabskie, które przyniosły 232 mln USD. Na trzecim miejscu jest Ukraina z 218 mln USD.

– Ukraina jest dla nas wschodzącą gwiazdą, jeśli chodzi o poziom przychodów i mamy nadzieję, że to będzie kontynuowane. Były pewne zakłócenia po październikowych ostrzałach, ale mam nadzieje, że wszystko wróci do normy - przewiduje członek zarządu.

Dystrybutor IT myśli już celach finansowych na przyszły rok.

– Będziemy chcieli postawić wyżej poprzeczkę jeśli chodzi o marżę brutto. Obecnie obserwujemy stabilizację marży - mówi Costas Tziamalis.

Po trzech kwartałach 2022 r. marża brutto jest na poziomie 8,23 proc. w porównaniu do 6,91 proc. w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wzrost wskaźnika to pochodna rezygnacji z rynku rosyjskiego, który charakteryzował się niskimi poziomami marży, jak również wyższego popytu na niektóre produkty.