Producenci aut ze spokojem mogli wyjechać na wakacje. Chociaż w sprzedaży aut wyników z początku roku raczej nie da się powtórzyć, to w lipcu 2014 r. Polacy już czternasty miesiąc z rzędu kupowali więcej aut porównując rok do roku.
![OŻYWIENIE: Tegoroczne lato to dobry czas dla koncernów samochodowych. Większość z nich zwiększyła w tym czasie i produkcję, i sprzedaż. [FOT. R.KLIMKIEWICZ_EDYTOR] OŻYWIENIE: Tegoroczne lato to dobry czas dla koncernów samochodowych. Większość z nich zwiększyła w tym czasie i produkcję, i sprzedaż. [FOT. R.KLIMKIEWICZ_EDYTOR]](http://images.pb.pl/filtered/57ab7e13-8609-4645-9d6c-2c16b1e547c1/6934fcec-0966-5137-900b-1965d0a62b7b_w_830.jpg)
Według opracowania IBRM Samar na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w lipcu zarejestrowano o 5,9 proc. więcej nowych aut osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, czyli 29,6 tys. sztuk. W tym samym miesiącu 2013 r. było to 27,9 tys. Tym samym udało się zahamować spadek dynamiki sprzedaży, który odnotowywano od marca 2014 r. Ciekawostką jest, że po raz pierwszy od pięciu lat udało się również osiągnąć wyższą sprzedaż w lipcu niż w czerwcu.
Wzrost z kratką w tle
Po pierwszych siedmiu miesiącach 2014 r. zarejestrowano w Polsce 226,1 tys. aut, w porównaniu do 195,4 tys. w analogicznym okresie 2013. IBRM Samar szacuje, że wyniki te pomniejszone o reeksport nowych pojazdów wynoszą odpowiednio 206,9 tys. i 172,8 tys. sztuk. Struktura sprzedaży w tym okresie zmieniła się nieznacznie. Najistotniejszą zmianą był wzrost rejestracji aut z homologacją ciężarową, co było wynikiem zmian przepisów w odliczeniu VAT od takich pojazdów.
Ponad 10 proc. samochodów zarejestrowanych w Polsce od początku 2014 r. to właśnie pojazdy z homologacją ciężarową. W tym okresie roku 2013 nie stanowiły nawet jednego procenta sprzedaży. Biorąc pod uwagę tylko sprzedaż aut osobowych, dostawczych i specjalnych, porównując pierwsze siedem miesięcy 2014 i 2013 roku, różnice nie były tak duże.
Przez ten czas pojazdów osobowych sprzedano w 2014 r. o prawie 5,6 tys., a dostawczych o 1,7 tys. więcej. Samochodów specjalnych z kolei sprzedano o 71 sztuk mniej. Jak zauważa Samar, od kiedy weszły w życie bardziej rygorystyczne przepisy odliczenia VAT od aut z homologacją N1, z miesiąca na miesiąc rejestrowano ich coraz mniej, ale w lipcu 2014 nastąpił wzrost, co było wynikiem realizacji dużego zamówienia flotowego.
Dwucyfrowa produkcja
Lipiec to także wzrost produkcji aut w polskich zakładach. W porównaniu do tego samego miesiąca przed rokiem, produkcja wzrosła o ponad 11 proc. osiągając poziom 56,5 tys. aut. Od początku 2014 r. z fabryk wyjechało 372,5 tys. samochodów osobowych i dostawczych, czyli o 4,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2013 r. Co ciekawe w 2014 r. również w produkcji lipiec był po raz pierwszy od kilku lat lepszy niż w czerwcu.
Jak dotąd w 2014 r. zdecydowanie więcej produkowano aut dostawczych (wzrost o 20,4 proc. w porównaniu do 2013 r.) niż osobowych (1,9 proc. wzrostu). W lipcu 2014 r. w porównaniu do czerwca produkcję zwiększył tylko Volkswagen, aż o 18,9 proc. W fabrykach pozostałych marek produkcja spadła — w tyskim zakładzie Fiata o 0,8 proc., a Opel Polska zmniejszył ją o 5,4 proc.
Po siedmiu miesiącach 2014 r. udział w krajowej produkcji zwiększyło dwóch producentów. Fiat Auto Poland na koniec lipca wypuścił ponad 54 proc. aut produkowanych w Polsce (52 proc. w od początku 2013 r.). Z kolei Volkswagen Poznań sięgnął prawie 30 proc. udziału w produkcji (ponad 27 w 2013 r.). Opel Polska osiągnął w okresie styczeń- -lipiec 2014 ponad 15 proc. udziału w produkcji, o prawie 5 proc. mniej niż w 2013 r., i jako jedyny z producentów wytworzył w tym czasie mniej pojazdów.