BAIC, marka własna chińskiego koncernu motoryzacyjnego BAIC Group, debiutuje na polskim rynku. Jej oficjalnym importerem została spółka BAIC Auto Polska.
Samochody BAIC są zupełną nowością na polskim rynku, jednak już cieszą się rosnącą popularnością w krajach europejskich, m.in. w Niemczech. Są od lat sprzedawane również w południowej i środkowej Ameryce, Afryce oraz wielu krajach azjatyckich. Koncern BAIC (Beijing Automotive Industry Holding Co) jest jednym z najstarszych producentów samochodów w Chinach (działa od 1958 r.). Obecnie jest jednym z największych producentów samochodów w Chinach oraz trzecią firmą motoryzacyjną w Państwie Środka pod względem rocznych przychodów.
BAIC zbudował już 31 mln aut, które trafiły na drogi ponad 100 krajów. Tylko w 2022 r. fabryki koncernu opuściło ich blisko 1,5 mln, a w ciągu pierwszego półrocza 2023 już 819 tys. (+22,2 proc. r/r).
Od 40 lat BAIC Group rozwija produkcję samochodów, tworząc joint ventures z najbardziej uznanymi koncernami na świecie. Markami joint venture funkcjonującymi w ramach BAIC Group są Beijing Benz Automotive, Beijing Hyundai Auto, Fujian Benz Automotive oraz Beijing Foton Daimler Automotive. W ramach współpracy z niemieckim koncernem Daimler Benz BAIC Group nabyła 9,98 proc. udziałów w koncernie Daimler, a Daimler Benz 9,55 proc. udziałów w spółce BAIC Motor.
Koncern rozwija także marki własne: BAIC, ARCFOX, specjalizującą się w autach elektrycznych, oraz markę aut użytkowych Foton. Co ciekawe — ta ostatnia jest jest trzecim na świecie dostawcą pojazdów wytwarzających energię elektryczną z wodoru przy użyciu ogniw paliwowych.
Tylko w 2022 r. koncern BAIC zainwestował w projekty badawczo-rozwojowe 380 mln USD. Realizował je nie tylko w Chinach, ale także w centrach badawczych w Dolinie Krzemowej i Detroit w Stanach Zjednoczonych, w Hiszpanii, we Włoszech oraz w Niemczech.
Siedziba BAIC Group mieści się w Pekinie. Obecnie koncern zajmuje 162. miejsce na liście największych światowych koncernów w rankingu Fortune Global 500.
Debiutująca w Polsce marka BAIC specjalizuje się w produkcji kompaktowych sedanów, SUV-ów oraz samochodów terenowych. Polską karierę BAIC zacznie od oferty dwóch modeli — miejskiego crossovera beijing 3 i średniego SUV-a beijing 5. Na początku 2024 r. do oferty ma dołączyć większy beijing 7. Na wszystkie auta BAIC oferuje 5-letnią gwarancję (100 tys. km).
Bogato wyposażony beijing 5 ma kosztować 127,9 tys. zł. brutto. Dużo? Model konkuruje z takimi modelami jak np. hyundai tucson, jeep compass czy renault austral. Ceny katalogowe porównywalnych wersji tych modeli to 155,9, 151,6 i 158,9 tys. zł. Oferowany w Polsce beijing 5 napędza 1,5-litrowy silnik benzynowy o mocy 177 KM. Za beijing 3 z 1,5- litrowym silnikiem benzynowym o mocy 150 KM trzeba zapłacić 78,9 tys. zł.
BAIC zaczyna walkę o gust polskich klientów z siecią 10 punktów dilerskich. Docelowo taki punkt ma być w każdym województwie, a w największych miastach po dwa salony i serwisy.
BAIC to już kolejna chińska marka oferująca auta w Polsce. Pod koniec listopada 2023 r. debiut ogłosiła należąca do chińskiego koncernu SAIC marka MG Motor. Chińskich producentów reprezentują także marki LEVC, Maxus, Seres i Skywell. Kilka miesięcy temu firma Inter Cars została dystrybutorem na Polskę aut użytkowych marki BYD. Na początku 2024 r. do pierwszych polskich klientów mają trafić auta marki Omoda. Jeden z prywatnych importerów zapowiedział wejście na polski rynek z marką NIO. Auto Fus Group uruchomił właśnie sprzedaż jednego modelu luksusowej chińskiej marki Voyah.

