Czytasz dzięki

Bancassurance w odwrocie

opublikowano: 07-10-2020, 22:00

Banki są coraz mniej skuteczne w sprzedaży polis, a epidemia koronawirusa dodatkowo utrudnia im działalność.

2,57 mld zł, czyli o 27,6 proc. mniej niż przed rokiem — tyle według danych Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU) wydali klienci banków na ubezpieczenia od stycznia do czerwca 2020 r. Ten kanał sprzedaży polis kurczy się od kilku lat i wiele wskazuje na to, że trudno będzie odwrócić trend.

— W przeszłości bancassurance [sprzedaż ubezpieczeń za pośrednictwem banku — red.] napędzany był polisami z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym. Wówczas efektywność sprzedażowa rosłajak na sterydach, a zyski dla ubezpieczycieli i banków były gigantyczne. Takie produkty to już jednak przeszłość. Sprzedaż klasycznych ubezpieczeń na życie natomiast jest trudna dla pracowników banków, a majątkowych mało opłacalna — twierdzi Marcin Broda, analityk Ogmy, wydawcy „Dziennika Ubezpieczeniowego”.

Nie tylko bankowcy niespecjalnie lubią polisy, także sami klienci preferują kontakt z agentem ubezpieczeniowym, który coraz skuteczniej dociera do nich z ofertą. Z tego m.in. względu analityk spodziewa się, że trend spadkowy w bancassurance utrzyma się jeszcze przez jakiś czas. Co na ten temat ma do powiedzenia przedstawiciel sektora?

— Rynek bancassurance zmienia charakter i rolę, dlatego spada składka, ale też bardzo zmieniają się produkty sprzedawane przez ten kanał. Od kilku lat rośnie udział ubezpieczeń ochronnych, spada natomiast udział ubezpieczeń o charakterze inwestycyjnym — mówi Piotr Wrzesiński, ekspert PIU.

Rynek bancassurance zmienił też charakter głównie ze względu na wiele zmian prawnych, jakie nastąpiły w ostatnich latach. Chodzi przede wszystkim o nowe regulacje dotyczące produktów inwestycyjnych, ustawę o dystrybucji ubezpieczeń [tzw. IDD — red.], jak również regulacje dotyczące ubezpieczeń grupowych, na których jeszcze kilka lat temu opierał się kanał bancassurance. Summa summarum skutkowało to przyschnięciem źródła prowizji. Ponadto nastąpił rozwój konkurencyjnych kanałów dystrybucji.

Frankowicze kontra banki
Informacje dla zadłużonych we franku szwajcarskim. Rozstrzygnięcia z sal sądowych, opinie prawników, bankierów i zainteresowanych problemem
ZAPISZ MNIE
×
Frankowicze kontra banki
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany co dwa tygodnie
Kamil Zatoński
Informacje dla zadłużonych we franku szwajcarskim. Rozstrzygnięcia z sal sądowych, opinie prawników, bankierów i zainteresowanych problemem
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Na pewno część popularności bancassurance przejęły też i będą przejmować kanały affinity, np. sieci handlowe, operatorzy telefoniczni czy energetyczni, charakteryzujące się zupełnie inną ofertą — bardziej ochronną niż oszczędnościową — mówi Piotr Wrzesiński.

Oliwy do ognia dolewa epidemia koronawirusa.

— Skutki pandemii są szczególnie widoczne na rynku bancassurance. Ze względu na zagrożenie epidemiczne i lockdown w naturalny sposób została zahamowana sprzedaż nowych produktów. Klienci ograniczyli korzystanie z usług bankowych do podstawowych, unikając wizyt w placówkach — mówi przedstawiciel PIU.

Podkreśla, że kluczowy dla całej gospodarki będzie nie

sam okres pandemii, lecz spowolnienie gospodarcze, jakie po nim nastąpi.

— Od tego, jak długo będzie trwało i jak bardzo będzie głębokie, zależy kondycja bancassurance. Banki są istotnym partnerem dla ubezpieczycieli, a obecnie już widać zmiany na rynku bankowym, m.in. w postaci ograniczenia akcji kredytowej. Głęboki kryzys w naturalny sposób jeszcze bardziej wyhamuje liczbę udzielanych kredytów, co przełoży się wprost na liczbę ubezpieczeń sprzedawanych w kanale bancassurance — przewiduje Piotr Wrzesiński.

Przed pojawieniem się COVID-19 banki mocno liczyły na wzmocnienie sprzedaży ubezpieczeń i wzrost prowizji.

1,7 mld zł Tyle składek z ubezpieczeń życiowych zebrali ubezpieczyciele przez kanał bancassurance w pierwszej połowie tego roku (spadek r/r o 32,2 proc.)…

0,87 mld zł …a tyle składek z ubezpieczeń majątkowych (spadek r/r o 16,7 proc.).

31,5 mld zł Tyle ogółem wydali Polacy na ubezpieczenia od stycznia do czerwca 2020 r. To o 2 proc. mniej niż rok wcześniej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karolina Wysota

Polecane