Banki zachowują optymizm

DI, NBP
opublikowano: 03-07-2009, 00:00

Kluczową rolę w procesie wprowadzania euro będą odgrywać instytucje finansowe – wynika z raportu firmy konsultingowej Deloitte.

Kluczową rolę w procesie wprowadzania euro będą odgrywać instytucje finansowe – wynika z raportu firmy konsultingowej Deloitte.

Banki będą musiały rozpowszechnić euro oraz stopniowo wycofywać z rynku złotego. Sektor bankowy, którego udział w aktywach całego systemu finansowego wynosi około 70 proc., poniesie też znaczną część kosztów związanych z wprowadzeniem nowej waluty. Szacuje się je na kwotę od 1,2 do 3,5 mld zł, co stanowi od 0,1 do 0,3 proc. PKB. Ponad połowę wydatków pochłoną przy tym systemy informatyczne, które będzie trzeba dostosować do eurowaluty. Dużą część pieniędzy, około 15 proc., pójdzie na marketing i public relations. Pozostała część dotyczyć będzie logistyki, dostosowania rachunkowości czy przystosowania procedur.

Mimo konieczności poniesienia tak ogromnych kosztów sektor bankowy opowiada się za wprowadzeniem euro. 47 proc. ankietowanych przez BISE zdecydowanie popiera akcesję (50 proc. banków komercyjnych i 33 proc. spółdzielczych). 44 proc. respondentów raczej popiera (odpowiednio 44 i 56 proc.), co daje łączny wynik 92 proc. zwolenników wspólnego pieniądza. Jako główne korzyści z wprowadzenie euro bankowcy wskazują: bardziej efektywny rynek finansowy (62 proc.), zwiększenie wymiany handlowej z krajami UE (59 proc.) oraz spadek ryzyka makroekonomicznego (56 proc.). Najczęściej wymieniane przez nich ryzyka to: krótkookresowy wzrost cen (88 proc.), koszty modernizacji systemów IT (74 proc.) oraz utrata autonomicznej polityki pieniężnej (59 proc.)

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI, NBP

Polecane