Jak podkreślono, dotychczas poziom dywidend był ustalany corocznie w ustawie budżetowej oparciu o wyniki firm, potrzeby finansowe kraju, negocjacje między resortami itd.

"Brakowało strategicznego spojrzenia na wpływy do budżetu państwa z dywidend oraz udziałów w zyskach nadzorowanych przez państwo przedsiębiorstw w ujęciu kilkuletnim" - podano.
W opinii MF, polityka ta powinna zawierać zakładany poziom dywidend odprowadzanych do budżetu (procent zysku, jak i minimalną wartość bezwzględną), oraz realizowane programy inwestycyjne (m.in. instalacje przemysłowe, remonty linii przesyłowych, bloki energetyczne) do sfinansowania wraz ze źródłami: kredytami, zasobami własnymi spółek, finansowaniem unijnym, fundusze inwestycyjne spółek zasilane niepobraną dywidendą itd.
"W ocenie Ministra Finansów Pawła Szałamachy polityka dywidendowa uzgodniona na kilka lat pozwoli uniknąć corocznych dyskusji, poprawi komunikację z akcjonariuszami oraz da spółkom średniookresowy horyzont decyzji inwestycyjnych" - dodano.
Zakładane na 2015 r. wpływy z dywidend do budżetu to 4,5 mld zł. T projektowane na 2016 r. to również 4,5 mld zł.
Takich dywidend oczekują analitycy ze spółek skarbu państwa
Konsens prognoz (dywidenda za rok poprzedni)
| spółka | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
| Enea | 0,52 | 0,54 | 0,56 | 0,72 |
| Energa | 1,31 | 1,14 | 1,13 | 0,86 |
| GPW | 2,53 | 2,59 | 2,78 | 3,02 |
| Grupa Azoty | 0,27 | 1,39 | 1,61 | 1,88 |
| Grupa Lotos | 0 | 0 | 0,1 | 3,14 |
| JSW | 0 | 0 | 0 | 0 |
| KGHM | 3,77 | 3 | 3 | 4,4 |
| PGE | 0,8 | 0,75 | 0,67 | 0,68 |
| PGNiG | 0,2 | 0,24 | 0,22 | 0,25 |
| PKN Orlen | 1,83 | 2,1 | 2,34 | 2,51 |
| PKO BP | 0,96 | 1,08 | 1,09 | 1,05 |
| PKP Cargo | 2,4 | 2,47 | 3,18 | 3,03 |
| PZU | 3,02 | 2,95 | 2,67 | 2,47 |
| Tauron | 0,14 | 0,11 | 0,1 | 0,12 |
Źródło: Bloomberg