Producent materiałów do baterii samochodowych zbuduje fabrykę za 400 mln EUR. Szansę ma Polska
Szykuje się kolejna duża inwestycja z branży motoryzacyjnej. Budowę fabryki w Europie planuje Umicore, belgijski producent materiałów wykorzystywanych w bateriach do e-aut. Firma prowadzi projekt od ponad roku. Z dziesięciu krajów, które początkowo rozpatrywała, pozostały trzy, w tym — jak wynika z informacji „PB” — Polska. — Umicore chce zainwestować 400 mln EUR i stworzyć tysiąc miejsc pracy w pierwszym etapie inwestycji. W Polsce bierze pod uwagę dwie lokalizacje. Decyzję podejmie pod koniec maja — twierdzi źródło „PB”. Jadą...
Aktywuj dostęp do pb.pl – zyskasz nieograniczoną możliwość czytania najświeższych informacji z gospodarki i rynków. Aby korzystać z nich jeszcze wygodniej, pobierz aplikację mobilną.
Zamów wersję Premium, a do Twojej dyspozycji będzie pełna zawartość pakietu Basic, a dodatkowo: e-wydania, raporty branżowe, LexBiznes oraz atrakcyjne rabaty na konferencje.
Uruchom pakiet Premium+ wraz z dostępem do serwisu z raportami ekonomicznymi SpotData Research, a uzyskasz szybki wgląd w aktualne trendy na rynkach, w przemyśle i handlu.
Producent materiałów do baterii samochodowych zbuduje fabrykę za 400 mln EUR. Szansę ma Polska
Szykuje się kolejna duża inwestycja z branży motoryzacyjnej. Budowę
fabryki w Europie planuje Umicore, belgijski producent materiałów
wykorzystywanych w bateriach do e-aut. Firma prowadzi projekt od ponad
roku. Z dziesięciu krajów, które początkowo rozpatrywała, pozostały
trzy, w tym — jak wynika z informacji „PB” — Polska.
Kierowany
przez Marca Grynberga Umicore to kolejna firma, która rozważa inwestycje w
Polsce w związku z boomem na elektryczne samochody. Boomem, który na razie
omija Polskę — po naszych drogach jeździ tylko 2 tys. e-aut.Fot. ARC
— Umicore chce zainwestować 400 mln EUR i stworzyć tysiąc miejsc pracy w
pierwszym etapie inwestycji. W Polsce bierze pod uwagę dwie lokalizacje.
Decyzję podejmie pod koniec maja — twierdzi źródło „PB”.
Jadą na południe
Jednym z miast, o których Belgowie myślą, jest Opole. Tę informację
udało się potwierdzić u dwóch niezależnych rozmówców, choć oficjalne
źródła twierdzą co innego.
— Nic mi na ten temat nie wiadomo — ucina Arkadiusz Wiśniewski,
prezydent Opola.
— Nie komentuję — mówi także Roland Wrzeciono, dyrektor Opolskiego
Centrum Rozwoju Gospodarki.
Niewykluczone, że Umicore myśli o Nowej Rudzie. To tu w 2014 r. firma
zdecydowała się zbudować fabrykę katalizatorów za 160 mln zł, którą
otworzyła w 2016 r.
— Ogłosiliśmy w lutym, że zainwestujemy jeszcze 660 mln EUR w produkcję
materiałów do baterii. Część tej kwoty zostanie wydana na pierwszą w
Europie fabrykę. Decyzję o dokładnej lokalizacji podejmiemy w tym roku.
Do tego czasu nie możemy potwierdzać ani udzielać komentarzy na temat
żadnego miejsca — mówi Marjolein Scheers, menedżerka ds. mediów w
Umicore.
Zaznacza, że przy wyborze miejsca pod fabrykę ważne będą takie kryteria,
jak dostępność wykwalifikowanych pracowników,rozsądne koszty energii i
zatrudnienia, odpowiednia działka, dostęp do zrównoważonej energii oraz
szybkie procedury.
Wyścig litowo-jonowy
O tym, że Umicore zbuduje drugi zakład materiałów katodowych w Chinach i
fabrykę „gdzieś w Europie”, poinformował w lutym portal
newmobility.news. Jeszcze w maju 2017 r. firma zapowiedziała, że
zainwestuje 300 mln USD w zakłady w Korei Południowej i Jiangmen w
Chinach, a nowe linie produkcyjne pojawią się tam już pod koniec 2018 r.
Wcześniej, w 2016 r., ogłosiła inwestycje za 160 mln USD. W 2020 r.
zamierza produkować 175 tys. ton materiałówdo baterii litowo-jonowych —
sześciokrotnie więcej niż w 2015 r. i najwięcej na świecie. Moce
produkcyjne zwiększają jednak także niemiecki BASF, brytyjski Johnson i
japoński Sumitomo, a pięciu największych chińskich producentów zwiększy
łączną wydajność do 300 tys. ton. Popyt na ich wyroby rośnie w postępie
geometrycznym.
W ubiegłym roku sprzedano na świecie 1,23 mln samochodów hybrydowych lub
elektrycznych, o 65 proc. więcej niż rok wcześniej (w tym 149 tys. w
Europie, nieco ponad 900 w Polsce i aż 700 tys. w Chinach). Szacunki
mówią, że w tym roku globalna sprzedaż może sięgnąć 2 mln sztuk.
Korea kontra Korea
Umicore jest dostawcą największych producentów baterii do samochodów
elektrycznych: LG Chemu, Samsunga SDI i chińskiej BYD. W ubiegłym roku
LG Chem wybudował za 1,3 mld zł zakład w Kobierzycach pod Wrocławiem, w
którym zatrudnia ponad 700 osób, a jesienią ubiegłego roku ogłosił, że
zainwestuje w niego jeszcze 4,5 mld zł i doda 1,6 tys. etatów. Zakład ma
produkować 100 tys. baterii rocznie i być największy w Europie.
Umicore powstał z połączenia firm wydobywczych i odlewniczych, w tym
kopalni w Moresnet, której właściciel dostał zezwolenie od Napoleona
Bonapartego w 1805 r., i kopalni cynku z 1837 r. W 1906 r. ruszyła
kopalnia miedzi i innych metali w Kongu. W 1989 r. doszło do fuzji, a w
2001 r. grupa przyjęła obecną nazwę (dwie pierwsze litery pochodzą od
Union Minière). W 2003 r. Umicore przejął PMG i zaczął produkować
katalizatory samochodowe. Dziś jest dostawcą materiałów, zajmuje się też
odzyskiwaniem metali. Ma ok. 10 tys. pracowników i przychody na poziomie
12,3 mld EUR.