Berlin zaszkodzi, Dubaj pomoże

MIB
19-07-2012, 00:00

Na europejskim rynku lotniczego cargo sporo się dzieje. Może to mieć dwojaki wpływ na polskie porty lotnicze.

Zacznijmy od najbliższych sąsiadów i lokalnego rynku. Jesienią 2012 r. spodziewane jest otwarcie berlińskiego portu giganta Berlin Brandenburg International (BBI).

— W założeniach lotnisko ma obejmować zasięgiem działania wschodnią i centralną część Niemiec, a także zachodnią część Polski. Przez konsolidację dwóch starszych lotnisk, a także stworzenie warunków do rozwoju cargo, berliński gigant może wpłynąć na zahamowanie rozwoju lotnisk w zachodniej części Polski — ostrzega Michał Grochowski z firmy Schenker. BBI od początku było pomyślane jako „konsolidator” lotnisk berlińskich. Biznes plan tego portu zakłada bardzo intensywny rozwój w kierunku pasażerskim, a także cargo.

— Będziemy z uwagą śledzić jak linie lotnicze — poza Air Berlin — traktujące BBI jako port macierzysty, rozwiną tam swoją działalność. Z pewnością jednak ta flagowa niemiecka inwestycja stanie się w ciągu kilku najbliższych lat ważnym ośrodkiem dla rynku lotniczego, pasażerskiego i cargo — uważa Michał Grochowski. Również w Polsce mamy bardzo ciekawą sytuację, w której ostatnie inwestycje w lokalne porty lotnicze, przede wszystkim Rzeszów, Łódź, Poznań i Wrocław, muszą spowodować odpływ cargo z warszawskiego Okęcia. Może ono chwilowo stracić, zyska jednak na pewno od lutego 2013 r., gdy zgodnie z zapowiedziami operacje lotnicze uruchomią linie Emirates, zamierzające wykorzystać szerokokadłubowego Airbusa A330 w codziennych operacjach na trasie Warszawa — Dubaj.

— Polski rynek zyska dzięki temu bardzo poważne możliwości. Pojawienie się arabskiej linii lotniczej, znanej z bardzo dobrej jakości i ekonomicznych rozwiązań, wpłynie zdecydowanie na innych przewoźników obecnych na rynku. Można się spodziewać, że obniżą ceny na lokalnym rynku, chcąc konkurować z bardzo łatwym i szybkim dostępem do rynków azjatyckich i amerykańskich obsługiwanych przez Emirates — podsumowuje Michał Grochowski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MIB

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Berlin zaszkodzi, Dubaj pomoże