Polskie firmy entuzjastycznie podchodzą do inwestycji w nowinki technologiczne — aż 77 proc. polskich przedsiębiorcówoptymistycznie spogląda na „czwartą rewolucję przemysłową”, a 83 proc. z nich zgłasza zainteresowanie nowymi technologiami. To wnioski z raportu „Welcoming Innovation Revolution”. Według badania73 proc. przedsiębiorstw z całego świata zainwestowało w ubiegłym roku w infrastrukturę technologiczną w celu skuteczniejszej analizy wielkich zbiorów danych.

To o prawie 30 proc. więcej firm niż w poprzednim badaniu (wtedy tego rodzaju inwestycje deklarowało 43 proc. respondentów). W przypadku polskich firm skala inwestycji w narzędzia do analityki Big Data wzrosła z poziomu 49 proc. w 2014 r. do 68 proc. w roku ubiegłym. Firmy najczęściej wykorzystują zebrane dane do optymalizacji procesów decyzyjnych — takie działanie deklaruje 61 proc. Big Data staje się nie tylko podstawą dla branży reklamowej czy IT, korzysta z niej także sektor fin-tech, czyli banki, telekomy, firmy consultingowe i ubezpieczeniowe.
— Dane są motorem napędowym przychodów firm. Jak wynika z raportu Forrester Insight Driven Business, przedsiębiorstwa wykorzystujące w biznesie podejście data-driven notują dziś dwucyfrowe wskaźniki przychodów. Natomiast firmy używające analityki Big Data w tym roku zarobią około 400 mld USD, a wskaźnik rocznego wzrostu ich przychodów będzie oscylował między 27 proc. a 40 proc. To tempo dziesięciokrotnie szybsze niż to, w jakim rozwija się dzisiaj globalna gospodarka — zwraca uwagę Piotr Prajsnar, prezes Cloud Technologies.
Obecnie 6 na 10 przedsiębiorstw twierdzi, że dane i analityka Big Data stały się głównym katalizatorem ich przychodów. Oceniają ten obszar jako wartościowy dla usprawniania dotychczasowych produktów i usług — wynika z raportu autorstwa CapGemini.
— W dzisiejszej cyfrowej ekonomii każdy liczący się biznes wart jest tyle, ile posiadane i przetwarzane przez niego dane. Dlatego nie powinno dziwić, że firmy przywiązują dziś tak wielką uwagę do analizy zarówno własnych zasobów cyfrowych, jak i danych typu third party gromadzonych na zewnętrznych platformach Big Data. Firma analityczna Deloitte twierdzi nawet, że wkraczamy w świat „wszechobecnej analityki”, gdzie każdego dnia dane spełniają kluczową rolę w procesach decyzyjnych i życiu firm. Analitycy Deloitte wymieniają monetyzację danych jako jeden z najważniejszych trendów biznesowych nadchodzących lat — podkreśla Piotr Prajsnar.
Jak szacuje firma badawcza IDC, wydatki firm na rozwój infrastruktury odpowiadającej za analitykę Big Data, a także na oprogramowanie i usługi wykorzystujące dane, rosną średnio o 23,1 proc. rocznie. Do końca tego roku wydatki firm na rozwiązania z obszaru analityki Big Data mają sięgnąć 23,8 mld USD, ale już w 2019 r. niemalże się podwoją, sięgając 48,6 mld USD. Do tego czasu przychody przedsiębiorstw korzystających z analityki danych mają przekroczyć poziom 187 mld USD.