Biurowce poznały smak gastronomii

opublikowano: 03-07-2019, 22:00

Kawiarnia, restauracja lub kantyna staje się atutem budynku. Deweloperzy to docenili i robią ukłon w stronę kuchni

Już w lipcu w realizowanym przez Tristan Capital Partners oraz White Star Real Estate kompleksie Elektrownia Powiśle (m.in. biura, mieszkania, hotel, sklepy) otwarty zostanie lokal Niewinni Czarodzieje 2.0 Kuby Wojewódzkiego i Józefa Krawczyka. W późniejszym terminie pojawi się tu restauracja Mateusza Gesslera, która zajmie cały budynek zabytkowego kesonu o łącznej powierzchni 450 m kw.

MODA NA MIX:
MODA NA MIX:
Inwestycje o funkcjach mieszanych, takie jak warszawskie Koszyki, mają średnio po 12 lokali gastronomicznych. W innych typach biurowców liczba kantyn, restauracji lub kawiarni nie przekracza dwóch.
Fot. ARC

— Na terenie Elektrowni Powiśle znajdzie się strefa gastronomiczna prezentująca ponad 30 różnorodnych konceptów kulinarnych i kuchnie z całego świata oraz 19 lokali, w tym trzy bary i 12 restauracji z pełną obsługą kelnerską — mówi Dariusz Domański, dyrektor ds. najmu i inwestycji White Star Real Estate.

Wszystko w jednym

Najwięcej kawiarni i restauracji, do których można iść w przerwie w pracy, powstaje obecnie właśnie obiektach wielofunkcyjnych. Według raportu „Biurowce od kuchni” firmy Colliers International, dotyczącego rynku warszawskiego, o ile w innych budynkach biurowych znajdziemy 1-2 lokale gastronomiczne, o tyle w obiektach wielofunkcyjnych jest ich średnio 12.

— Moduły gastronomiczne inwestycji o funkcjach mieszanych, łączących biura z handlem przy znacznym udziale gastronomii stają się miejscami spotkań, zabawy, pracy, nauki i odpoczynku. Dobrym przykładem są warszawskie Koszyki i Koneser, a już niedługo dołączą do nich takie inwestycje, jak Elektrownia Powiśle, ArtN czy Browary Warszawskie — mówi Marta Machus-Burek, dyrektor działu powierzchni handlowych w Colliersie.

ArtN to rewitalizacja dawnej fabryki Norblina realizowana przez Grupę Capital Park. Tu również znajdzie się strefa z ponad 20 konceptami gastronomicznymi, Piano Bar z muzyką na żywo, Wiśniewski (bar i sklep z mono produktem — wiśniówką) a także restauracje Weranda, Soul Food oraz The Garden na 9 piętrze z widokiem na centrum Warszawy.

— W Browarach Warszawskich łączna powierzchnia przeznaczona na rozrywkę, gastronomię i mały handel wyniesie około 6 tys. m kw. Piwnice Czasu w dawnej leżakowni staną się podziemiem jednego z budynków biurowych kompleksu. Funkcję tę pełnić też będzie Warzelnia, zabytkowy budynek stojący w samym środku browarów,niewielki budynek laboratorium oraz lokale użytkowe na dolnych kondygnacjach — wymienia Marcin Materny, członek zarządu Echa Investment.

Bitwa na atrakcje

Do niedawna deweloperzy obiektów biurowych przyjmowali strategię jak najbardziej elastycznego planowania powierzchni najmu na parterach. Dlatego często ograniczone możliwości techniczne utrudniały lub wręcz uniemożliwiały wejście do takich lokalizacji potencjalnym najemcom z sektora gastronomii. Eksperci Colliersa twierdzą jednak, że podejście inwestorów się zmieniło — zaczęli uwzględniać specyficzne wymagania właścicieli kawiarni i restauracji.

— W ostatniej dekadzie obserwujemy wzrost znaczenia infrastruktury uzupełniającej w inwestycjach biurowych. W związku z niską stopą bezrobocia trwa walka pracodawców o talenty, a przyjazne biuro staje się dodatkowym elementem motywacyjnym. Trend zmiany przestrzeni pracy i otoczenia biznesowego będzie sprzyjał powiększaniu i urozmaicaniu części handlowo-usługowych w biurowcach — mówi Łukasz Żelezik, dyrektor w dziale powierzchni biurowych Colliers International.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Czynsze w lokalach handlowo-usługowych są wyższe niż dla najemców biurowych. Najwyższe stawki są na parterach budynków biurowych w centrum Warszawy — 35-55 EUR za m kw. miesięcznie. Zdarza się jednak, że oczekiwania wynajmujących są znacznie wyższe — nawet powyżej 100 EUR za m kw. miesięcznie. Stawki dla usług w biurowcach zlokalizowanych w sąsiedztwie węzłów przesiadkowych wynoszą około 20-25 EUR, natomiast w biurowcach z ofertą skierowaną głównie do pracowników i okolicznych mieszkańców — 15-20 EUR. Dla porównania — najwyższe stawki czynszów za powierzchnię biurową w najlepszych lokalizacjach wynoszą w Warszawie 24 EUR za m kw. miesięcznie. Eksperci Colliersa zauważają jednak, że coraz częściej deweloperzy stosują zachęty dla najemców z segmentu gastronomicznego, np. partycypację właściciela w kosztach aranżacji powierzchni czy wykonawstwa oraz zwolnienia czynszowe i ulgi w zależności od poziomu zasiedlenia biurowca.

Do wyboru, do koloru

Część handlowo-usługowa w warszawskich biurowcach zajmuje łącznie 350 tys. m kw. i mieści 1,3 tys. lokali, z czego aż 540 wynajmowanych jest na potrzeby gastronomii — od kawiarni, których najwięcej jest w budynkach przy głównych ulicach handlowych, po kantyny, gdzie powierzchnie handlowo-usługowe obsługują głównie pracowników biurowych. W warszawskich biurowcach działa około 40 sieci gastronomicznych prowadzących ponad 140 lokali. Największymi sieciówkami na warszawskim rynku biurowym są kawiarnie Green Caffè Nero, Costa Coffee i Starbucks oraz kantyny — taką rolę pełnią lokale Olimp, Sodexo, Warsztat Kulinarny i Connect Lunch Bar. Chociaż wiele osób przynosi do pracy jedzenie, nie jest ono konkurencją dla oferty gastronomicznej — jedynie 7 proc. uczestników badania Colliersa poprzestaje na tym, co zabiera z domu.

Wiele osób (50 proc.) korzysta natomiast z oferty posiłków dostarczanych do biura, choć już tylko 16,5 proc. badanych robi to codziennie, a prawie 40 proc. kilka razy w tygodniu. Ciekawą konkurencją dla kantyn są też foodtracki, czyli barowozy oferujące dania tematyczne, np. meksykańskie, azjatyckie i włoskie, będące urozmaiceniem dla typowej polskiej kuchni królującej w 60 proc. lokali w biurowcach. Wśród warszawiaków popularne jest też jedzenie na wynos (zupa w pudełku, sałatki, kanapki, ciastka) oferowane przez sieci piekarni, sklepy spożywcze i kawiarnie.

Jedzenie bez korków

Zdaniem Marty Machus-Burek ciekawym trendem jest lokowanie gastronomii na najwyższych kondygnacjach wież biurowych. Jako przykład podaje Varso — wieżowiec biurowy realizowany przez HB Reavis w centrum Warszawy, który będzie miał na szczycie bar i restaurację. Eksperci JLL prognozują, że w najbliższych latach będzie rosła rola dostaw posiłków do pracy zamawianych przez internet. Na razie barierą jest czas, ale w przyszłości rozwiną się nowe formy dostawy. Przykład? Plany Ubera związane z wykorzystaniem dronów. Ponadto w Warszawie — podaje Colliers International — działa już aplikacja internetowa grupująca pobliskie restauracje, która obsługuje pracowników mających biura w kompleksie Warsaw Spire.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane