BIZNES CZY RODZINA?

Partnerem publikacji jest Bibby Financial Services
opublikowano: 28-06-2022, 14:32
aktualizacja: 28-06-2022, 15:44
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Firmę do sukcesji należy przygotować. Nie dzieje się to od razu i jest tak samo procesem biznesowym, jak i emocjonalnym. Przy czym dobrze poukładane powiązania rodzinne można wykorzystać tu na korzyść. Nieporozumienia i napięcia zadziałają odwrotnie – biznes nie obroni się, a rodzina może wejść w długoletni kryzys. Oto jak podejść do sukcesji, by odnaleźć równowagę pokoleniową a firmie zapewnić rozwój.

Na podstawie podcastu Bibby Financial Services BIZNES JUTRA, z udziałem:

  • Jacka Santorskiego – psychologa społecznego i biznesu, coacha i mentora, twórcy Akademii Psychologii Przywództwa, APP;
  • Dariusza Dumy – coacha i mentora, dyrektora wykonawczego Family Business Network Poland, FBN.

Prawa, które rządzą rozwojem firmy, i prawa, które rządzą funkcjonowaniem rodziny, są inne. To fundamentalne rozróżnienie pozwoli przeprowadzić skutecznie sukcesję. Gdy dojdzie do pomieszania tych dwóch porządków, wtedy może powstać wiele niekorzystnych efektów.

Historia nowoczesnej Polski to historia jej firm rodzinnych. 20-30 lat temu, kiedy powstawały u nas biznesy, rzadko kto myślał o tym, że działalność gospodarcza w przyszłości stanie się biznesem rodzinnym o wielomilionowej wartości. Jeśli biznes wypalił zdarzało się, że dzieci zaczynały pracować obok rodziców. Bywa jednak, że poszły swoją drogą. Gdy kalendarz wskazuje na to, że może nastąpić koniec epoki baby boom, wtedy w rodzinie-zarządzie włącza się myślenie o sukcesji – my jesteśmy firmą rodzinną? Co to właściwie znaczy?

Jacek Santorski

Psycholog społeczny i biznesu: Nie chodzi tylko o to, że na poziomie firmy jej założyciel wie, co przekazuje, ale czy na poziomie rodziny uzgodnili wspólnie, jakie są granice wzajemnego poszanowania, autonomii, wolności. Nie będzie sukcesji, gdy nestor myśli: chcę żebyś był moim klonem, którym będę sterował. Gdy za daleko odejdziesz, to i tak sprowadzę cię na ziemię.

Bez kolorowania

Trzeba zauważyć, że bardzo wielu pracowników nosi w sobie wypielęgnowane romantyczne, a nierealne marzenie, które sprowadza się do zdania – w naszej firmie jest jak w rodzinie. To może zakłamywać i jedno, i drugie. Jeśli mamy do czynienia z rodziną symbiotyczną, gdzie jej członkowie są aż za bardzo ze sobą złączeni, zatracili tożsamość, ta sytuacja rzutuje negatywnie na sukcesję.

W takim przypadku często słyszy się zdanie: to nie jest ani normalna firma, ani normalna rodzina. Natomiast w rodzinie biznesowej, w której wszyscy się szanują i kochają, funkcjonują równolegle zasady uczciwego kontaktu i kontraktu. Wówczas mamy do czynienia ze zdrową rodziną w sensie emocjonalnym i zdrową firmą w sensie funkcjonalnym.

Dariusz Duma

Dyrektor wykonawczy Family Business Network Poland: Pomyślmy – ile złego można zrobić w firmie, gdy pewny siebie, twardy charakterem nestor mówi: Najbardziej kocham to dziecko, które jest najmądrzejsze, najlepsze i najzdolniejsze biznesowo. Lub odwrotnie, gdy przyniesie do firmy zasadę, że trzeba kochać wszystkich po równo?

Planowanie równoległe

Sukcesja jest związana z ciągłością wartości rodzinnych, biznesowych, społecznych. Często wiąże się z korektą modelu biznesowego, przekształceniami struktury, rebrandingiem. Nie jest tylko wymianą zarządu, przy niezmienionej strukturze. W tym kontekście w kręgach najbardziej znanej francuskiej szkoły biznesu Insead, używa tu terminu planowania równoległego1. Należy tak zarządzać ładem rodzinnym i ładem firmowym, aby firma nadawała się do przekazania w każdym momencie, a rodzina nadawała się, aby firmę przejąć. Planowanie równoległe polega też na tym, aby biznes mierzyć na pokolenia. Regułą firm niemieckich, francuskich, włoskich, a szczególnie azjatyckich jest myślenie w kategoriach 5-6 pokoleń do przodu.

Co to oznacza w praktyce? Firma powinna mieć zdefiniowany system podejmowania decyzji, z czym wiąże się jasno określona wizja i wartości. Oznacza to po prostu wzór na to, jak ma się dalej rozwijać. To jest potrzebne nie tylko do tego, aby firma nadawała się do przekazania komukolwiek, ale aby sukcesor czy sukcesorka wiedzieli, na co się decydują. Mogli planować rozwój – co można na tej bazie w przyszłości zbudować? Obecny czas pierwszych sukcesji w Polsce i propozycja planowana równoległego wyznacza symboliczne przejście do stania się firmą rodzinną.

Chodzi w tym wszystkim o dogłębną, rzeczową odpowiedź na pytanie – jakiej sukcesji oczekuje nestor, założyciel i prezes firmy? Jeżeli nie zrobi on czegoś, aby przygotować sukcesję, to w obliczu nieuchronności płynącego czasu, ona zawsze nadejdzie, ale nie będzie taka, jakiej można sobie życzyć. Na pewno popełni błąd, gdy pomiesza porządki rodziny (miłości) z porządkiem firmy (kompetencji i konkurencji). Po prostu, w rodzinie kochamy się, a na firmowe boisko wychodzą utalentowani, zaangażowani i zdeterminowani, a nawet bezlitośni biznesowo jej przedstawiciele. To wymaga intuicji i dojrzałości psychologicznej. Odkrycie autonomii rodzina-firma umożliwia dialog tych dwóch światów. Wtedy powstają warunki, aby sukcesja stałą się fenomenem biznesowym, strategicznym i prawnym jednocześnie.

Po raz pierwszy został użyty w książce „Strategic Planning for the Family Business Parallel Planning to Unify the Family and Business” Randela Carlocka i Johna L. Warda w 2001 r.

Podcast BIZNES JUTRA powstał z okazji obchodów 20 lecia powstania firmy Bibby Financial Services w Polsce. Całość cyklu można odsłuchać także na platformach Spotify, Google Podcast i Apple Podcast.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane