Branża piwna zwolniła w 2001 r.

Paweł Mazur
opublikowano: 2002-01-16 00:00

Grupa Żywiec w 2001 r. minimalnie wyprzedziła Kompanię Piwowarską — wynika z wstępnych obliczeń. Cała branża sprzedała w ubiegłym roku zaledwie o 0,5 proc. piwa więcej niż w rok temu. W poprzednich latach dynamika była znacznie wyższa.

Branża piwowarska ulokowała na rynku w 2001 r. 24,14 mln hl piwa — wynika z nie potwierdzonych danych. Zgodnie z wcześniejszymi prognozami, dynamika tego sektora w porównaniu z 2000 r. wyniosła niespełna 0,5 proc. W ujęciu ilościowym różnica sięga zaledwie około l00 tys. hl piwa.

Wyraźnie widać, że dystans między największymi graczami na rynku, czyli Grupą Żywiec a Kompanią Piwowarską został niemal całkowicie zniwelowany. Grupa Żywca (browary: Żywiec, Leżajsk, EB oraz Warka), kontrolowana przez Heinekena, w ubiegłym roku sprzedała około 7,66 mln hl piwa, co dało jej 31,8-proc. udział w rynku i dynamikę na poziomie 3,3 proc. Zaledwie o 100 tys. hl piwa mniej zdołała sprzedać Kompania Piwowarska, której właścicielem jest południowoafrykański SAB. Spółka, w której skład wchodzą browary Lech i Tychy, sprzedała w 2001 r. 7,56 mln hl piwa, co przełożyło się na 31,3-proc. udział w rynku. Dynamika sprzedaży poznańskiej spółki w zestawieniu z wynikami osiągniętymi w 2000 r. (wtedy sprzedała niemal 7 mln hl piwa) wyniosła 8,6 proc.

Trzeci z wielkiej trójki producentów, czyli grupa Carlsberg Okocim (browary Okocim, Kasztelan, Bosman, do których dołączy w tym roku Piast), sprzedała w 2001 r. ponad 3,6 mln hl piwa, co przełożyło się na 15 proc. udziału w rynku. Koszt połączenia poszczególnych browarów był w tym przypadku stosunkowo niski, gdyż duńska grupa zanotowała w roku ubiegłym spadek sprzedaży o około 6,9 proc. To rezultat przede wszystkim niższej o kilkanaście procent sprzedaży Bosmana i Piasta. Sam browar Okocim w 2001 r. zdołał sprzedać o około 9 proc. piwa więcej niż rok wcześniej.

Również austriacka grupa Brau Union (Van Pur, Browary Warszawskie i Kujawiak) nie może pochwalić się dobrą dynamiką. Ogółem sprzedała w 2001 r. 1,5 mln hl piwa, co dało wykonanie planu w 93,2 proc. i udział w rynku na poziomie 6,2 proc. Pozostałe browary sprzedały niemal 3,8 mln hl piwa, co dało im 15,7-proc. udział.