CBA prześwietla przetarg na tramwaje

opublikowano: 21-02-2019, 22:00

Śledczy wzięli pod lupę spółkę Tramwaje Warszawskie. Analizowane są dokumenty związane z przetargiem o wartości ok. 2 mld zł.

Firma Hyundai Rotem Company wygrała niedawno przetarg na dostawę 213 tramwajów dla stolicy. Teraz Centralne Biuro Antykorupcyjne (CBA) zbada jego przebieg — dowiedział się „PB”. Ostatnie zamówienie Tramwajów Warszawskich, spółki należącej do miasta, jest największe w jej historii. Wybór kwestionują m.in. posłowie PiS, którzy w roli wykonawcy widzieliby raczej rodzimą Pesę. 

— 15 lutego 2019 r. CBA poprosiło Tramwaje Warszawskie o wgląd w dokumentację przetargową i kopie dokumentów. Dokumentacja zostanie przekazana zgodnie z treścią pisma informującego o bezterminowej kontroli. Podczas prowadzonych działań kontrolnych zawsze wykazujemy się współpracą i pełnym wsparciem służb kontrolnych — informuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy miejskiej spółki.

CBA potwierdza tę informację. Podkreśla jednak, że nie chodzi o kontrolę administracyjną.

— Zwróciliśmy się do spółki Tramwaje Warszawskie o przekazanie dokumentów dotyczących postępowań przetargowych.Prowadzimy wstępne czynności analityczne, które nie są ani ograniczone czasem, ani konkretną tematyką i — podkreślam — mogą, ale nie muszą zakończyć się wszczęciem kontroli administracyjnej. Kontrola jest natomiast ściśle regulowaną procedurą, która trwa na ogół trzy miesiące i może się przedłużyć do dziewięciu — informuje Temistokles Brodowski z Centralnego Biura Antykorupcyjnego (CBA).

Koreański gigant zaoferował dostawę pojazdów za 1,8 mld zł. Znacznie droższe oferty wpłynęły od konsorcjum Stadler i Solaris (2,4 mld zł) oraz bydgoskiej Pesy (2,8 ml zł), która podważyła wybór miasta, odwołując się w Krajowej Izbie Odwoławczej (KIO). Wyrok w sprawie jeszcze nie zapadł.

— Rolą CBA jest kontrolowanie takich postępowań, choć akurat ten przetarg raczej nie budzi wątpliwości. Po jego ogłoszeniu firmy nie kwestionowały specyfikacji istotnych warunków zamówienia, co może sugerować, że nie doszukały się żadnych niekonkurencyjnych zapisów faworyzujących konkretnego producenta — komentuje Patryk Wild, ekspert ds. transportu, były wiceprezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji we Wrocławiu.

Niedawno rozstrzygnięty przetarg jest drugi. Pierwszy, na dostawę 213 pojazdów, Tramwaje Warszawskie ogłosiły w lutym 2017 r. Był unieważniany aż trzykrotnie.

a2bc4ae2-8c2e-11e9-bc42-526af7764f64
Puls Samorządu
Newsletter o inwestycjach i finansach lokalnej administracji.
ZAPISZ MNIE
Puls Samorządu
autor: Aleksandra Rogala
Wysyłany raz w tygodniu
Aleksandra Rogala
Newsletter o inwestycjach i finansach lokalnej administracji.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Aleksandra Rogala, Katarzena Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu