W przetargu na dostawę 213 nowych tramwajów dla stolicy wygrała Hyundai Rotem Company. Firma dostarczy je za 1,8 mld zł.
Od ponad dwóch lat to zamówienie budziło duże emocje producentów
pojazdów szynowych. Chodzi o dostawę ponad 213 tramwajów dla Warszawy
(123 w ramach umowy podstawowej i kolejnych 90 w ramach opcji), czyli
kontrakt potencjalnie warty niemal 2 mld zł. To rekordowe zamówienie
spółki Tramwaje Warszawskie podlegającej urzędowi miasta. W pierwszym
przetargu, ogłoszonym w lutym 2017 r., nie udało się wybrać żadnej
oferty. Firmy ostro rywalizowały, składając odwołania w Krajowej Izbie
Odwoławczej (KIO).
Aktywuj dostęp do pb.pl – zyskasz nieograniczoną możliwość czytania najświeższych informacji z gospodarki i rynków. Aby korzystać z nich jeszcze wygodniej, pobierz aplikację mobilną.
Zamów wersję Premium, a do Twojej dyspozycji będzie pełna zawartość pakietu Basic, a dodatkowo: e-wydania, raporty branżowe, LexBiznes oraz atrakcyjne rabaty na konferencje.
W przetargu na dostawę 213 nowych tramwajów dla stolicy wygrała Hyundai Rotem Company. Firma dostarczy je za 1,8 mld zł.
Od ponad dwóch lat to zamówienie budziło duże emocje producentów
pojazdów szynowych. Chodzi o dostawę ponad 213 tramwajów dla Warszawy
(123 w ramach umowy podstawowej i kolejnych 90 w ramach opcji), czyli
kontrakt potencjalnie warty niemal 2 mld zł. To rekordowe zamówienie
spółki Tramwaje Warszawskie podlegającej urzędowi miasta. W pierwszym
przetargu, ogłoszonym w lutym 2017 r., nie udało się wybrać żadnej
oferty. Firmy ostro rywalizowały, składając odwołania w Krajowej Izbie
Odwoławczej (KIO).
W sprawie przetargu orzekał także Sąd Okręgowy. Po wielu miesiącach
postępowanie ostatecznie zostało unieważnione przez zamawiającego.
Tramwaje Warszawskie ogłosiły kolejne, lecz ze zmienionymi kryteriami.
Tym razem niektóre firmy wycofały się z rywalizacji (zrezygnowały m.in.
Škoda i Alstom).
Długa droga po wygraną
8 lutego 2019 r. Tramwaje Warszawskie ogłosiły zwycięzcę drugiego
przetargu — Hyundai Rotem Company. To ta sama firma, która w pierwszym
przetargu składała odwołania do KIO aż trzy razy. Była wówczas
najbliższa zdobycia kontraktu, ponieważ zaoferowana przez nią cena była
zbliżona do kwoty przeznaczonej na zamówienie przez Tramwaje
Warszawskie. Jej ofertę podważył jednak sąd okręgowy, który uznał, że
błędy formalne w ofercie spółki nie były omyłką, lecz intencjonalnym
działaniem, a miasto ją wykluczyło. W drugim podejściu spółka
zaproponowała, że zbuduje pojazdy za 1 mld 852 mln zł netto.
— Tramwaje Warszawskie wybrały najkorzystniejszą ofertę. Złożyła ją
firma Hyundai Rotem Company. Nowe wagony pojadą nie tylko po
istniejących trasach, lecz wyjadą także na nowe, np. do Wilanowa —
informuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.
a2bc4ae2-8c2e-11e9-bc42-526af7764f64
Puls Samorządu
Newsletter o inwestycjach i finansach lokalnej administracji.
ZAPISZ MNIE
Puls Samorządu
autor: Aleksandra Rogala
Wysyłany raz w tygodniu
Newsletter o inwestycjach i finansach lokalnej administracji.
consents-consent_327
ZAPISZ MNIE
consents-consent_294
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.
Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
W drugim przetargu wpłynęło pięć kopert. Oferty złożyły trzy firmy —
Hyundai Rotem Company, konsorcjum Stadler Polska i Solaris Trams oraz
Pesa Bydgoszcz. Firmy Siemens i Construcciones y Auxiliar de
Ferrocarriles (CAF) nie złożyły ofert, poinformowały tylko, że nie wezmą
udziału w postępowaniu. Oferta konsorcjum Stadler Polska i Solaris Tram
jeszcze w grudniu 2018 r. została odrzucona z uwagi na zaproponowane
terminy niezgodne z wymaganiami Tramwajów Warszawskich. Z kolei
propozycja Pesy przekracza kwotę, jaką miejska spółka mogła przeznaczyć
na zakupy.
Nowa jakość w stolicy
W ramach zamówienia podstawowego producent powinien dostarczyć nowe
tramwaje do końca października 2022 r., a w ramach opcji — do końca
października 2023 r. Dostawy wagonów rozpoczną się w ciągu 22 miesięcy
od podpisania umowy. Wcześniej zgodę na kontrakt obu spółek będzie
musiał wyrazić Urząd Zamówień Publicznych.
— Ze względu na różne potrzeby przewozowe chcemy kupić trzy rodzaje
szynowych pojazdów o różnej długości, w wersji jednokierunkowej i w
wersji dwukierunkowej. Wszystkie nowe tramwaje będą niskopodłogowe, co oznacza,
że będą przyjazne niepełnosprawnym i opiekunom z dziećmi w wózkach.
Tramwaje będą klimatyzowane, wyposażone w monitoring, w system
informacji pasażerskiej oraz w zasobnik energii — wyjaśnia Maciej
Dutkiewicz.
Dzisiaj po ulicach Warszawy jeździ prawie 530 tramwajów. 311 wagonów,
czyli 59 proc. tej floty, to wagony niskopodłogowe.
— Już dziś wśród miast eksploatujących tramwaje Warszawa może się
pochwalić najwyższym w Polsce procentowym udziałem wagonów
niskopodłogowych, kupowanych jako nowe — twierdzi Maciej Dutkiewicz.