Grupa Spyrosoft, która w połowie września informowała o podpisaniu listu intencyjnego dotyczącego prowadzonych rozmów ws. przejęcia na rynku amerykańskim, właśnie sfinalizowała transakcję. Przejmuje 100 proc. akcji spółki Carimus z siedzibą w Karolinie Północnej. Cena zostanie zapłacona gotówką oraz akcjami giełdowej spółki.
Amerykańska akwizycja
Część gotówkowa ma przybliżoną wartość 4,5 mln USD (16,4 mln zł) i rozliczona zostanie w ciągu dwóch i pół roku. Sprzedawca dodatkowo ma uprawnienie do objęcia akcji Spyrosoftu po cenie nominalnej, przy czym dokładna ich liczba uzależniona będzie od wyników Carimusa osiągniętych w 2027 r.
Carimus specjalizuje się w projektowaniu i wdrażaniu rozwiązań cyfrowych obejmujących tworzenie strategii marki, doświadczeń użytkownika, rozwój aplikacji internetowych i mobilnych, a także doradztwo strategiczne z obszaru IT. Cała sprzedaż spółki pochodzi z rynku amerykańskiego. Obsługuje klientów z wielu sektorów, w tym m.in. ochrony zdrowia i biotechnologii, energetyki czy infrastruktury. Powstał w 2013 r., a jego zespół liczy około 40 osób. W 2024 r. przychody Carimusa wyniosły 5,3 mln USD, a szacunki na cały 2025 r. zakładają sprzedaż na poziomie ok. 6,2 mln USD.
Przyspieszenie rozwoju za granicą
Spyrosoft już od kilku lat jest obecny na rynku USA. W pierwszym półroczu 2025 przychody z tego rynku stanowiły 15 proc. sprzedaży grupy. To efekt m.in. przejęcia ponad rok temu Codibly, polskiej spółki obsługującej sektor elektromobilności i OZE posiadającej portfel klientów m.in. w USA.
- Obecny krok, a więc dołączenie do naszej grupy spółki amerykańskiej, pozwoli nam znacząco przyśpieszyć rozwój. Dzięki temu chcemy wyraźnie poszerzyć bazę naszych klientów w Stanach Zjednoczonych, zwiększyć rozpoznawalność na tym rynku czy sprzedaż krzyżową usług. Wszystko po to, by zdynamizować wzrost przychodów z rynku amerykańskiego, który oczywiście jest jednym z najciekawszych i najszybciej rozwijających się na świecie, jeśli chodzi sektor IT – mówi Konrad Weiske, prezes Spyrosoftu.
Jak twierdzi, jednym z celów wzmacniania pozycji w Stanach Zjednoczonych jest chęć coraz szybszego rozwoju w obszarze AI.
- Ten segment rynku gna do przodu, a najlepsi, najbardziej doświadczeni specjaliści są właśnie na rynku amerykańskim. Chcemy, by dołączali do naszego zespołu w Carimusie, co wzmocni kompetencje AI całej naszej grupy – mówi prezes Spyrosoftu.
Strategia zakupowa giełdowej spółki
Akwizycje są częścią strategii rozwoju Spyrosoftu, dzięki której grupa zwiększa dywersyfikację działalności, pod względem sektorów i geograficznej obecności.
- Te, które przeprowadziliśmy, a więc Better Software Group w 2022 r. oraz Codibly ponad rok temu, potwierdziły, że strategicznie dobrane przejęcia mogą skutecznie uzupełniać nasz rozwój organiczny. Dlatego właśnie w planach mamy kolejne transakcje, a nasza aktywność w tym obszarze wzrosła w ostatnich miesiącach. Przyglądamy się rynkowi i analizujemy pojawiające się możliwości – mówi Remigiusz Morawiecki, odpowiedzialny za akwizycje w Spyrosofcie.