Cel: więcej kobiet w zarządach spółek

Inicjatorzy Projektu 30% Club chcą, aby do 2030 r. reprezentacja kobiet w organach 140 największych giełdowych spółek wynosiła minimum 30 proc.

Polska powoli zaczyna otwierać się na różnorodność płci w kulturze biznesowej. W ślad za nową wersją zbioru zasad ładu korporacyjnego stworzonego przez Giełdę Papierów Wartościowych, rusza kolejna inicjatywa, Kampania 30% Club, mająca na celu zwiększenie reprezentacji kobiet w organach spółek.

Inicjatywa chce doprowadzić, by kobiet było więcej w zarządach 140 największych spółkach notowanych na WIG20, mWIG 40 i sWIG80 do 2030 r. To ambitne zamierzenie biorąc pod uwagę, że 2020 r. zakończył się z 15-procentową obecnością kobiet we władzach tych firm. Prezeskami było zaś tylko 4 proc. – wynika z badań 30% Club.

- Siłą kampanii jest zaangażowanie osób na najwyższych stanowiskach – prezesów zarządów i przewodniczących rad nadzorczych – mężczyzn i kobiet, do promowania różnorodności i otwierania kobietom drzwi do kariery – mówi Milena Olszewska-Miszuris, inicjatorka i Co-Chair 30% Club Poland.

Menedżerka podkreśla, że oprócz celu, potrzebne są także działania, zwłaszcza nakierowane na wyrównywanie kobietom szans do awansu oraz tworzenie inkluzywnych kultur korporacyjnych.

- Nadchodzi czas, w którym to kobiety w mocniejszym stopniu powinny zasilić szeregi władz korporacyjnych swoimi kompetencjami oraz doświadczeniami. Zyskają na tym wszyscy – dodaje Milena Olszewska-Miszuris.

Kampania jest międzynarodową inicjatywą, wprowadzoną w 18 miejscach świata: w Australii, Brazylii, Kanadzie, Chile, Kolumbii, krajach Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej, Hongkongu, Irlandii, Włoszech, Japonii, Malezji, Meksyku, Turcji, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych oraz w regionie Afryki Wschodniej i Południowej.

Do projektu w Polsce przystąpiło 13 firm: Orange Polska, IBM Poland and Baltics, Mastercard Europe Oddział w Polsce, Credit Suisse Poland, Benefit Systems, Wirtualna Polska, Siemens Polska, BASF Polska, Blue Media, Emitel, Ryvu Therapeutics, Société Générale Oddział w Polsce, Summa Linguae.

Julien Ducarroz, prezez Orange Polska, podkreśla, że otwartość w kulturze biznesowej jest kluczem do sprostania nowym wyzwaniom. Jego zdaniem musi ona jednak iść w parze z różnorodnością.

- Dane dowodzą, że zróżnicowane zespoły są bardziej efektywne i po prostu pracują lepiej. Dotyczy to wszystkich szczebli organizacji, od pierwszej linii po zarząd. Nadal istnieją stereotypy i bariery, z którymi musimy się zmierzyć. I to powinno być nasze wspólne wyzwanie, aby tworzyć sprzyjające środowisko i promować talenty – podsumowuje Julien Ducarroz.

Świat potrzebuje zmiany
Marta Bańkowska
Psycholożka Fundacja Mentis

Inicjatywy takie jak 30% Club wskazują na to, że świat, w którym żyjemy, bardzo potrzebuje zmiany. I nie chodzi tutaj tylko o różnorodnośćw biznesie, która, jak wynika z badań i obserwacji, wpływa pozytywnie na rozwój firm. Chodzi o zmianę świadomości społecznej w obszarze równości szans, sprawiedliwości, w obszarze związanym z walką ze stereotypami i uprzedzeniami oraz możliwościami dopasowania życia zawodowego do potrzeb człowieka, co realnie wpływa na dobrostan jednostki i społeczeństwa.

Patrząc ze społecznej perspektywy tego typu kampanie prowadzą nas do stworzenia bardziej sprawiedliwego systemu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Karpińska

Polecane