Cenę auta tworzy się od końca

opublikowano: 29-01-2021, 06:30

Zastanawialiście się, czym kieruje się importer, tworząc cennik dla nowego modelu samochodu? Rąbka tajemnicy uchyla Maciej Kilim, menedżer, który w Toyota Motor Poland odpowiada m.in za ceny nowych aut.

„PB”: Co to jest cena rynkowa?

Maciej Kilim: To, od czego zaczynamy, budując cennik. Cena rynkowa to niejako pozycjonowanie modeli na danym rynku. Innymi słowy, proponujemy kwotę, która sprawi, że dany model będzie do zaakceptowania, oraz — w zależności od przyjętej dla niego strategii — odpowiednio droższy lub tańszy od konkurencji. Proponując cenę uwzględniamy różnice w wyposażeniu oraz ceny dwóch, trzech modeli, które uważamy za bezpośrednią konkurencję.

Innymi słowy — importer buduje cenę od końca?

Tak. Dopiero po ustaleniu ceny rynkowej odejmujemy od niej podatki, koszty logistyczne, marżę oraz jeśli to koniecznie — cło. Wtedy startują negocjacje z producentem.

Odpowiada pan nie tylko za ceny toyot w Polsce, ale również na Węgrzech w Czechach i na Słowacji. Tam jest podobnie?

Tak, ale cena nowych aut na rynkach może się różnić. Wynika to przede wszystkim z różnic w podatkach. Weźmy pod uwagę chociażby na podatek VAT. W Polsce wynosi 23 proc., na Słowacji 20 proc., w Czechach 27 proc., a na Węgrzech aż 27 proc. Już tylko z tego powodu ceny będą inne. Ponadto należy uwzględnić jeszcze jeden podatek, który występuje w Polsce i na Węgrzech, czyli akcyzę. W Polsce w zależności od pojemności silnika może wynosić między 3,1 a 18,6 proc., na Węgrzech akcyza jest stała i wynosi około 250 EUR.

materiały prasowe

Czyli sprowadzenie nowego auta może okazać się opłacalne? Na przykład z USA? Na przykładzie toyoty camry, oferowanej i w Europie, i za oceanem, widać, że można sporo zaoszczędzić...

Faktycznie cennik w USA wygląda korzystniej. Model, o którym pan wspomniał, w wersji hybrydowej kosztuje w Stanach Zjednoczonych od 27,3 tys. USD, czyli mniej więcej 100 tys. zł. W Polsce jego ceny startują z poziomu ponad 140 tys. zł. Wszystko piękne, ale należy uwzględnić kilka faktów. Przede wszystkim to, że cennik nie uwzględnia kosztów transportu, w związku z tym kosztów dystrybucji. W przypadku modelu camry należy więc do ceny doliczyć 1 tys. USD. Kolejna sprawa to konieczność przywiezienia auta do Polski, a więc konieczność doliczenia cła [10 proc. — red.], podatku akcyzowego [w przypadku camry 18,6 proc. — red.]. Dochodzą też różnice w podatku VAT. — w USA to 19 proc., w Polsce 23. W związku z tym de facto do ceny początkowo bardzo atrakcyjnej należy dodać około 11 tys. USD, i to tylko uwzględniając różnice podatkowe. Zostają jeszcze koszty transportu. Wychodzi na to, że na koniec dnia camry z USA będzie kosztowała bardzo podobnie do tej z polskiego salonu.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Skoro pozostaje nam polski salon, to może chociaż rabacik? Czy tworząc cenniki uwzględnia pan politykę udzielania rabatów?

Ustalając cenę samochodu na dany rynek, musimy zakładać jakiś poziom dochodowości. W związku z tym rabaty muszą być skalkulowane podczas ustalania cen. Trzeba jednak pamiętać, że bardzo często w tych rabatach, nawet oficjalnie publikowanych w internecie, już partycypują dilerzy. To już nie są te czasy, w których jeden to rabat importerski, a drugi od dilera. Obecnie coraz trudniej jest uzyskać dodatkowy rabat od dilera.

Czy w związku w tym zmieniło się również to, że najlepszym momentem dla klienta indywidualnego na kupno nowego auta jest początek roku?

Nie. To się nie zmieniło, przynajmniej w Polsce. Wyprzedaż tzw. starego rocznika jest fenomenem naszego rynku i nadal okazją do uzyskania najbardziej korzystnych rabatów. Na innych rynkach liczy się bardziej rok zakupu, ewentualnie pierwszej rejestracji, w Polsce — rok produkcji. Stąd różnego rodzaju wyprzedaże, akcje promocyjne i tym podobne działania podejmowane przez importerów u progu nowego roku.

Podcast Puls Biznesu do słuchania co piątek od rana w twojej aplikacji podcastowej oraz na pb.pl/dosluchania,

najnowszy: „Ceny nowych aut”

goście: Wojciech Drzewiecki — Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, Jakub Faryś — Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, Maciej Kilim — Toyota Motor Poland, Michał Knitter — carsmile.pl

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane