Chiny ratują rynek ropy od strony popytowej

Dorota Sierakowska Analityk surowcowy DM BOŚ
opublikowano: 19-11-2020, 10:39

W tym tygodniu na rynku ropy naftowej przeważa strona popytowa – optymizm ten wynika z kilku przyczyn: nadziei na skuteczną szczepionkę na koronawirusa, spadku wartości amerykańskiego dolara oraz oczywiście oczekiwanych działań OPEC+ w zakresie modyfikacji porozumienia naftowego i utrzymywania produkcji ropy w ryzach.

Tymczasem warto również spojrzeć szerzej na obraz sytuacji na rynku ropy naftowej. W poprzednim tygodniu Międzynarodowa Agencja Energetyczna oceniła, że Chiny będą jedynym rynkiem, na którym w bieżącym roku zaobserwujemy wzrost popytu na „czarne złoto”. Według wyliczeń MAE, 2020 rok przyniesie spadek globalnego popytu na ropę o około 9%.

Bardzo wymowne są dane dotyczące okresu kwiecień-wrzesień 2020 r. Pokazują one, że popyt na ropę w Chinach w tym czasie wzrósł o 3,6% w ujęciu rdr. To duży kontrast na tle pozostałych rejonów świata. Gdy spojrzymy na resztę krajów Azji, to we wspomnianym okresie popyt na ropę spadł tam o 14,8%. Nie lepiej wyglądają inne kontynenty: w okresie kwiecień-wrzesień br. popyt na ropę w Amerykach spadł o 15,9%, na Bliskim wschodzie o ponad 10%, w Afryce o niemal 15%, zaś rekordowa obniżka dotyczyła Europy, gdzie popyt spadł o 16,7% w ujęciu rdr.

Chiny relatywnie sprawnie poradziły sobie z koronawirusem, podczas gdy Stany Zjednoczone czy Europa znalazły się w dużo trudniejszej sytuacji i obecnie wciąż wprowadzają restrykcje związane z drugą falą pandemii. Niskie ceny ropy na globalnym rynku, spowodowane ograniczeniem w przemieszczaniu się i obniżonym popytem na paliwa, zachęciły Chiny do zwiększenia zakupów ropy i uzupełniania swoich rezerw.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane