W jakiej kondycji są firmy z sektora usług rozwojowych? Z czym się zmagają? Między innymi na te pytania odpowiadają autorzy najnowszego branżowego raportu „Bilans Kapitału Ludzkiego” przygotowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).
W branży usług rozwojowych działa 89 tys. firm, z czego aż 98 proc. stanowią mikroprzedsiębiorstwa. Co piąty badany przedstawiciel biznesu prowadzi działalność gospodarczą związaną z nauką języków obcych lub edukacją sportową. Najmniejszy udział w sektorze mają przedsiębiorstwa zajmujące się edukacją artystyczną i z zakresu jazdy oraz pilotażu (odpowiednio: 7,1 proc. i 7,8 proc.).
Autorzy raportu zwracają uwagę na trendy społeczno-kulturowe, które wpływają na branżę. Wśród nich wymieniają m.in. starzenie się społeczeństwa i zmniejszającą się liczbę osób aktywnych zawodowo. Zmiany te powodują wzrost znaczenia w branży zadań i kompetencji związanych z diagnozą potrzeb odbiorców i włączaniem innowacji edukacyjnych do usług rozwojowych. Eksperci PARP zauważają, że pracodawcy z sektora potrzebują pracowników, którzy posiadają specjalistyczne kompetencje oraz potrafią łączyć zaawansowaną wiedzę i umiejętności pochodzące z różnych dziedzin.
Na sektor usług rozwojowych wpływ mają również trendy technologiczno-ekonomiczne, w tym m.in. robotyzacja i komunikacja zdalna. To z kolei przekłada się na stały wzrost znaczenia kompetencji cyfrowych.
Przedstawiciele branży świadczą usługi, korzystając z różnych modeli - bazują na przekazywaniu wiedzy za pośrednictwem internetu (ang. e-learning), w sposób hybrydowy, czyli uwzględniający tradycyjne metody nauki z formą zdalną (ang. blended learning), a także za pomocą materiałów audiowizualnych (ang. videolearning). Szczególnie zwraca uwagę wzrost korzystania przez podmioty z branży z tego ostatniego rozwiązania – z 13 proc. w 2021 r. do 27 proc.
Eksperci PARP podkreślają, że przedsiębiorcy coraz częściej wykorzystują zaawansowane rozwiązania. Wśród nich są technologie wirtualna i rozszerzona (wzrost z 8 proc. do 14 proc.) , a także sztuczna inteligencja (z 2 proc. do 15 proc.). Wciąż jednak ich zastosowanie nie jest częste, głównie ze względu na zbyt wysokie koszty realizacji tego typu usług, co w opinii pracodawców przekłada się na zbyt wysoką cenę dla klienta.
Z raportu wynika, że w ciągu ostatniego roku innowacje wdrożyło aż 63 proc. firm z branży. Najczęściej polegały one na wprowadzeniu nowego lub ulepszonego produktu bądź usługi (41 proc.).