Coraz bliżej do e-faktur w przetargach

opublikowano: 15-01-2019, 22:00

Wysyłanie dokumentów elektronicznych w rozliczeniach z administracją publiczną będzie dobrowolnym wyborem przedsiębiorcy.

Trwają ostatnie prace nad udostępnieniem Platformy Elektronicznego Fakturowania (PEF), służącej do w pełni zautomatyzowanej wymiany rozliczeń. Dostęp do niej będzie możliwy poprzez aplikację webową i desktopową. Przedsiębiorca wybierze, czy chce przesłać dokumenty za pośrednictwem strony internetowej czy poprzez oprogramowanie instalowane na dysku komputera.

Według wyjaśnień Tadeusza Kościńskiego, wiceministra przedsiębiorczości i technologii, platforma będzie służyć do przesyłania drogą elektroniczną ustrukturyzowanych faktur i innych dokumentów elektronicznych wymaganych przy zamówieniach publicznych. Nowe narzędzie ma pozwolić także na przetwarzanie i udostępnianie informacji związanych z realizacją tych przedsięwzięć. Wydaje się jednak, że taka forma rozliczeń może być stosowana nie tylko w relacjach przedsiębiorców z instytucjami publicznymi, lecz także między firmami (B2B).

Wdrażanie dyrektywy

— Początkowo obowiązek wystawiania jednolitych e-faktur planowano nałożyć również na wykonawców zamówień publicznych. Z tego założenia ustawodawca jednak się wycofał, a więc dla przedsiębiorców, którzy wygrają przetargi, stosowanie nowych e-faktur pozostanie dobrowolne. Spodziewamy się jednak, że dostosowanie systemów tych podmiotów do przesyłania e-faktur w konsekwencji przyczyni się do wzrostu popularności dokumentowania transakcji fakturami ustrukturyzowanymi. To powinno zmobilizować polski biznes do rozliczeń w formie elektronicznej — zauważa Tomasz Kuciel, prezes firmy Edison.

Przygotowania te wynikają z wprowadzenia, od 18 kwietniatego roku, unijnej dyrektywy o obowiązkowym przyjmowaniu takich dokumentów w administracji publicznej. Urzędy, samorządy i instytucje państwowe będą musiały odbierać, przetwarzać i archiwizować dokumenty w formie elektronicznej.

W Portugalii nie czekano do 18 kwietnia, już od początku tego roku automatycznie przetwarzane faktury są obowiązkowe w administracji publicznej. W Niemczech pod koniec 2018 r. opracowano harmonogram wprowadzenia systemu na poziomie federalnym, regionalnym i lokalnym, a we Włoszech w lipcu zeszłego roku wprowadzono nakaz rozliczania się w formie Business To Government (B2G) za pomocą specjalnej platformy. Podwykonawcy i wykonawcy realizujący zamówienia publiczne przesyłają dokumenty poprzez elektroniczny hub, który umożliwia szybki obieg elektronicznych faktur. Od tego roku w system włączono również rozliczenia B2B. W Szwecji powszechne e-fakturowanie stosowane jest od prawie 20 lat. Od kwietnia tego roku obowiązkiem będzie elektroniczne fakturowanie w formacie B2G. Norwegowie przygotowując się do wdrożenia europejskiej dyrektywy też wprowadzili od 1 stycznia obligatoryjny standard fakturowania w formacie B2G.

Polskie przepisy

W naszym kraju automatyczne przetwarzanie faktur będzie obowiązywać według zasad określonych w Prawie zamówień publicznych, ustawach o partnerstwie publiczno-prywatnym i o umowie koncesji na roboty budowlane i usługi. E-fakturowanie będzie stosowane również w małych zamówieniach publicznych o wartości do równowartości 30 tys. EUR. W tym przypadku można wyłączyć zastosowanie e-faktur w umowie, ogłoszeniu, specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub innym dokumencie rozpoczynającym postępowanie przetargowe.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu