Coraz mniej kredytów dla mikrofirm

opublikowano: 04-01-2021, 13:50

W 2020 r. przedsiębiorcy zaciągnęli o prawie jedną trzecią kredytów mniej niż rok wcześniej. Zobowiązania spłacają jednak lepiej.

Już w kwietniu Biuro Informacji Kredytowej (BIK) informowało o znacznym spadku akcji kredytowej w przypadku mikroprzedsiębiorców z powodu pandemii. Ten trend jest kontynuowany. Mikrofirmy wciąż zaciągają coraz mniej kredytów. W listopadzie 2020 r. było ich aż o 33,3 proc. mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Natomiast wartość spadła o 20,8 proc.

W ciągu jedenastu miesięcy 2020 r. banki przyznały mikroprzedsiębiorcom 119,5 tys. kredytów, o 32,2 proc. mniej niż rok wcześniej. Ich łączna kwota sięgnęła 15,8 mld zł, o 27 proc. mniej niż rok temu. Spadki zostały odnotowane w przypadku każdego rodzaju kredytów, i wynosiły od 25 do 30 proc. W sumie do mikrofirm od stycznia do listopada trafiło 8,5 tys. kredytów inwestycyjnych wartych 2,6 mld zł, poza tym 41,8 tys. obrotowych (o wartości 6,7 mld zł) oraz 32,5 tys. w rachunku bieżącym (4,1 mld zł).

Większość finansowania przyznanego mikroprzedsiębiorcom w samym listopadzie 2020 r. trafiła do firm usługowych (47,5 proc. ) i handlowych (26,3 proc.).

Od stycznia do listopada minionego roku najmocniej spadła liczba kredytów przyznanych branży usługowej – o 34,1 proc. W przypadku produkcji spadek wyniósł 33,4 proc., a handlu – 31,9 proc. Jeśli natomiast chodzi o wartość zobowiązań zaciąganych w bankach, najmocniej spadła ona w przypadku produkcji i usług. Z kolei firmy budowlane wzięły kredyty warte aż o 19,4 proc. więcej niż rok temu.

Z danych BIK wynika, że w ostatnim czasie poprawiła się jakość portfeli kredytowych banków dla mikrofirm. To efekt tarcz finansowych, które pozwalają zachować płynność finansową w przypadku spadku sprzedaży i korzystania z wakacji kredytowych.

W listopadzie 2020 r. kredyty najgorzej spłacały firmy handlowe, a najlepiej usługowe i budowlane.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane