Forum dialogu technicznego CPK – pod takich hasłem odbyło się pierwsze spotkanie rządowych urzędników i przedstawicieli Centralnego Portu Komunikacyjnego(CPK) z reprezentantami branży kolejowej. Celem jest uzgodnienie rozwiązań dotyczących Kolei Dużych Prędkości (KDP), które nie tylko poprawią standard komunikacji publicznej, ale też pozwolą na rozwój korporacji budowlanych.
– Prace nad KDP otwierają przed firmami szansę na rozwój. Jest to również okazja do stworzenia nowych miejsc pracy i podniesienia kwalifikacji zawodowych pracowników, co przekłada się na długoterminowe korzyści dla całej gospodarki. Dlatego tak istotnym jest, aby przedsięwzięcie było realizowane wspólnie, przez budowanie relacji inwestora – CPK z polskimi firmami i instytucjami naukowymi – podkreślił Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Krajowi przedsiębiorcy budowlani dotychczas obawiali się, że wiele kontraktów kolejowych będą realizować zagraniczne firmy, np. z Korei, a polskie podmioty będą pełnić głównie rolę podwykonawców. Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej, twierdzi, że podczas wczorajszego spotkania ze strony rządu i CPK nie padły żadne konkretne obietnice, ale ze wstępnych deklaracji wynika, że z pewnością krajowe podmioty będą brać czynny udział w budowie KDP.
– To było bardzo owocne pierwsze spotkanie, dające nadzieję na dialog i rozwój krajowych firm przy budowie KDP – podkreśla Jakub Majewski.
Czasu jest mało, ponieważ po wakacjach jest planowany nabór w konkursie na finansowanie unijne, w którym CPK miał powalczyć o fundusze na budowę KDP Łódź-Warszawa. Obecnie, dzięki unijnemu dofinansowaniu, trwa projektowanie tego odcinka. Projekt ma określać parametry linii do prędkości 350 km/h, ale dotychczas CPK planował budowę niektórych elementów infrastruktury, takich jak urządzenia sterowania ruchem czy ekrany akustyczne, pozwalających na jazdę nie szybciej niż 250 km/h. W ostatnich miesiącach trwała dyskusja, na jaką prędkość się zdecydować. Jakub Majewski uważa, że spotkanie daje nadzieję na wybór wyższej.
Kolejną ważną kwestią wymagającą dopracowania jest budowa odcinka linii z Warszawy. Aby przyspieszyć budowę, CPK planował jej fazowanie i odłożenie w czasie budowy tunelu prowadzącego ze stolicy. Przed jego zbudowaniem pasażerowie wyjeżdżający z Warszawy korzystaliby z istniejącej linii kolejowej nr 1, z której w rejonie Pruszkowa miało być połączenie do szybkiej kolei prowadzącej do portu centralnego i Łodzi. Obecnie rządowi urzędnicy są sceptyczni wobec tego rozwiązania.