CSR jest kluczem do pozyskania młodych pracowników

Dorota Kaczyńska
opublikowano: 2018-12-27 22:00
zaktualizowano: 2018-12-30 22:00

Według Institute for Corporate Productivity, aż 93 proc. przedstawicieli generacji Z w czasie rekrutacji zwraca uwagę na politykę społeczną potencjalnego pracodawcy.

Szukający nowych zawodowych wyzwań zwracają uwagę nie tylko na wynagrodzenie, zakres zadań czy benefity pozapłacowe. Ważna jest dla nich również działalność firmy. Ponieważ często mogą wybierać między kilkoma ofertami, porównując je i analizując, oceniają także prospołeczną działalność przyszłego pracodawcy oraz wymiar etyczny jego biznesu. — Często motywacją do przyjęcia oferty u konkretnego pracodawcy jest także jego wizerunek na rynku pracy, który budują m.in. opinie na temat kultury organizacyjnej i zaangażowania społecznego. Coraz częściej działania CSR są spójne ze strategią i wartościami firmy i stanowią konsekwentnie realizowaną politykę — mówi Katarzyna Pączkowska, dyrektor rekrutacji stałej w agencji zatrudnienia Manpower.

Nie tylko pensja. Młode osoby, szukające pracy, zwracają uwagę, czy firma angażuje się we wspieranie akcji charytatywnych i organizuje wolontariaty pracownicze — twierdzi Katarzyna Pączkowska, dyrektor rekrutacji stałej w agencji zatrudnienia Manpower.
FOT. MATERIAŁY PRASOWE

Budowanie relacji

Również Agnieszka Dobosz, ekspertka Pracuj. pl, zapewnia, że współcześni pracownicy, zwłaszcza milenialsi i przedstawiciele generacji Z, szukają na rynku pracy czegoś więcej niż dobrego wynagrodzenia.

— Nasze liczne badania z ostatnich lat pokazują, że wysokość pensji niezmiennie pozostaje najważniejszym czynnikiem przy decyzjach o wyborze miejsca zatrudnienia. Tuż za wynagrodzeniem plasują się jednak możliwości rozwoju, poczucie bycia docenionym i dobra atmosfera w zespole. Wszystkie te cechy świetnie buduje zaangażowanie we wspólny cel, wykraczający poza bieżący rachunek biznesowy. Coraz więcej firm dostrzega, że działania CSR są nie tylko sposobem na dzielenie się sukcesem z otoczeniem, ale także świetnym narzędziem budowania relacji w zespole — twierdzi Agnieszka Dobosz.

Na decyzję o wyborze pracodawcy mają wpływ działania proekologiczne, na przykład segregacja odpadów, ograniczenie zużycia papieru, ale także wyrównywanie szans pracowników i dbałość o ergonomiczne, przyjazne miejsce pracy.

— Znaczenie ma także to, czy pracodawca angażuje się we wspieranie akcji charytatywnych i organizowanie wolontariatów pracowniczych. Te elementy budują kulturę organizacyjną, integrują pracowników, tworzą lepszą atmosferę pracy, a osoba rekrutowana, zwłaszcza z pokolenia dopiero wchodzącego na rynek pracy, przykłada do tego dużą wagę — uważa Katarzyna Pączkowska.

Reasumując, aktywność firmy w zakresie CSR nie jest oczywiście główną przyczyną wyboru pracodawców, ale w czasach rywalizacji o kadry w wielu branżach może stanowić „języczek u wagi” przy podejmowaniu decyzji. Według raportu Cone/Porter Novelli z 2018 r., 68 proc. badanych Amerykanów preferowałoby pracę dla firmy, która kieruje się w swojej działalności określonymi wartościami prospołecznymi.

— W kontekście Bożego Narodzenia ciekawią natomiast badania Pracuj.pl. Według co trzeciego badanego specjalisty (35 proc.), jedną z głównych cech, jakimi powinien się wykazywać w okresie świątecznym dobry pracodawca, jest organizowanie akcji dobroczynnych. Rezultaty takich akcji obserwujemy w Grupie Pracuj. Nasi pracownicy chętnie angażują się np. w projekt Funduszu Stypendialnego. W jego ramach nie tylko ufundowaliśmy stypendia dla kilkudziesięciu studentów w Polsce, ale także zorganizowaliśmy dla wielu z nich sesje z naszymi pracownikami — opiekunami stypendystów. Takie akcje budują relacje między współpracownikami, cementują zespoły i pozwalają im się sprawdzić w nowych dziedzinach — zapewnia Agnieszka Dobosz.

Z dodatkową motywacją

Kanałem, za pośrednictwem którego firmy informują przyszłych pracowników o swoich działaniach CSR, jest także zakładka Kariera na stronach WWW organizacji. W tym miejscu można się zapoznać z działalnością firmy w zakresie odpowiedzialności społecznej i etyki biznesu, przeczytać o prowadzonych akcjach i możliwości angażowania się pracowników w wolontariat. Działalność prospołeczna czy proekologiczna firmy zwykle jest dokładnie opisywana także na jej profilach w mediach społecznościowych. Jak zwracają uwagę przedstawiciele Manpower, o swoim zaangażowaniu społecznym firmy informują również w ofertach pracy.

— Kiedyś działania CSR najczęściej podejmowały międzynarodowe korporacje, zwłaszcza w sektorach finansowym, usługowym i FMCG, ale dziś śmiało można powiedzieć, że robią to także mniejsze i średnie organizacje z różnym kapitałem. Bardzo często nowe firmy, które dopiero rozpoczynają działalność w Polsce, budują na rynku swój wizerunek pracodawców odpowiedzialnych społecznie — mówi Katarzyna Pączkowska.

Zdaniem Agnieszki Dobosz, aktywność w zakresie CSR czy dobroczynności to ważna wskazówka dla rekruterów. Osoby zaangażowane w projekty CSR to przeważnie specjaliści oddani pracy, szukający w niej czegoś więcej niż tylko źródła utrzymania.

— Jeśli odnajdują w sobie dodatkową motywację, by wychodzić z inicjatywą, poświęcać swój czas na coś więcej niż przypisane obowiązki — mogą być ważnymi członkami zespołu, inspirującymi innych do działania. Jednocześnie muszą być przekonani, że aktywność CSR pracodawcy wykracza poza powierzchowne działania wizerunkowe — twierdzi Agnieszka Dobosz.