CSR według polskich firm

Większość przedsiębiorstw deklaruje, że wypełnia ideę społecznie odpowiedzialnego biznesu. Trochę gorzej sprawa ma się w praktyce, choć i tak nie powinniśmy narzekać.

Wyniki badań nad polskim obszarem CSR nie zawsze są optymistyczne, ale to wciąż młoda dziedzina, która najlepszy okres ma jeszcze przed sobą. Z raportu „CSR w praktyce — Barometr Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej”, opublikowanym w lipcu 2018 r., wynika, że 40 proc. firm zrzeszonych w Izbie (CCIFP) i działających w Polsce (część z kapitałem francuskim) ma długofalową strategię CSR, a 21 proc. — roczny lub dwuletni plan działań w tym zakresie. 35 proc. respondentów stosuje działania doraźne, pozostali szukają innych możliwości opracowywania strategii CSR.

Zobacz więcej

Zmiany na lepsze. Dr hab. Bolesław Rok, prof. Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, zaznacza, że choć wiele polskich firm poprzestaje na deklaracjach, to zdają sobie jednak sprawę ze znaczenia CSR. Dodaje, że nowym, pozytywnym zjawiskiem są w tej dziedzinie start-upy, które społeczną odpowiedzialność stawiają przed zwiększaniem zysku FOT. MATERIAŁY PRASOWE

— Badania w dziedzinie społecznie odpowiedzialnego biznesu prowadzimy od trzech lat, a od prawie siedmiu organizujemy spotkania, na których dzielimy się z przedsiębiorcami dobrymi praktykami i doświadczeniami. W tym czasie zaobserwowaliśmy pozytywną zmianę, jednak nie jest to zmiana skokowa. Z pewnością większość działających dzisiaj firm zdaje sobie sprawę z istnienia idei CSR i jej ważności, ale wciąż nie wszyscy potrafią i mogą wdrożyć taką strategię w życie — mówi Mariusz Kielich, kierownik ds. Komunikacji i PR w CCIFP.

Chcę, ale nie mogę

Społeczna odpowiedzialność biznesu zdecydowanie łatwiej przychodzi korporacjom z odrębnymi jednostkami przeznaczonymi wyłącznie do opracowywania i wdrażania strategii CSR.

— Na naszych spotkaniach zawsze pojawiali się przedstawiciele tzw. dużego biznesu, ale również firmy z branży MŚP. Na początku widać było, że mniejsze przedsiębiorstwa rozpoznają potencjał w tej dziedzinie, ale przychodzą, żeby się uczyć, chłonąć wiedzę. Dzisiaj obserwujemy ich kolejne sukcesy w tej dziedzinie. Siłą rzeczy wciąż są one o krok za gigantami rynku, ale braki nadrabiają motywacją — tłumaczy Mariusz Kielich.

Warto zaznaczyć jednak, że w przypadku wielu firm stosowanie strategii CSR to jedynie deklaracje.

— Polskie firmy zdają sobie sprawę ze znaczenia odpowiedzialności biznesu, ale wciąż wiele z nich poprzestaje na deklaracjach. Z drugiej strony, trzeba przyznać, że jeszcze kilkanaście lat temu większość firm nie była zainteresowana nawet deklaracjami, więc idziemy w dobrym kierunku i już możemy mówić o sporym postępie. Co więcej, kiedyś CSR kojarzył się bardziej z filantropią, dzisiaj firmy doskonale wiedzą, że to sposób prowadzenia biznesu i element doskonałości zarządzania — mówi dr hab. Bolesław Rok, prof. Akademii Leona Koźmińskiego.

Mniejsi też celują w CSR

Małym i średnim przedsiębiorcom, choć w ciągu kilku ostatnich lat zrobili w dziedzinie CSR milowy krok, wciąż brakuje spójności w działaniu.

— Z moich obserwacji i współpracy z MŚP, wynika że firmy i ich działania są znacznie bardziej odpowiedzialne niż jeszcze kilka lat temu. Realizują to w różnych dziedzinach, jednak nadal nie robią tego w sposób systemowy i spójny. Na pewno społeczna odpowiedzialność firm poprawiła się, jeśli chodzi o miejsce pracy, w tym w zakresie BHP i stosunków pracowniczych, odpowiedzialności za produkt czy środowisko naturalne. Jest to jednak zazwyczaj związane z motywacją zewnętrzną. Odpowiednio: rynek pracownika, wymagania konsumentów i kary, a także dofinansowania na działania ograniczające negatywny wpływ na środowisko naturalne — uważa Przemysław Oczyp, prezes Go Responsible. Wciąż widać również brak zrozumienia i mylenie form w dziedzinach CSR i zaangażowania społecznego i PR, choć trzeba przyznać, że mają punkty wspólne. Wszystkie pozytywnie wpływają na wizerunek firmy i to ten powód podejmowania działań CSR najczęściej wskazują przedsiębiorcy nie tylko w Polsce.

— Według badań Komisji Europejskiej, wśród pozytywów najczęściej wskazywanych przez firmy, wynikających z wdrażania CSR, są: poprawa wizerunku i reputacji firmy (78 proc.), zwiększenie lojalności klientów/ klientek (73 proc.), podniesienie poziomu kultury organizacyjnej (57 proc.), przyciąganie i utrzymywanie najlepszych pracowników/ pracownic (40 proc.). Nie mniej istotny jest zestaw benefitów rozpoznawalnych przez kadrę pracowniczą — wysoka jakość udogodnień socjalnych czy równość szans kobiet i mężczyzn w zakresie zajmowanych stanowisk i wynagrodzenia — tłumaczy Katarzyna Zabratańska, menedżerka do spraw różnorodności w Go Responsible.

 Dla kogo ten CSR?

Działania na rzecz społecznie odpowiedzialnego biznesu wciąż kojarzą się z dużymi nakładami finansowymi, którym łatwiej sprostać większym firmom. W rzeczywistości wachlarz działań jest tak szeroki, że spokojnie można znaleźć nawet sposoby na zminimalizowanie kosztów. Pytanie jednak, komu CSR jest potrzebny?

— Kwestia rozmiaru przedsiębiorstwa nie jest najważniejsza, dużo zależy od branży czy formy działalności. Jeśli jesteśmy firmą, której klientem jest inna firma, siłą rzeczy będziemy dopasowywać się do jej oczekiwań, które mieszczą się w zakresie CSR. Jednak firmy działające na rynku konsumenckim i mające nieustanny kontakt z klientem wdrażają strategie CSR częściej i w większym zakresie — zauważa prof. Rok.

Specjaliści dodają, że dodatkowym bodźcem do wdrażania działań z zakresu odpowiedzialnego biznesu jest również nowelizacja Ustawy o Rachunkowości, która obliguje m.in. banki, fundusze emerytalne, towarzystwa ubezpieczeniowe czy spółki notowane na giełdzie do ujawniania danych niefinansowych. Katarzyna Zabratańska zauważa, że ze względu na nowelizację z pewnością będzie rosła liczba ofert, które co roku wpływają do konkursu na Najlepszy Raport CSR (w zeszłym roku 44 zgłoszenia). Innym przykładem na wzrost zainteresowania tą dziedziną jest „Raport Odpowiedzialny Biznes w Polsce Dobre Praktyki”.

— Poparcie dla idei CSR wśród polskich firm nieznacznie, ale systematycznie wzrasta, co przejawia się na przykład wzrostem zgłaszanych przez firmy dobrych praktyk do corocznej publikacji Forum Odpowiedzialnego Biznesu „Raport Odpowiedzialny Biznes w Polsce. Dobre Praktyki.” 1190 praktyk w 2017 r. to o ponad 300 więcej niż w roku poprzednim — uważa Jowita Twardowska, dyrektor ds. rozwoju w Go Responsible.

Zainteresowane działaniami w dziedzinie CSR są dzisiaj także start-upy.

— Coraz częściej, również w Polsce, powstają start-upy, które nazywam start-upami pozytywnego wpływu. Dla nich nie zwiększanie zysku, lecz społeczna odpowiedzialność jest motorem napędowym. Przykładów można mnożyć, a jednym z ostatnio najgłośniejszych jest klubokawiarnia Życie jest fajne na warszawskiej Ochocie, w której pracują osoby autystyczne, kolejnym agencja Leżę i pracuję, która daje szansę na zarabianie osobom niepełnosprawnym. To właśnie takie firmy dzisiaj zaczynają wyznaczać nową ścieżkę CSR — podkreśla prof. Bolesław Rok.

Kluczem dla polskich firm nie jest już pytanie, czy warto, ale jak najlepiej wykorzystać praktyki CSR. &

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PATRYCJA ŁUSZCZYK

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / CSR według polskich firm