Lekcja z wolontariuszem

opublikowano: 26-07-2018, 22:00

Niektóre zajęcia w szkołach aż się proszą o nauczyciela praktyka. To szansa dla firm, które angażują się społecznie.

Wiele projektów wolontariatu pracowniczego dotyczy szkół. Jest to korzyść obustronna. Biznes wspiera społecznie ważne inicjatywy, rozwijając wolontariat pracowniczy i angażując swoich pracowników. Szkoły z kolei zyskują dostęp do wiedzy praktycznej z zakresu np. rynku pracy, finansów, nauk ścisłych czy tzw. umiejętności miękkich. Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2017” potwierdza duże zainteresowanie firm działaniami z dziećmi i młodzieżą. Wolontariusze z firm finansowych i doradczych oferują zajęcia z przedsiębiorczości czy umiejętności potrzebnych na rynku pracy, a pracownicy firm nowoczesnych technologii uczą programowania. Nie zawsze jednak łatwo taką współpracę nawiązać.

— Z pewnością działania wolontariackie w szkołach, podobnie jak każde inne dotyczące pracy z dziećmi i młodzieżą, są obwarowane specyficznymi regulacjami. W tym sensie mogą być trudniejsze do zainicjowania niż aktywności w innych miejscach — mówi Marzena Strzelczak, dyrektor generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Na brak entuzjazmu nauczycieli i formalizm dyrekcji zwracali uwagę przedstawiciele kilku działów HR podczas ubiegłorocznej dyskusji w Polskim Stowarzyszeniu Zarządzania Kadrami. Doświadczenia takie miały te firmy, które samodzielnie usiłowały zaoferować szkołom poprowadzenia przez swoich wolontariuszy wybranych lekcji. Trudności były spowodowane nieufnością wobec inicjatyw firmy, które nauczyciele podejrzewali o jakieś komercyjne „drugie dno”. Sukcesy z kolei odnotowały te firmy, które do kontaktu ze szkołami znalazły odpowiednich pośredników — instytucje czy organizacje od dawna współpracujące z oświatą, znające nauczycieli będących ambasadorami różnych inicjatyw społecznych.

Pomoc fundacji

Pramerica jako sposób na zaistnienie w szkołach proponuje nawiązanie współpracy z organizacjami pozarządowymi. Kilkunastu wolontariuszy tej firmy uczestniczy w projekcie Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości, prowadząc zajęcia dla licealistów na temat finansów, ubezpieczeń, rynku pracy. Drugie, całodniowe spotkanie odbywa się w biurze firmy, gdzie uczniowie mają okazję zobaczyć, jak wygląda praca w dużych firmach. — Informacje zwrotne, jakie nam przekazują, świadczą o tym, że udało nam się odczarować niektóre stereotypy — mówi Małgorzata Morańska, rzecznik prasowy Prameriki. Według Piotra Lipy, dyrektora personalnego Prameriki, o sukcesie wolontariatu pracowniczego zdecydowała cała kultura organizacyjna, w której pomaganie innym stało się wartością. O ile według badań (raport „Fundacje korporacyjne w Polsce. 2017”) w wolontariacie pracowniczym w Polsce bierze udział 11 proc. zatrudnionych, o tyle w działania organizowane przez powołaną przez pracowników Fundację Pramerica włącza się połowa z nich. Mają do wyboru różne aktywności, od akcji krwiodawstwa przez zbiórki darów i pieniędzy, pracę fizyczną w placówkach opiekuńczych po prowadzenie lekcji przedsiębiorczości czy udział w jury konkursów organizowanych przez Fundację Pramerica. Aneta Podyma-Milczarek, prezes Prameriki, jest współzałożycielką Koalicji Prezesi- -Wolontariusze. Obchodzony corocznie Dzień Wolontariusza gromadzi pracowników i współpracujących z firmą agentów oraz ich rodziny w 11 miejscach w kraju.

— Pokoiki w domach dziecka malują z nami nasze dzieci, które również bawią się z podopiecznymi odwiedzanych placówek. Taki dzień to dobra szansa na wspólnie, pracowicie spędzony czas i lekcję wrażliwości społecznej w naszych rodzinach — mówi Piotr Lipa.

Przepustka dla rodzica

Z wejściem do szkół i przedszkoli nie mieli też problemu pracownicy firmy Bonduelle. Z ofertą zajęć o zdrowym trybie życia i sposobach odżywiania wolontariusze firmy zapukali do placówek, do których uczęszczały ich dzieci, i zostali przyjęci z otwartymi ramionami. Wypracowany w Polsce pomysł zdobył uznanie w oddziałach firmy w innych krajach koncernu.

— Dyrekcje i nauczyciele mieli do nas zaufanie i znali nas osobiście. To otworzyło nam drogę do współpracy — mówi Dorota Duszyńska, dyrektor HR Bonduelle Polska.

Oprócz przekazania podstawowych informacji na temat zdrowego odżywiania i w ogóle zdrowego trybu życia, ruchu, sportu, wolontariusze prowadzili z zabawy, konkursy, a nawet wspólnie z dziećmi przygotowywali warzywny posiłek. Zaangażowanie pracowników Bonduelle w ten projekt utrzymało się w obu fabrykach w Polsce (15 spotkań w 2017 i 2018 r.).

— Szkoły są również coraz bardziej świadome wyzwań rynku pracy. Dwa lata temu rozpoczęliśmy współpracę z gimnazjum francuskim w Warszawie i co roku przyjmujemy na dwa tygodnie jednego ucznia, by mógł przekonać się (głównie przez obserwację), jak wygląda praca w biurze międzynarodowej firmy — mówi Dorota Duszyńska.

Poważne tematy

Spośród kilkudziesięciu opublikowanych przez FOB opisów wolontariackich praktyk związanych z pomocą dzieciom i młodzieży kilka wyróżnia się bardzo poważnym podejściem do młodych ludzi. Na przykład działania Fundacji Rejs Odkrywców (firma Jet Line) i jej wolontariuszy kierowane są przede wszystkim do podopiecznych ośrodków młodzieżowych, domów dziecka i świetlic socjoterapeutycznych. Celem jest wsparcie dzieci na starcie w dorosłe życie. Aby popłynąć w rejs żaglowcem, trzeba zrobić coś dla siebie (np. poprawić oceny albo zrealizować indywidualnie postawiony cel) i coś dla innych (działać w wolontariacie). W ten sposób Fundacja realizuje swoje cele: morskie wychowanie młodzieży, promowanie wolontariatu i postaw prospołecznych oraz przekazywanie dobrych wzorców pracy.

PwC wspiera program Teens Matter, zapewniając wolontariuszy, przestrzeń, sprzęt i materiały dydaktyczne. Pracownicy PwC mogą zgłosić się w nim jako mentorzy dziecka lub nastolatka, który ma trudności w realizowaniu swojego potencjału. W ramach współpracy z Big Brothers Big Sisters wolontariusze indywidualnie spotykają się z dziećmi „jeden na jeden” kilka razy w miesiącu, przynajmniej przez rok. Wolontariusze z firmy Pelion w Światowym Dniu Godności, przypadającym w trzecią środę października, spotykają się z młodzieżą w szkołach, włączając się w tę międzynarodową inicjatywę. Uczniowie szkół przygotowują prezentacje, plakaty i wystawy na temat godności. Spotkaniom co roku przewodzi inne hasło, np. „Hejt i mowa nienawiści” czy „Różni, ale równi”. &

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAWEŁ BERŁOWSKI

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Po godzinach / Lekcja z wolontariuszem