Ambasadorzy biznesu

Firmy chcą pokazywać ludzką twarz. Często są to oblicza ich zaangażowanych społecznie pracowników.

Odpowiedzialność społeczna biznesu to więcej, niż bycie głównym pracodawcą w konkretnym terenie — oznacza relacje podobne do sąsiedzkich. Wolontariat pracowniczy świetnie wpisuje się w takie założenia. W 2017 r. w raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce” działania społeczne pracowników były najczęściej wymienianą praktyką w obszarze praca (64 opisanych działań). Coraz częściej firmy stawiają na zaangażowanie pracowników i umożliwiają im zgłaszanie własnych inicjatyw wolontariackich i przeznaczają na ten cel pieniadze w ramach programów grantowych.

Zobacz więcej

Integracja. Głównym atutem spotkań Fundacji Akademia Integracji z młodzieżą są prowadzący je wolontariusze AMS, którzy swoją postawą udowadniają, że niezależnie od okoliczności można żyć ciekawie i z pasją. FOT. MATERIAŁY PRASOWE

— W edycji raportu za rok 2017 odnotowaliśmy 40-procentowy wzrost praktyk z zakresu wolontariatu pracowniczego. Zaangażowany wolontaryjnie pracownik łączy sferę biznesową i społeczną: z jednej strony, zna problemy społeczności, w której żyje, a z drugiej, wciąż pozostaje ambasadorem firmy. Wolontariat pracowniczy staje się inwestycją w budowanie pozytywnych relacji między firmą i jej otoczeniem, kapitału społecznego, a także pożądanego wizerunku organizacji — mówi Marzena Strzelczak, dyrektor generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Jak to działa

Projekty zgłaszane w ramach Mikrodotacji Banku Ochrony Środowiska (dwie edycje rocznie od 2013 r.) angażują pracowników w działania na rzecz społeczeństwa obywatelskiego i rozwoju lokalnych społeczności. Partnerami i odbiorcami są organizacje pozarządowe, szkoły, przedszkola, świetlice, kluby osiedlowe, domy dziecka, ośrodki szkolno-wychowawcze, adopcyjne, hospicja, szpitale. Aby otrzymać dotację na realizację swoich działań, pracownicy (minimum trzech) muszą, za pośrednictwem specjalnego wortalu, zgłosić swój projekt z dokładnym opisem organizacji lub instytucji, z którą go zrealizują, harmonogramem prac i kosztorysem. Po zrealizowaniu działań wolontariusze przedstawiają sprawozdanie wraz z załącznikami dokumentującymi przebieg akcji. Pomysły pomocy dotyczą bardzo różnych potrzeb lokalnych — wspierają służbę zdrowia, instytucje opieki, edukację. Społecznicy z Hewlett Packard Enterprise w ramach godzin wolontariackich przygotowują i wydają posiłki osobom potrzebującym w kuchni prowadzonej przez Fundację Antoni we Wrocławiu, pracownicy Grupy Aterima wspierają podopiecznych Środowiskowego Domu Samopomocy dla Osób z Chorobą Alzheimera w Krakowie, a wolontariusze ze spółki Carat (jedna ze spółek w Dentsu Aegis Network Polska) pracują fizycznie w schronisku dla zwierząt w Korabiewicach.

Realne korzyści

Zdaniem Marzeny Strzelczak, wzrost zainteresowania wolontariatem pracowniczym może wynikać z obserwacji działań podejmowanych wcześniej przez innych i dostrzegalnych korzyści zarówno dla firm, jak i ludzi. Firmom zależy na zaangażowaniu pracowników, umożliwiają im więc zgłaszanie pomysłów, także społecznych. To wpływa na identyfikację pracowników z pracodawcą, który chce wspierać ważne działania wskazane przez pracowników. Według Aon Hewitt, wzrost zaangażowania pracowników to korzyść dla firmy: badania pokazują, że 5-proc. jego wzrostu wiąże się z 3-procentowym zwiększeniem przychodu w kolejnym roku. Średnie zaangażowanie pracowników w Polsce oscyluje wokół 50 proc., istnieje więc duży potencjał takich inicjatyw, jak wolontariat. Inne korzyści polegają na budowaniu tzw. Employee Value Proposition (EVP), czyli unikalnej oferty pracodawcy, jaką może się wyróżnić i przyciągnąć najlepiej dopasowanych kandydatów. Wreszcie korzyścią z punktu widzenia firmy jest rozwój pracowników, który nie tylko buduje zaangażowanie czy wyróżnia na rynku pracy, ale też wzbogaca ich o nowe umiejętności.

— Wolontariat pracowniczy wzmacnia nie tylko umiejętności komunikacyjne, ale i społeczne oraz interpersonalne, a czasem zarządcze. Następuje to w działaniu, a nie w teorii, w trakcie szkoleń — podkreśla Marzena Strzelczak.

Czasami uczestnictwo w wolontariacie wymaga inwestycji w rozwój pracowników. W firmie Famur podjęto decyzję o wyszkoleniu 10 pracowników, zatrudnionych w różnych miejscowościach, na edukatorów społecznych. Następnie edukatorzy dzielili się zdobytą wiedzą z młodzieżą ze szkół w województwach śląskim, małopolskim i łódzkim. Podejmowane były tematy z dziedzin: CSR, kompetencji niezbędnych na rynku pracy, aktywności obywatelskiej, bezpieczeństwa w sieci, współdziałania firmy i społeczności lokalnych, funkcjonowania firmy produkcyjnej czy wyborów samorządowych. Warsztaty przeprowadzono dla 372 młodych osób. Projekt realizowany był wraz z Fundacją TDJ. Z kolei Firma AMS (początkowo zakład pracy chronionej) jest znana z działań m.in. na rzecz integracji osób niepełnosprawnych. Wśród pracowników wolontariuszy są niepełnosprawni pielęgnujący pasje sportowe — m.in. paraolimpijczycy, mistrzowie świata w szermierce na wózkach. Z lekcjami poświęconymi integracji wolontariusze powołanej przez firmę Fundacji Akademia Integracji — Praca, Edukacja. Sport odwiedzają m.in. szkoły. Dzieci dowiadują się, czym jest niepełnosprawność i jakich zachowań unikać, żeby nie zostać osobą niepełnosprawną.

— Dzięki współpracy w ramach wolontariatu możemy się lepiej poznać. Zyskuje komunikacja wewnętrzna i w rezultacie cała firma — ocenia Marek Kuzaka, prezes AMS, który uczestniczy w niektórych akcjach.

Jak to zrobić

W publikacji FOB „Wolontariat pracowniczy na rzecz społeczności lokalnych” wyróżniono etapy współpracy firmy z jej sąsiadami. Pomoże w tym wybór organizacji pozarządowej, działającej na danym terenie i jej weryfikacja (sprawdzenie, czy jest godna zaufania, czy poradzi sobie ze współpracą, czy jej wartości są spójne z wartościami firmy). Należy też zadbać o przygotowanie zespołu wolontariuszy, z udzieleniem szczególnego wsparcia liderowi projektu. — Ostatnim etapem jest ocena działań. Dzięki poprawnemu jej przeprowadzeniu, kolejni wolontariusze będą mogli się uczyć na jej podstawie i lepiej przygotować do kolejnych projektów — mówi Marzena Strzelczak. &

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAWEŁ BERŁOWSKI

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Ambasadorzy biznesu