Cyfryzacja to konieczność


Eksperci nie mają wątpliwości — polskie firmy powinny stanowczo przyspieszyć cyfrową transformację
Transformacja cyfrowa to zastępowanie procesów analogowych rozwiązaniami cyfrowymi. Przykłady takich działań można znaleźć w każdej branży — od bankowości internetowej po cyfrowe kupony lojalnościowe w sklepach. Eksperci twierdzą, że sukces wirtualnej rewolucji będzie kluczowy i dla przedsiębiorców, i dla gospodarek.
Wśród krajów Unii Europejskiej Polska znajduje się pośrodku digitalizacyjnej stawki — wynika z tegorocznego raportu „Stan cyfryzacji Polski na tle regionu”, przygotowanego przez fundację DigitalPoland oraz Microsoft. Zarówno administracja publiczna, jak też firmy mają więc ogromny potencjał do dalszego rozwoju.
— Z przeprowadzonej analizy wynika, że Polska ma potencjał, by przyspieszyć tempo transformacji cyfrowej. Dzięki duchowi przedsiębiorczości i otwartemu społeczeństwu może stać się liderem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i inkubatorem wielkich przedsięwzięć z aspiracjami do globalnego wzrostu — twierdzi Dominika Bettman, członkini rady fundacji Digital Poland, dyrektor generalna Microsoftu w Polsce.
Dlaczego cyfryzacja jest tak istotna? Okazuje się, że jest widoczna korelacja między stopniem zaawansowania technologicznego a ogólnym stanem gospodarki i koniunktury w danym kraju. „Kraje bardziej zaawansowane cyfrowo osiągają lepsze wyniki we wskaźnikach gospodarczych i społecznych. Innymi słowy, są bardziej zielone, zamożniejsze, bardziej innowacyjne i konkurencyjne” — czytamy w raporcie DigitalPoland.
Eksperci podkreślają, że w ostatnich dekadach polska gospodarka opierała się głównie na niskich kosztach pracy, natomiast by skutecznie rywalizować z innymi krajami Unii Europejskiej, kluczowe jest wprowadzanie innowacji.
— Cyfryzacja wraz z automatyzacją produkcji stała się dla polskiej gospodarki nagłą potrzebą. Wynika to zarówno z globalnych trendów, jak też niedoborów lokalnych kadr inżynierskich. Gospodarka potrzebuje wyższej efektywności i elastyczności, aby nie opierać się głównie na niskich kosztach pracy. Bez digitalizacji i robotyzacji w perspektywie kolejnych lat możemy stać się niekonkurencyjni nie tylko na tle państw europejskich, ale również z naszego regionu — mówi Łukasz Ogonowski, rzecznik prasowy w Siemens Polska, współautor raportu „Digi Index”.
Stan cyfryzacji w Polsce
Jeśli chodzi o digitalizację procesów w polskim sektorze publicznym, to wyróżnia się na tle krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Przykładem są np. system e-recept, a także e-formularze umożliwiające kontakt z urzędami administracji. Gorzej sytuacja wygląda w innych obszarach. Z danych z raportu DigitalPoland wynika, że stan naszej infrastruktury sieciowej oraz digitalizacji biznesu jest na podobnym poziomie jak w innych krajach regionu.
— Niestety w międzynarodowych rankingach w zakresie cyfryzacji wciąż wypadamy bardzo słabo — pierwszy z brzegu indeks DESI plasuje Polskę na 24. miejscu w Unii Europejskiej. Nasze największe słabości to: niski poziom kompetencji cyfrowych, bardzo niski poziom partnerstwa publiczno-prywatnego, niski odsetek specjalistów ICT, słaba współpraca uczelni z biznesem czy w końcu mała intensywność inwestycji VC/PE w start-upy i innowacje. Są jednak też rzeczy, które zaskakują pozytywnie. Poziom cyfryzacji usług publicznych w Polsce jest wyższy niż w wielu krajach Europy Środkowo-Wschodniej, a także wysoki poziom cyfryzacji sektora edukacji — mówi Piotr Mieczkowski, dyrektor zarządzający fundacją DigitalPoland.
W ostatnich latach polskie firmy zaczęły doceniać wagę transformacji cyfrowej. Znacząco przyczyniła się do tego pandemia COVID-19, wymuszając wiele zmian. Pokazują to dane raportu „Digi Index”, według których nastąpił znaczący wzrost inwestycji w cyfryzację wśród polskich przedsiębiorców.
— Kluczowym czynnikiem napędzającym digitalizację była pandemia. Okazało się wówczas, że zdalna praca, produkcja czy serwis zapewniają olbrzymią przewagę konkurencyjną. Według naszego badania jeszcze w połowie 2022 r. 70 proc. firm deklarowało, że inwestuje w digitalizację i jest w stanie dokładnie określić procent nakładów na ten cel. Oznacza to ogromny wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem, kiedy takich odpowiedzi było zaledwie 28 proc. — podkreśla Łukasz Ogonowski.
Korzyści płynące z innowacji
Firmy decydujące się na cyfryzację mogą liczyć na wiele korzyści. Ankietowani w raporcie Siemensa przedsiębiorcy wskazują na takie czynniki jak oszczędność kosztów, wyższa wydajność produkcji czy większe bezpieczeństwo.
— Firmy o wyższym stopniu automatyzacji i cyfryzacji są bardziej efektywne i elastyczne. Dużo lepiej radzą sobie ze współczesnymi wyzwaniami, a w szczególności z nagłymi zmianami. Pandemia pokazała to bardzo wyraźnie, kiedy w ciągu kilku tygodni trzeba było wdrażać nowe modele pracy, a nawet linie produktowe — twierdzi Łukasz Ogonowski.
Bardzo istotną kwestią w ostatnich latach jest także zrównoważony rozwój. Innowacyjne technologie są w stanie pomóc firmom w obniżeniu wielkości emisji dwutlenku węgla, a także wykorzystanej energii. Jest to szczególne istotne w kontekście wysokich cen surowców energetycznych.
— Innowacyjny sprzęt czy software pozwalają prowadzić bardziej zrównoważony biznes. Przykładowo — modernizacja maszyn oraz wdrożenie systemu monitorowania energii elektrycznej, jakie oferujemy w Siemensie, pozwalają zmniejszyć jej zużycie nawet o 60 proc. W dobie szalejących cen energii, materiałów oraz wymogów niskoemisyjnej produkcji to kluczowy walor - twierdzi Łukasz Ogonowski.
Na jakie rozwiązania przedsiębiorcy powinni zwrócić szczególną uwagę? Firmy operujące w cyberprzestrzeni, pracujące na dużej liczbie informacji, mogą zastanowić się nad rozwiązaniami chmurowymi, natomiast wytwarzające fizyczne produkty - nad automatyzacją procesów produkcyjnych. Transformacja cyfrowa dotyczy każdej branży i przedsiębiorcy sami muszą znajdować rozwiązania pozwalające na optymalizację ich biznesów.
Poznaj program konferencji online “Future IT Management”, 18 stycznia 2023 >>
Przyszłość cyfryzacji w Polsce
Jakie są główne przeszkody, które mogą uniemożliwić firmom osiągnięcie sukcesu w transformacji cyfrowej? W raporcie Siemensa czytamy, że za najważniejszą barierę w transformacji i digitalizowaniu swoich zakładów ankietowani przedsiębiorcy uznali brak wsparcia finansowego. Wymienili również brak wiedzy i kompetencji pozwalających na wybór odpowiednich rozwiązań technologicznych.
Dane te powinny być sygnałem dla administracji rządowej, by tworzyć więcej programów pomagających polskim firmom w transformacji cyfrowej, zarówno finansowo, jak też merytorycznie. Dlatego Fundacja DigitalPoland we współpracy z wieloma fundacjami oraz instytucjami badawczymi przygotowała listę rekomendacji dla polskiego rządu pt. „Czas na cyfrową gospodarkę”. Działania mają na celu pomóc polskiej gospodarce dorównać pod względem innowacyjności bardziej zaawansowanym krajom Unii Europejskiej.
— Czy mamy szansę ich dogonić? Tak, możemy i musimy. Potrzeba jednak konkretnych zmian i wdrożenia rekomendacji zawartych w apelu „Czas na cyfrową gospodarkę”, bo kraje są które bardziej zaawansowane cyfrowo, osiągają lepsze wyniki we wskaźnikach gospodarczych i społecznych, są bardziej zielone i zamożniejsze — mówi Piotr Mieczkowski.
Digitalizacja nie jest już tylko szansą dla polskiej gospodarki, naprawdę stała się koniecznością. Dlatego przedsiębiorcy chcący zachować pozycję na rynku powinni inwestować w innowacyjne technologie.
— Dzisiaj nikt już nie powinien zastanawiać się, czy transformacja cyfrowa jest nam potrzebna i czy warto jej dokonać. Można jedynie dyskutować o jej tempie. Okres pandemii dobitnie pokazał, że firmy, które nie mają zdalnych kanałów zakupowych i nie wykorzystują cyfrowych narzędzi do komunikacji, mają ogromne problemy z dotarciem do klientów, sprzedażą usług i produktów, a w konsekwencji mogą zbankrutować. Dlatego każda polska firma, zarówno działająca na krajowym rynku, jak też myśląca o zagranicznej ekspansji, powinna każdego dnia głośno powtarzać: Go digital! — podsumowuje Piotr Mieczkowski.

Cyfryzacja to nic innego jak coraz bardziej znaczący udział narzędzi informatycznych we wspieraniu przedsiębiorstw i ludzi w nich pracujących. Innowacje oraz rozwiązania technologiczne codziennie wspierają miliony przedsiębiorstw, usprawniając ich pracę, zwiększając efektywność i konkurencyjność. Zastępują pracowników m.in. w powtarzalnych procesach niewymagających ich udziału. Natomiast to wciąż ludzie są najbardziej wartościowym zasobem w funkcjonowaniu każdej firmy, wyznaczając trendy, określając zakres i cel działań, będąc integralną częścią procesu transformacji biznesowej, w tym również cyfryzacji ich firmy.
Mówiąc o digitalizacji, dodajmy jeszcze jeden kluczowy element – mam tu na myśli automatyzację, która jest jej nieodłącznym elementem. Wiele obszarów działalności przedsiębiorstw zostało już zautomatyzowanych (np. działy obsługi w globalnych przedsiębiorstwach w ok. 80 proc.). Wciąż jednak istnieją sektory, w których największy przełom w tej dziedzinie jest jeszcze przed nami. Obserwujemy i jesteśmy aktywnym uczestnikiem tego procesu, oferując nasze doświadczenie oraz wsparcie, będąc na co dzień partnerem dla naszych klientów. Ostatnie lata pokazały nam, że korzyści płynące z cyfryzacji zapewniają elastyczność, a co za tym idzie — także dopasowywanie do potrzeb rynku.
Cyfryzację należy odczytywać jako szansę czy wręcz konieczność, którą dzisiaj narzuca nam rynek. Nasi klienci chcą być liderami, chcą być konkurencyjni oraz kładą nacisk na innowacyjność. I właśnie my im w tym pomagamy. Dzięki rozwiązaniom IFS firmy pozyskują wiarygodne dane, dzięki czemu podejmują właściwe decyzje oparte o fakty, zwiększają swoją wydajność produkcyjną, zmniejszają awaryjność, a także odciążają swoich pracowników.
Nie ma złotego środka, każdy proces cyfryzacji jest inny. Natomiast mają one pewne punkty wspólne, które należy brać pod uwagę niezależnie od tego, jaki zakres czy kształt mają planowane zmiany. Zanim podejdziemy do jakiegokolwiek procesu transformacji biznesowej, najpierw musimy poznać specyfikę danej działalności i to od podszewki. Myślę, że właśnie to podejście IFS zyskuje nam przychylność klientów. Nie wchodzimy do klienta z gotową tezą i rozwiązaniem, natomiast rozpoczynamy proces, który pozwala nam lepiej zrozumieć specyfikę klienta, jego potrzeby i wyzwania, które stawia przed nim rynek. Dopiero potem dopasowujemy wachlarz naszych produktów do faktycznych wymagań danego przedsiębiorstwa.

W MOONSTEPS wychodzimy z założenia, że pracujemy nie tylko „dla klienta”, ale przede wszystkim „z klientem”. To wartość, która w mojej ocenie jest kluczowa w procesie transformacji cyfrowej i my tak działamy.
Przedsiębiorcy i menedżerowie oczekują partnera, który usiądzie z nimi do stołu i z którym będą mogli rzeczowo i merytorycznie porozmawiać o wyzwaniach i barierach. Również tych, które dotyczą konkretnych obszarów biznesowych lub procesów. Nasze doświadczenia z wdrożonych rozwiązań w rozmaitych branżach pokazują, jak wiele korzyści wnoszą do firm naszych klientów, jak dzięki nim stają się bardziej konkurencyjni i zwinni. Automatyzacja i optymalizacja procesów biznesowych zwiększa ich wydajność, zmniejsza zaangażowanie poszczególnych zasobów, co finalnie przekłada się na realne zmniejszenie ponoszonych kosztów.
Często w pierwszym kontakcie spotykamy się z obawami wynikającymi z braku wiedzy lub spodziewanymi wysokimi kosztami wdrożenia narzędzi cyfrowych. Bywa, że pojawia się również dystans, gdy pracownicy mają do czynienia z nowymi rozwiązaniami, których muszą się nauczyć, zmienić dotychczasowe stałe czynności. Firmy obawiają się, że zajmie im to zbyt dużo czasu i finalnie cyfryzacja, zamiast przynieść korzyści, spowoduje w ich organizacji paraliż. Dlatego warto zaprosić do współpracy sprawdzoną i doświadczoną firmę mogącą kompleksowo — merytorycznie i technologicznie — pomóc zidentyfikować procesy wewnątrz organizacji, których cyfryzacja może przynieść wymierne efekty.
W MOONSTEPS do każdego zagadnienia podchodzimy strategicznie i z dużą otwartością na dialog i dyskusję. Rozmawiamy przede wszystkim o biznesie i potencjalnych efektach rozważanych działań i rozwiązań, nawigujemy w ramach potrzeb, oczekiwań i możliwości. Realizujemy aplikacje webowe i mobilne, projektujemy serwisy internetowe, tworzymy dedykowane systemy informatyczne, integrujemy rozwiązania cyfrowe. Innymi słowy — odpowiadamy na wszelkie potrzeby software'owe najczęściej pojawiające się w ramach codziennej i strategicznej pracy zespołów marketingu, sprzedaży czy HR, projektując rozwiązania do celów wewnętrznych organizacji, ale również te nastawione przede wszystkim na współpracę lub obsługę partnerów handlowych czy klientów. Finalnie odpowiadamy za całościowy proces projektowania, wdrożenia, utrzymania i rozwoju.