Czas na informację

DI, NBP
opublikowano: 02-10-2009, 12:42

Im więcej informacji, tym łatwiej nam będzie przerzucić się ze złotego na euro.

Ponad połowa z nas uważa się za dobrze poinformowanych w sprawie procesu integracji Polski ze strefą euro — pokazuje badanie przeprowadzone przez Instytut GfK Polonia w ramach projektu Pro-Euro, realizowanego przez BCC. Ale wzrastają też obawy związane wprowadzeniem nowej waluty. Może je rozwiać rzetelna kampania informacyjna.

Polacy powinni zapoznać się z najważniejszymi aspektami wymiany waluty — podkreślają przedstawiciele BCC, komentując wyniki sondażu. Tym bardziej że — jak wskazują doświadczenia strefy euro — skuteczna kampania informacyjna w znaczący sposób usprawnia przebieg przedsięwzięcia, pozwala przezwyciężyć obawy obywateli oraz neutralizować związane z nim zagrożenia.

Niestety, nie obejdzie się bez wysokich wydatków, o czym świadczy skala i stopień skomplikowania operacji. Eksperci z agencji reklamowych szacują, że projekt pochłonie co najmniej 70 mln złotych. Na szczęście istnieje możliwość redukcji kosztów, dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu szerokiego spektrum dostępnych technik.
Kiedy wystartować

Kwestią nadal nierozstrzygniętą jest to, kiedy kampania się zacznie. Trudno to ustalić, dopóki nie znamy dokładnej daty wstąpienia Polski do strefy euro. Decyzję w tej sprawie musi podjąć rząd. Komisja Europejska zaleca rozpoczęcie kampanii z odpowiednim wyprzedzeniem, aby na każdym etapie przygotowań zapewniać społeczeństwu niezbędne informacje bez konieczności aktywnego poszukiwania informacji ze strony obywateli.
Prosto, bez abstrakcji

Z doświadczeń innych krajów wynika, że akcja informacyjna powinna "wystartować" na około dwa lata przed akcesją. A jej główna część — kampania medialna — powinna ruszyć sześć miesięcy przed wprowadzeniem wspólnej waluty. Tak sugerują analitycy NBP. Zalecają oni także wykorzystanie wszystkich środków masowej informacji — a wiec prasy, radia, telewizji i internetu. Za dobre rozwiązanie uznają również przesyłanie do gospodarstw domowych broszur z bardziej szczegółowymi informacjami. Ponadto popierają pomysł korzystania ze specjalnych kalkulatorów służące do przeliczeń w złotych i euro. Takie urządzenia przed "momentem zero" dostali np. Słowacy.

Z sondażu TNS OBOP wynika, że najbardziej nieufne wobec wspólnej waluty są osoby gorzej wykształcone (48 proc.), będące w trudnej sytuacji materialnej (46 proc.) i bezrobotne (45 proc.). To oznacza, że sposób przekazu należy dostosować głównie do tych grup społecznych. Odpada zatem język naukowy i abstrakcyjny. Ekonomiści i politycy powinni mówić o nowym pieniądzu obrazowo i prosto, tak by statystyczny Kowalski mógł dostrzec osobiste korzyści z wymiany złotego na euro.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI, NBP

Polecane